Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Tweede elektrische pont voor GVB te water

HARDINXVELD-GIESSENDAM

De Holland Shipyards Group (HSG) heeft onlangs de tweede elektrische veerpont voor het Gemeentelijk Vervoerbedrijf (GVB) van Amsterdam te water gelaten. Als het schip de laatste testen op de werf goed doorstaat, vaart het begin september naar de Ponthaven van GVB.

1 / 1
De tewaterlating van NZK Pont 100 van het GVB op de werf van de Holland Shipyards Group. (Foto GVB)

De tewaterlating van NZK Pont 100 van het GVB op de werf van de Holland Shipyards Group. (Foto GVB)

Daar volgen opnieuw uitgebreide testen voordat het in de vaart komt op het Noordzeekanaal. De huidige veerponten over het Noordzeekanaal dateren uit de jaren ’30 van de vorige eeuw. Ze maken plaats voor vijf nieuwe volledig elektrische schepen. De ponten zijn 41 meter lang en 13,90 meter breed. De aandrijving van de ponten is ‘plug-in hybride’, op elke veerpont staat 2 x 340 kWh aan accucapaciteit. De veerponten laden na elke retourvaart van 20 minuten gedurende drie minuten. Boven windkracht 8 kan indien nodig een generator bijspringen. Op de nieuwe schepen kunnen per oversteek maximaal 20 auto’s of vier vrachtwagens of 400 passagiers mee. Het passagiersdek van de ponten wordt flexibel ingedeeld. In tegenstelling tot de huidige schepen, zijn de nieuwe veerponten namelijk uitgerust met beweegbare relingen op het passagiersdek. Hiermee kan de beschikbare ruimte voor voetgangers danwel voertuigen worden aangepast.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Erik van Huizen)

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

Lees ook