‘Vaarweg naar Stellendam onvoorspelbaar, niet gevaarlijk’

De vaarweg tussen Stellendam en de Noordzee, het Slijkgat, is volgens demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infastructuur en Waterstaat) niet gevaarlijk, maar wel onvoorspelbaar. Dat schrijft ze als antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot (D66).

Baggeraars aan het werk op het Slijkgat in Stellendam. (Foto Faasse)
Baggeraars aan het werk op het Slijkgat in Stellendam. (Foto Faasse)

Watersportverenigingen en vissers noemden de vaargeul eerder wel gevaarlijk. De geul is aan het dichtslibben, zelfs binnen de aangegeven routes. Dit probleem speelt al sinds de afsluiting van het Haringvliet in 1970, toen de verzanding ontstond. Maar volgens de minister zijn de risico’s te wijten aan het jaargetijde en weersomstandigheden. ‘Als er verhoogde rivierafvoer is, wat vaak samengaat met zwaar weer, kan de vaargeul snel dichtslibben, waardoor de vaardiepte in het geding kan komen. Dit is begin dit jaar, meer dan in andere jaren, gebeurd. Onder dergelijke omstandigheden is het Slijkgat voor de scheepvaart een lastige vaarweg, die de nodige vaardigheden en ervaring vergt van gebruikers.’

Blijvend probleem

Dat de vaargeul dus minder diep is op bepaalde momenten van het jaar, is iets blijvends, volgens de minister. ‘Hier is helaas geen blijvende oplossing voor’, schrijft ze de Kamer. Zodra de weersomstandigheden verbeteren, wordt de vaargeul consistent tot de juiste diepte uitgebaggerd. Wel gaat Rijkswaterstaat onderzoeken of de communicatie met de scheepvaart sneller kan gebeuren.

Onderhoud

De Groot vroeg of zodanig onderhoud verricht zou kunnen worden aan de vaargeul, dat de diepte op 5,50 meter blijft. Het onderhoud wordt gezamenlijk door Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam uitgevoerd. ‘Op grond van regelmatige dieptelodingen stelt Rijkswaterstaat vast of baggerwerk en/of verplaatsing van betonning noodzakelijk is. Zodra wordt geconstateerd dat de diepte in het geding is, dan wel komt, wordt zo snel als mogelijk het baggerwerk en/of de aanpassing van de betonning in gang gezet’, antwoordt de minister. ‘Recent is bijvoorbeeld een deel van de betonning door Rijkswaterstaat verlegd, waardoor de vaargeul weer beter is gemarkeerd.’

Verder onderneemt Rijkswaterstaat geen verdere actie om de vaarweg veiliger te maken. Ook op andere plekken langs de Nederlandse kust en op de Waddenzee komen dit soort situaties voor. Ook de oversteek bij Moerdijk is gevoelig voor verslibbing. ‘De aanpak op deze locaties is vergelijkbaar met de aanpak van het Slijkgat’, concludeert Van Nieuwenhuizen.

Lees ook:

Eefde heeft voor het eerst twee sluiskolken voor u beschikbaar

67 miljoen euro tegen verzilting na komst zeesluis IJmuiden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Vaarweg naar Stellendam onvoorspelbaar, niet gevaarlijk’ | Schuttevaer.nl

‘Vaarweg naar Stellendam onvoorspelbaar, niet gevaarlijk’

De vaarweg tussen Stellendam en de Noordzee, het Slijkgat, is volgens demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infastructuur en Waterstaat) niet gevaarlijk, maar wel onvoorspelbaar. Dat schrijft ze als antwoord op vragen van Tweede Kamerlid Tjeerd de Groot (D66).

Baggeraars aan het werk op het Slijkgat in Stellendam. (Foto Faasse)
Baggeraars aan het werk op het Slijkgat in Stellendam. (Foto Faasse)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer