De kotter maakt deel uit van een vloot van 10 kotters van Stevenson, die bijna allemaal uit Nederland komen. De PZ-512 behoort tot de grotere eenheden. Ze werd in 1971 als GO-22 Cornelis gebouwd bij Maaskant. Het casco kwam van Boele in Bolnes. Maaskant bouwde het schip voor rederij Lokker uit Stellendam. Met een lengte van 32,80 meter en een hoofdmotor van 900 pk een flinke kotter in die tijd.
In 1987 verkocht Lokker de GO-22 naar Engeland toen een nieuwe GO-22 Cornelis in de vaart werd genomen. Dit was eveneens een product van Maaskant, 45,60 meter lang en met een hoofdmotor van maar liefst 3900 pk. De GO-22 uit 1971 kwam in de vaart als LT-122 en in 1994 als BM-126. In 1996 kwam de kotter in handen van Stevenson die haar liet registreren als PZ-512 Cornishman.
IJzerwerk
Als PZ-512 kwam al vaker bij Luyt voor onderhoud. Vier jaar geleden werd een nieuwe hoofdmotor geplaatst. Nu wordt het schip flink op de schop genomen. Het nodige ijzerwerk wordt verricht. De vislier wordt gereviseerd en er komen nieuwe ramen in brug en dekhuis. Na een straal- en een schilderbeurt moet de inmiddels 50 jaar oude kotter weer jaren meekunnen.
Lees ook:
Barkmeijer levert derde laagwater duwboot op aan Chemgas Shipping
Ekofish Group breidt uit met Deense kotter
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?