Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Opnieuw fosfine-alarm op binnenvaartschip

Veghel

De brandweer in Veghel heeft dinsdagavond 27 juli een te hoog fosfinegehalte gemeten in het ruim van het met tarwe geladen binnenvaartschip Semper Spera. De schipper is geadviseerd naar het ziekenhuis te gaan voor bloedonderzoek.

1 / 1
De brandweer moest uitrukken voor fosfine aan boord van de Semper Spera. (Foto As Media)

De brandweer moest uitrukken voor fosfine aan boord van de Semper Spera. (Foto As Media)

Het schip was in Oss beladen met een partij tarwe bestemd voor veevoerfabrikant De Heus aan de Zuid-Willemsvaart in Veghel. Naderhand kreeg de fabriek een melding dat de lading wellicht fosfine zou bevatten. De lading was afkomstig van een trein uit Polen. In een andere partij uit deze trein was de gevaarlijke stof namelijk aangetroffen. Die was terechtgekomen in de Coby met bestemming Utrecht. Ook de Imatra was onderweg met dezelfde tarwe met bestemming Meppel. Dit schip werd in Zwolle stilgelegd voor onderzoek.

Alarm

De brandweer van Veghel werd dinsdag rond 20:00 uur gealarmeerd om naar het schip aan de Huygensweg in Veghel te komen. Een woordvoerder van de brandweer Brabant-Noord bevestigt dat in de laadruimte fosfinegas is gemeten, maar niet op het dek. Hoewel de schipper volgens de brandweer geen klachten had, is hij wel uit voorzorg voor bloedonderzoek naar het ziekenhuis gegaan.

Volgens bevrachter Rederij De Jong is onduidelijk waarom de waarden in de treinlading uit Oss te hoog waren. Dat zou pas zijn gebleken tijdens het lossen van de Coby in Utrecht. Een woordvoerder wijst erop dat toen direct alle nodige maatregelen zijn getroffen. De Semper Spera was al bijna in Veghel en werd daar onmiddellijk gecontroleerd. ‘In de woning en aan dek werd niets gemeten. In het ruim wel. Toch hebben we de schipper geadviseerd zich te laten onderzoeken.’

Tegelijkertijd werd de Imatra gealarmeerd en veilig afgemeerd in Zwolle. Ook daar was volgens de woordvoerder geen sprake van direct gevaar.

Inspectie SZW

De volgende stap voor De Heus is om met inspectie SZW (sociale zaken en werkgelegenheid) te kijken naar wat er gebeurd is en hoe het voorkomen kan worden in de toekomst. Technisch directeur Gert-Jan Schipper laat weten vaker met deze handelspartij samen te werken, maar hij heeft een dergelijk gebeuren nog niet eerder meegemaakt.

De Semper Spera ligt momenteel nog steeds op de Zuid-Willemsvaart. (Foto AS Media)
De Semper Spera ligt momenteel nog steeds op de Zuid-Willemsvaart. (Foto AS Media)

Vragen in de gemeente

In de gemeenteraad van Meierijstad, waar Veghel deel van uitmaakt, heeft de lokale partij Hart vragen gesteld over het fosfinevoorval in Veghel. De partij vraagt zich af in hoeverre de gemeente weet welke schepen in de gemeente aanleggen en wat voor lading die aan boord hebben. Ook wil de fractievoorzitter, Laurens van Voorst, weten of er een aanscherping komt van bestaande maatregelen, procedures of protocollen.

Fox

In december van 2019 gebeurde een zeer ernstig ongeluk met fosfine in een lading zonnebloemschrootpellets uit Oekraïne. De giftige lading kwam in dehet binnenvaartschip Fox terecht. Het schippersechtpaar André en Vanessa de Waardt raakten ernstig vergiftigd en werd woensdagavond 4 december in Nieuwegein doodziek van boord gehaald.

De geruchtmakende zaak zorgde ervoor dat de havens van Amsterdam en Rotterdam hun protocollen voor gegaste lading hebben aangescherpt.

Lees ook:

Jaar na fosfine-incident in Amsterdam: ‘Extra veiligheidsacties nodig bij gegaste ladingen agribulk’

In levensgevaar door ladinggas

(Jelmer Bastiaans)

Reacties (4)
  • mdb

    Vraag is of er bij de overslag in Oss wel is gemeten en zo ja door wie – onafhankelijk controleur?

  • Henri.Derksen

    Waarom niet standaard een gasmeting doen bij elke vorm van veevoeder overslag in de gehele EU, of beter nog wereldwijd? Uiteraard met een schriftelijk verslag aan een ieder die er mee te maken heeft. En bij te hoge waardes eerst (langdurig) ventileren!
    Vraag hier bij belading dus expliciet en heel dringend om, zowel mondeling als schriftelijk/e-mail. En bij weigering de juiste toezichthouder inschakelen.
    Alleen begrijp ik niet waarom die Semper Spera niet proactief geventileerd wordt door de brandweer?
    En gaat de schade van extra lig- en losdagen en medische onderzoeken ook vergoed worden?
    Wie het aangaat sterkte ermee.

  • Seuter

    En die ladingpapieren worden ontvangen/getekend zonder te lezen, want wie leest er nu documenten? Het enige waar naar gekeken wordt is of het tonnage klopt.

  • Koos

    Hoe vaak mag dit nogmaals voor komen, dat diverse schippers de pineut is .
    Wie is verantwoordelijk, wie komt nu echt eens op voor de vervoerende partij[ schipper en bemanning] of moeten er eerst echt doden vallen.
    Er moeten lading papieren zijn waarop staat , gegast met Fosfine , zo niet dan zijn er meerdere partijen ernstig in overtreding.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook