Schrootprijzen verdubbeld naar 600 en 300 dollar

De schrootprijzen die worden betaald op sloopwerven en –stranden zijn gestegen tot bijna 600 dollar in Azië (Bangladesh, Pakistan en India) en 300 dollar in Europa (Turkije).

Voor de EM Vitality werd in Bangladesh 17,1 miljoen dollar betaald. (Foto MarineTraffic)
Voor de EM Vitality werd in Bangladesh 17,1 miljoen dollar betaald. (Foto MarineTraffic)

Ze zijn daarmee bijna dubbel zo hoog als een jaar eerder. In het eerste halfjaar van 2021 werden 134 schepen van 10.000 dwt en hoger verkocht voor sloop. In totaal ging het om 11,2 miljoen ton. Zelfs in India kunnen de werven mee blijven doen, ondanks de strengere lockdown dan in Pakistan en Bangladesh.

In Pakistan wordt 580 dollar per ton betaald voor containerschepen, de verwachting is dat die binnenkort boven de 600 zal komen.

In 2008 werd voor tankers 753 dollar per ton betaald, in 2009 daalde dat naar 323. Hoe aantrekkelijk het blijft voor reders om hun schepen op sloopstranden te laten varen blijkt uit de tanker EM Vitality. Daarvoor werd in Bangladesh 17,1 miljoen dollar betaald, in Turkije zou dat de helft zijn geweest. Containerschepen werden bijna niet voor sloop aangeboden. Die blijven nog een tijd profiteren van de overspannen markt.

Lees ook:

Zorgen over sloop in Turkije van vliegdekschip met 900 ton astbest

Hapag Lloyd blijft bij megacontainerschepen

Schrootprijzen verdubbeld naar 600 en 300 dollar | Schuttevaer.nl

Schrootprijzen verdubbeld naar 600 en 300 dollar

De schrootprijzen die worden betaald op sloopwerven en –stranden zijn gestegen tot bijna 600 dollar in Azië (Bangladesh, Pakistan en India) en 300 dollar in Europa (Turkije).

Voor de EM Vitality werd in Bangladesh 17,1 miljoen dollar betaald. (Foto MarineTraffic)
Voor de EM Vitality werd in Bangladesh 17,1 miljoen dollar betaald. (Foto MarineTraffic)

Ze zijn daarmee bijna dubbel zo hoog als een jaar eerder. In het eerste halfjaar van 2021 werden 134 schepen van 10.000 dwt en hoger verkocht voor sloop. In totaal ging het om 11,2 miljoen ton. Zelfs in India kunnen de werven mee blijven doen, ondanks de strengere lockdown dan in Pakistan en Bangladesh.

In Pakistan wordt 580 dollar per ton betaald voor containerschepen, de verwachting is dat die binnenkort boven de 600 zal komen.

In 2008 werd voor tankers 753 dollar per ton betaald, in 2009 daalde dat naar 323. Hoe aantrekkelijk het blijft voor reders om hun schepen op sloopstranden te laten varen blijkt uit de tanker EM Vitality. Daarvoor werd in Bangladesh 17,1 miljoen dollar betaald, in Turkije zou dat de helft zijn geweest. Containerschepen werden bijna niet voor sloop aangeboden. Die blijven nog een tijd profiteren van de overspannen markt.

Lees ook:

Zorgen over sloop in Turkije van vliegdekschip met 900 ton astbest

Hapag Lloyd blijft bij megacontainerschepen