[OPINIE] Binnenvaart-infrastructuur groeit niet mee met de schepen

De oorzaak van het stijgende aantal ongevallen en aanvaringen in de binnenvaart, ligt bij het feit dat door de schaalvergroting de rivieren, kanalen en infrastructuur steeds kleiner zijn geworden ten opzichte van de schepen.

Met de gigantische bunkertanker Vorstenbosch speelde VT in op de schaalvergroting in de zeevaart. Ook in andere marktsegmenten is er vraag naar steeds grotere binnenvaartschepen, zodat de grenzen van de vaarweginfrastructuur worden opgezocht om die maximaal te benutten. (Archieffoto Arie Jonkman)
Met de gigantische bunkertanker Vorstenbosch speelde VT in op de schaalvergroting in de zeevaart. Ook in andere marktsegmenten is er vraag naar steeds grotere binnenvaartschepen, zodat de grenzen van de vaarweginfrastructuur worden opgezocht om die maximaal te benutten. (Archieffoto Arie Jonkman)

Tel daarbij ook nog op, dat het vakmanschap in de binnenvaart steeds verder terugloopt en er altijd 24/7 moet worden gevaren, en je heb de oorzaak van de stijging van het aantal incidenten.

Dat Koninklijke BLN-Schuttevaer en Platform Zero Incidents dit blijkens een uitzending van Studio Schuttevaer niet inzien is logisch. Ze zullen namelijk niet snel aangeven dat hun leden/klanten zelf veroorzaker zijn van de situatie. En de overheid laat na om de infrastructuur in hetzelfde tempo als de schepen te laten meegroeien. Misschien moet worden overwogen om de lengte en breedte van binnenvaartschepen te beperken.

Hens van Buren

Gepensioneerd tankvaartondernemer

Lees ook:

[OPINIE] Rapport ‘Oudere schipper vaker betrokken bij ongeluk’ deugt niet

‘Werkgevers in de binnenvaart hebben te weinig aandacht voor scholing personeel’

[OPINIE] Binnenvaart-infrastructuur groeit niet mee met de schepen | Schuttevaer.nl

[OPINIE] Binnenvaart-infrastructuur groeit niet mee met de schepen

De oorzaak van het stijgende aantal ongevallen en aanvaringen in de binnenvaart, ligt bij het feit dat door de schaalvergroting de rivieren, kanalen en infrastructuur steeds kleiner zijn geworden ten opzichte van de schepen.

Met de gigantische bunkertanker Vorstenbosch speelde VT in op de schaalvergroting in de zeevaart. Ook in andere marktsegmenten is er vraag naar steeds grotere binnenvaartschepen, zodat de grenzen van de vaarweginfrastructuur worden opgezocht om die maximaal te benutten. (Archieffoto Arie Jonkman)
Met de gigantische bunkertanker Vorstenbosch speelde VT in op de schaalvergroting in de zeevaart. Ook in andere marktsegmenten is er vraag naar steeds grotere binnenvaartschepen, zodat de grenzen van de vaarweginfrastructuur worden opgezocht om die maximaal te benutten. (Archieffoto Arie Jonkman)

Tel daarbij ook nog op, dat het vakmanschap in de binnenvaart steeds verder terugloopt en er altijd 24/7 moet worden gevaren, en je heb de oorzaak van de stijging van het aantal incidenten.

Dat Koninklijke BLN-Schuttevaer en Platform Zero Incidents dit blijkens een uitzending van Studio Schuttevaer niet inzien is logisch. Ze zullen namelijk niet snel aangeven dat hun leden/klanten zelf veroorzaker zijn van de situatie. En de overheid laat na om de infrastructuur in hetzelfde tempo als de schepen te laten meegroeien. Misschien moet worden overwogen om de lengte en breedte van binnenvaartschepen te beperken.

Hens van Buren

Gepensioneerd tankvaartondernemer

Lees ook:

[OPINIE] Rapport ‘Oudere schipper vaker betrokken bij ongeluk’ deugt niet

‘Werkgevers in de binnenvaart hebben te weinig aandacht voor scholing personeel’