Australische dieselvervanger kan binnenvaart snel vergroenen

Een Nederlands consortium gaat een nieuwe milieuvriendelijke dieselvervanger op methanolbasis testen in motoren van drie binnenvaarttankers. De motoren zijn met een relatief eenvoudige en betaalbare retrofit geschikt te maken voor de nieuwe brandstof. Het consortium heeft een subsidie aangevraagd bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Bestaande motoren, zoals deze Mitsubishi in de dieselelektrische Sendo Mare, zouden na een retrofit op Gane Fuel kunnen varen, een brandstofmix op basis van methanol die door toevoeging van een kleine hoeveelheid DME in een dieselmotor tot ontsteking kan worden gebracht. (Foto Hans Heynen)
Bestaande motoren, zoals deze Mitsubishi in de dieselelektrische Sendo Mare, zouden na een retrofit op Gane Fuel kunnen varen, een brandstofmix op basis van methanol die door toevoeging van een kleine hoeveelheid DME in een dieselmotor tot ontsteking kan worden gebracht. (Foto Hans Heynen)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer