Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Stijging aanvaringen beroepsvaart moeilijk te verklaren’

ROTTERDAM

Koninklijke BLN-Schuttevaer maakt zich grote zorgen over de toename van aanvaringen in de scheepvaart. Dat zei beleidsadviseur van Technisch-Nautische Zaken, Leny van Toorenburg, in de laatste aflevering van Studio Schuttevaer.

1 / 1
Maurits van der Linde (Platform Zero Incidents), Leny van Toorenburg (Koninklijke BLN-Schuttevaer) en René Quist in de aflevering van Studio Schuttevaer. 'Er is meer onderzoek nodig naar oorzaken incidenten.' (Beeld uit video)

Maurits van der Linde (Platform Zero Incidents), Leny van Toorenburg (Koninklijke BLN-Schuttevaer) en René Quist in de aflevering van Studio Schuttevaer. 'Er is meer onderzoek nodig naar oorzaken incidenten.' (Beeld uit video)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (3)
  • Hens van Buren

    Er is één groot nautisch probleem in de binnenvaart en dat heet schaalvergroting. We hebben de rivieren en kanalen klein gemaakt, door er met steeds grotere schepen in te gaan varen. De schaalvergroting gaat maar door, maar de infrastructuur is nog steeds op het niveau van de tachtiger jaren. Het ARK en de Lek van Langerak naar Vreeswijk, zijn daar mooie voorbeelden van. Nu wordt er 135 x 22,50 x 4,00 toegestaan, terwijl het kanaal en het bovengedeelte van de Lek daar niet op zijn berekend. Dan komen er nog twee punten bij, ten eerste wil tegenwoordig iedereen in het geultje van het Periskal kaartsysteem varen en ten tweede is het een steeds groter probleem, om goede gekwalificeerde schippers te krijgen. Als de infrastructuur niet aangepast wordt aan de schepen, moeten misschien de schepen weer aangepast worden aan de infrastructuur?

  • Hens van Buren

    Er is één groot nautisch probleem in de binnenvaart en dat heet schaalvergroting. We hebben de rivieren en kanalen klein gemaakt, door er met steeds grote schepen in te gaan varen. De schaalvergroting gaat maar door, maar de infrastructuur is nog steeds op het niveau van de tachtiger jaren. Het ARK en de Lek van Langerak naar Vreeswijk, zijn daar mooie voorbeeld van. Nu wordt er 135 x 22,50 x 4,00 toegestaan terwijl het kanaal en het bovengedeelte van de Lek daar niet op zijn berekend. Dan komen er nog twee punten bij, ten eerste wil tegenwoordig iedereen in het geultje van het Periskal kaartsysteem varen en ten tweede is het een steeds groter probleem om goede gekwalificeerde schipper te krijgen. Als de infrastructuur niet aangepast wordt aan de schepen, moeten misschien de schepen weer aangepast worden aan de infrastructuur?

  • Bikkel

    Waarvoor weer een onderzoek ?Kost alleen maar geld en een doofpot blijft het toch wel.Lees onderzoek stuwaanvaring Grave,is meer dan 2 jaar onderzocht.Er kwamen daarna van verschillende schippers(ook een schippersvereniging) gelijk een reactie met andere vragen zoals zware oververmoeidheid, daarbij het overtreden van de binnenvaartwet (rusttijden).Dat er druk van de opdrachtgever/werkgever een rol kan zijn wordt niet over gesproken. Platform Zero Incidents en Koninklijke BLN-Schuttevaer nu zeggen dat het moeilijk te verklaren is ,dan begrijp iedereen met gezond verstand wel dat men de rederijen en bevrachterskantoren vertegenwoordigen.Die hebben er natuurlijk niks mee te maken,er bevind op papier tenslotte genoeg personeel aan boord.Het IL&T geef daarbij ook nog eens handhavingsconvenanten aan bepaalde rederijen zodat er weinig tot geen controle is op de schepen .

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook