Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Waarom neemt het aantal aanvaringen toe? Studio Schuttevaer – vrijdag 16.00 uur

ROTTERDAM

Woensdag was het weer raak in Rotterdam. Een tanker voer tegen de Beukelsbrug: twee auto’s aan dek raakten zwaar beschadigd. Het lijkt wel er elke week een eenzijdige aanvaring plaatsvindt. Uit de cijfers van Rijkswaterstaat over 2020 blijkt dat beroepsvaart fors meer tegen bruggen en sluizen aan is gevaren. En uit cijfers van verzekeraar EOC blijkt dat gemiddeld elke drie weken wel een schip schade oploopt door zo’n aanvaring. Wat is oorzaak van deze aanvaringen?

1 / 1
Waarom zijn er meer aanvaringen?

Waarom zijn er meer aanvaringen?

Is de vaarweg onvoldoende berekend op grote schepen. Of zijn schippers te veel afgeleid door telefoon of andere apparatuur? Of is de druk om op tijd te varen te hoog?  Of is het domweg toeval? Komen vrijdag praten we hierover in Studio Schuttevaer. Schippers die een bijdrage willen leveren aan deze discussie nodigen we van harte uit om mee te praten: in onze tv-studio in Rotterdam of via een videoverbinding. reacties: rene.quist@schuttevaer.nl . of via Whatsapp of sms: 06-14051010

Reacties (4)
  • woutrina

    het ongeluk in Urk heeft niets met een aanvaring te maken de brug moet tijdens het schutten open dat heeft men te laat gedaan zodat de stuurhut klem kwam te zitten

  • J.Teunisse

    Tja, Schepen worden groter en meer is aantal. Vaarwegen expanderen niet zo snel mee. Bruggen niet hoger( behalve in Vlaanderen) . Het wordt ook drukker , sezoens gerelateerd . Verder misschien te veel leunen/ vertrouwen op de techniek ( Die volgt zijn eigen algoritmes) En soms is het gewoon de techniek die de gebruiker in de steek laat.. En nog veeeel meer redenen waarom het weleens mis gaat.

  • elzinga

    Een ander verschil met vroeger is dat de eigenaar meestal niet meer aan boord is en niet zelf vaart. Het personeel boeit het minder en wordt gewoon afgelost en de verzekering regelt het verder wel. Of zoals men vroeger zei; er is geen klink van hun zelf bij…..

  • Martin

    In veel gevallen,zijn de huidige schippers niet bekend,met de vaarweg! In vroegere tijden werden de schippersjongens,bij hun ouders opgeleid ! Dat had wel zijn voordelen ! Maar dat komt tegenwoordig ,maar zelden voor.We zijn nu in een situatie gekomen met papieren matrozen ,en zo ook met schippers.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook