Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Maritieme sector dient negen groene projectvoorstellen in

Rotterdam

De maritieme maakindustrie heeft negen projectvoorstellen ingediend voor de R&D-subsidieregeling van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Deze voorstellen lopen uiteen van waterstof en methanol als scheepsbrandstof tot autonoom varen en van varen op wind tot de afvang van CO2.

1 / 1
Voor de tot stand koning van het maritieme masterplan is subsidie hard nodig. (Foto Nederland Maritiem Land)

Voor de tot stand koning van het maritieme masterplan is subsidie hard nodig. (Foto Nederland Maritiem Land)

De plannen komen uit de koker van in consortia samenwerkende bedrijven. Deze consortia bestaan uit zowel grote concerns als MKB’ers en start-ups. ‘Het is indrukwekkend om de samenwerking en het innovatievermogen van de sector te zien in de totstandkoming van de projectvoorstellen. Dat is nodig om gezamenlijk het Maritiem Masterplan te realiseren en hiermee geven wij als sector een duidelijk signaal dat wij de kansen en uitdagingen die de energietransitie met zich meebrengt, kunnen en willen aangaan’, zegt voorzitter Rob Verkerk van Nederland Maritiem Land.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Jelmer Bastiaans)

Reacties (2)
  • dhr dwarsdenker

    Het enthousiasme voor waterstof (en sommige andere alternatieven) is onbegrijpelijk voor technologen die de wetten van de thermodynamica begrijpen en kunnen toepassen…
    Voor groene waterstof moeten een aantal omzettingen plaats vinden die geen van alle verliesloos zijn. Gevolg is dat je bij groene waterstof slechts ca. 40% van de oorspronkelijke energie als aandrijfenergie (bijv. de schroef van een schip) over houdt (en dan moet het allemaal heel efficiënt en netjes gebeuren!).
    Een moderne grote dieselmotor haalt ruim 50%. Tel uit je winst en denk niet aan de economie…
    De volgende peer reviewed publicatie toont aan dat de uitstoot van broeikasgassen bij de toepassing van waterstof (blauw of grijs) niet nul is, maar zelfs hoger dan van aardgas, diesel en zelfs kolen!
    Link naar het artikel: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ese3.956
    Kijk dan vooral naar figuur 1.
    Ik ben zelf chemisch technoloog en heb geconstateerd dat de sommen kloppen en zelfs nog wat aan de optimistische kant zitten…

  • elzinga

    de bobo’s dronken een glas en alles …

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook