Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

BLN-Schuttevaer begint offensief tegen accijnsheffing in scheepvaart

Brussel

Brancheorganisatie Koninklijke BLN-Schuttevaer is op sociale media een video-offensief begonnen tegen de invoering brandstofaccijns in de binnenvaart. De accijnsheffing is onderdeel van het klimaatplan Fit for 55 van de Europese Commissie.

1 / 1
'Van accijns op brandstof wordt de binnenvaart niet groener', zegt BLN-Schuttevaer. (Foto Ries van Wendel-de Joode)

'Van accijns op brandstof wordt de binnenvaart niet groener', zegt BLN-Schuttevaer. (Foto Ries van Wendel-de Joode)

Fit for 55 moet ervoor zorgen dat de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 55% is gedaald en dat Europa in 2050 geheel klimaatneutraal is. ‘Als geen ander is de binnenvaart ervan overtuigd dat de CO2-uitstoot en het gebruik van fossiele brandstoffen omlaag moeten om de groene doelstellingen van 2050 te halen’, stelt BLN-Schuttevaer. ‘Maar van accijns op brandstof wordt de binnenvaart niet groener.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Robin van den Bovenkamp)

Reacties (7)
  • Hens van Buren

    Helaas zal ook de binnenvaart niet ontzien worden in allerlei klimaat plannen van Timmermans & Co. Of accijnzen op brandstof de oplossing is, daar heb ik mijn twijfels over. Waarom niet gewoon op een bepaalde datum milieueisen stellen aan een voortstuwingsinstallatie, dan is het aan de ondernemer om deze investeringen wel of niet te doen. Zo hou je de markt gezond. Als je doormiddel van subsidies doelen gaat proberen te halen, zullen ook financieel zwakkere bedrijven mee kunnen blijven hobbelen. Als een branche onder het vrijmarkt principe valt, moet je een branche ook als zodanig behandelen en weer niet allerlei subsidieregelingen op gaan tuigen. Wie niet instaat is als ondernemer te overleven in een vrijemarkt, met voor iedereen dezelfde geldende eisen, valt af. Zo hebben we het toch afgesproken binnen Europa?

  • mscharisma

    Ik denk, dat de schipper er niet slechter van wordt, met heel dure brandstof. Want dit geld voor iedereen. Ik heb alleen ervaring in de droge lading. Elk leeg schip op een paar honderd kilometer om mij heen, is een concurrent Omdat ze voor een paar euries ergens van ver weg komen aanvaren. Dus lig ik in Mannheim, komt er nu rustig een schip vanuit NL even op stomen, Om de vracht te laden, ondanks ik ter plaatse ben 🙁
    Dan kan je makkelijk 10% zuiniger varen , kwa brandstof verbruik.
    Als ergens geen retour werk is, moeten ze wel meer vracht betalen, op de heenweg.
    Schepen gaan minder leeg varen, zuinige schepen krijgen voordeel, omdat de kosten lager zijn.
    Ik heb dik 30 jaar gevaren, en heb het meeste overgehouden aan een reis. Toen de Gasolie duurder was. Want iedereen ging even beter nadenken, voor hij ja zei, tegen de bevrachter. 🙂

  • g.vlies

    De modernste vissersvloot in nederland heeft grote investeringen gedaan voor millieu e.d. Gaat nu gesaneerd worden omdat ze de kosten niet meer kunnen opbrengen. De modernste agrariërs in ned hebben grote investeringen gedaan om aan alle regeels en eisen te voldoen. Ze worden gesaneerd omdat de kosten niet meer op te brengen zijn en ze niet meer gewenst zijn in dit land. De modernste binnenvaart heeft en moet nog enorme bedragen investeren om aan alle eisen te kunnen voldoen. Als dit zo doorgaat worden ook zij straks gesaneerd omdat de kosten niet meer betaald kunnen worden.
    Gevolg: duizende ondernemers verliezen hun bedrijf en duizende werknemers v toeleveringsbedrijven in nederland verleizen hun baan.
    Zou dat in de landen om ons heen ook zo zijn ? Of zijn die slimmer en profiteren hiervan?
    De buitenlandse vissers en boeren in ieder geval wel.

  • B. Pasma

    Mocht dit doorgaan, dan blokkeer ik hoogst persoonlijk het Amsterdam rijnkanaal, als het moet doe ik dat maanden lang!

  • brunings

    Wauw, zelden zo’n slecht artikel gelezen. Klok en klepel. Misschien eerst de feiten goed op een rij zetten?

  • Sjaak van Wijk

    Bikkel,
    Tjaaaa, ik heb ook een relatie, ben zelfs getrouwd (lekker ouderwets), niet met mijn schoonmoeder.
    Maar zat daar wel aan tafel !!!!

  • Bikkel

    BLN doe toch mee aan de klimaattafel (mobiliteit -werkgroep binnenvaart),daar hebben ze toch voor getekend ?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook