Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

5 vragen en antwoorden over de Haringvlietbrug

Hoeksche Waard

Hoe zit het nu precies met de Haringvlietbrug? De brug is er slecht aan toe en dat heeft er toe geleid dat Rijkswaterstaat maatregelen heeft moeten nemen. Maar wat is er precies aan de hand? En wat betekent dit voor de scheepvaart?

1 / 2
Het kan u niet ontgaan zijn, de Haringvlietbrug is toe aan een renovatie. (Foto Rijkswaterstaat)

Het kan u niet ontgaan zijn, de Haringvlietbrug is toe aan een renovatie. (Foto Rijkswaterstaat)

Wat is er precies aan de hand?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Jelmer Bastiaans)

Reacties (5)
  • Williebrordus

    Daar zijn vast heel veel dure bureaus aan te pas gekomen. En ik weet het zeker : Op papier klopte alles !!!!

  • Seuter

    Een houten rijdek, zou dus beter zijn, i.p.v. aluminium. Ik vernam van iemand die wel eens technisch werk aan die brug deed, dat het dek ca. 15 jaar geleden vervangen is, toen was het hout en werd het aluminium…..
    Ik vernam ook dat er moeren lostrillen, en die worden nu regelmatig aangedraaid. Ik vraag me af: Hebben ze daar nog nooit van borgmoeren gehoord? Of trillen die dan alsnog los? Of geef de moeren een hechtje met de lastang…?

  • Ruut Louwers

    Waarom bouwt de BV Nederland niet een tunnel Numansdorp – Willemstad met aftakking naar Goeree en schaft ook de Volkeraksluizen af?
    Veiliger, sneller, voor water- en wegverkeer en ook nog goed voor de waterkwaliteit.

  • Henri.Derksen

    Vraagje: Waarom wordt het vrachtverkeer boven de 3500 kg voertuiggewicht niet geweerd, want dat is de hoofdveroorzaker van de zware trillingen!
    Immers het wegverkeer is de oorzaak van de problemen, niet de scheepvaart.
    Laat die dan omrijden, de scheepvaart heeft al ingeleverd met vaker omvaren.

  • wherrebrugh

    Ik heb begrepen dat die 17.741 bezwaarmakers géén beperking van het aantal rijbanen willen en de meesten ook niet een verlaging van de maximum snelheid.
    De oplossing is eenvoudig.
    De brug blijft tot de renovatie in 2023 zoals hij nu is.
    Aan weerskanten van de brug komt een matrixpaneel dat aangeeft wat het kanspercentage is dat de brug door het verkeer instort.
    Als dat percentage meer dan 50 % is komt er tevens de mededeling op te staan dat gebruik van de brug voor eigen risico is en indien deze instort de schade en de veroorzaakte doden en gewonden NIET de aansprakelijkheid van Rijkswaterstaat is.
    Dit is dan de eigen verantwoordelijkheid van de burger, zoals het huidige rijksbeleid is.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook