Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Gebrek aan communicatie pleziervaart grootste ergernis

ROTTERDAM

Een vaarbewijs voor recreatievaart onder de 15 meter, uitgebreidere vaarlessen, marifoonplicht en beroepsvaart die vaker de scheepshoorn gebruikt. Die aanbevelingen kwamen vrijdag 18 juni naar voren in Studio Schuttevaer, die in het teken stond van de soms moeizame relatie tussen beroeps- en pleziervaart. ‘Gebrek aan juiste communicatie is de grootste ergernis’, zei spitsenschipper Roeland van Basten Batenburg. (Abonneer u gratis op de nieuwsbrief en lees de laatste editie van Weekblad Schuttevaer hier gratis).

1 / 1
'Beroepsvaart moet voorbeeldfunctie blijven vervullen op de vaarwegen.' (Foto Varen doe je samen!)

'Beroepsvaart moet voorbeeldfunctie blijven vervullen op de vaarwegen.' (Foto Varen doe je samen!)

  • ‘Kennis en kunde in pleziervaart te laag’

Van Basten Batenburg was te gast bij Studio Schuttevaer, samen met Andries de Weerd van Koninklijke BLN-Schuttevaer en Onno Walda van Varen doe je samen!. In de studio kwamen de verschillen en gelijkenissen tussen plezier- en beroepsvaart uitgebreid aan bod.

Van Basten Batenburg is schipper-eigenaar van de spits Veronica en begon een YouTube-kanaal om pleziervaarders te laten zien hoe de vaarweg eruit ziet vanuit zijn stuurhut. ‘Er waren veel discussies over op Facebook, waarop heel agressief werd gereageerd. Daar werd ik moe van, dus ik maak filmpjes, zonder commentaar. Vanuit mijn stuurhut en iedereen moet ermee doen wat ze willen.’

Grootste probleem volgens de oud-fotograaf is de slechte communicatie tussen de verschillende vaarweggebruikers. ‘Veel recreanten hebben geen marifoon. En dan heb je een probleem. De grootste ergernis is gebrek aan communicatie. Elk groot schip kan ik oproepen, van alles vragen en overleggen. Je krijgt 99 van de 100 keer antwoord. Bij pleziervaart is dat niet zo. Je hebt geen idee wat ze gaan doen.’

Vaarbewijs

De kleine schepen zijn niet vaarbewijsplichtig en veel jachtschippers nemen het ook niet zo nauw met de vaarregels, volgens Van Basten Batenburg. Daarom moet er volgens hem ook een vaarbewijs komen voor kleine recreatievaartuigen. ‘Of je nou met 14 of 16 meter vaart, dat maakt weinig uit. Ik denk dat je zelfs al bij een schip van 10 meter een vaarbewijs moet hebben’, zegt hij stellig.

Van Basten Batenburg doet de suggestie om een vaarbewijs verplicht te stellen op de hoofdvaarwegen. Maar dat komt hem op commentaar te staan van Walda. Dat zou teveel recreatievaart isoleren. Het wordt dan heel moeilijk om het land te doorkruisen.

Regiocoördinator De Weerd van BLN-Schuttevaer adviseert watersporters hoofdvaarwegen zoveel mogelijk te mijden en gebruik te maken van secundaire vaarwegen. ‘Daar zouden dan ook beter geen sluis- of bruggeld moeten worden geheven, zodat je het interessant maakt om die vaarwegen te gebruiken. De recreanten nemen de veilige route en wij de hoofdtransportas.’

Leren varen

Volgens Van Basten Batenburg hebben recreanten minder het gevoel dat ze moeten leren varen. ‘Ik vaar al 40 jaar, maar ik kan niet met een duwbak varen. Dus als mij dat zou worden gevraagd, dan zou ik dat eerst van iemand anders willen leren. Dat zie je bij de pleziervaart toch minder.’

De Weerd denkt dat simulatortraining bij een klein vaarbewijs niet zou mistaan. Veel watersporters zouden baat hebben bij dit soort praktijkonderwijs, maar er is volgens Walda weinig animo voor. Hij is het met de overige sprekers eens dat recreatieschippers moeten investeren in hun eigen kennis en kunde. ‘Neem extra lessen, een marifoon. En leer wat over de techniek van je schip.’

Hulp

Volgens Walda voorkomen oplettende beroepsschippers veel ongelukken. ‘Hun professionele houding voorkomt veel incidenten. Je bent als schipper immers voortdurend bezig met wat de recreant aan het doen is.’

Met de kanttekening daarbij dat ook professionele schippers weleens brokken maken. ‘Er is geen schuldige in dit verhaal. Bij een vrachtschip verdwijnt ook soms eens een stuurhut als gevolg van een aanvaring. Beroepsschippers gaan ook soms de mist in. Recreanten hebben gewoonweg minder ervaring op de vaarwegen.’

Stuurboordwal varen

‘De beroepsvaart zou de pleziervaart kunnen helpen door de scheepshoorn vaker te gebruiken. En wanneer een recreant beroepsvaart probeert op te roepen, antwoord dan ook’, zegt De Weerd. Hij ziet het vaker gebeuren dat een watersporter wordt genegeerd. ‘De gemiddelde beroepsschipper kan soms een wat neerbuigende houding aannemen tegenover de watersporter. Zij zien de watersporter de verkeerde handelingen maken. Kijken naar die recreant op het water en denken: wat doe jij hier? Leer eerst de spelregels.’

De Weerd verontschuldigt zich voor beroepsschippers die zich in sommige gevallen onbeschoft gedragen.

‘Dat komt ook omdat recreatieschippers soms niet weten hoe ze moeten communiceren via de marifoon. Ze moeten nadenken over de vier W’s: wie ben ik, wat ben ik, waar wil ik heen en wat wil ik? Dat moet je leren. En de binnenvaart gebruikt veel vakjargon, dat voor de gemiddelde watersporter niet te begrijpen is. Schippers moeten soms even nadenken of ze ook een ander woord kunnen gebruiken op bepaalde momenten.’

Andersom kan de pleziervaart ook de binnenvaart tot steun zijn. ‘De pleziervaart moet veel meer stuurboordwal varen, zeker op de kanalen. Zo voorkom je dat je in de dode hoek van een vrachtschip terechtkomt’, stelt Walda. ‘Dat is overzichtelijker voor de schipper. En oplopen heeft weinig nut, zeker op de rivieren in de afvaart. Dan moet je juist achterom kijken, want grote schepen hebben dan veel meer snelheid.’

Wederzijds begrip

De trend om sloepen en andere recreatievaartuigen te huren vormt een extra gevaar. De Weerd: ‘Het bezit neemt af, maar het gebruik neemt toe. Veel mensen vinden het leuk en makkelijk om even een bootje te huren. Maar wat voor instructies geeft de verhuurder mee?’

De Weerd ziet het belang van wederzijds begrip. ‘Wij hebben ook moeten leren varen, dus soms kun je een beetje helpen als beroepsschipper. Laten we het leuk hebben met elkaar. Er is geen goede en slechte kant.

‘Wij moeten als beroepsvaart het juiste voorbeeld blijven geven. Zelfs als we domme dingen zien gebeuren in de pleziervaart. We moeten ons opvoedkundig opstellen en ons gedragen als de professionals die we zijn.’

Lees ook:

[VIDEO] Onbekende man maakt touwen los, hotelschip Arnhem op drift

Stewards gaan deze zomer pleziervaart helpen in drukke sluizen

(Robin van den Bovenkamp)

Reacties (6)
  • klaas de jonge

    Leuk artikel.
    Ik ben een van die vervelende pleziervaarders.
    7 jaar gehuurd en sinds vorig jaar eigen schip (9 meter, <20km p uur)
    Het eerste wat ik deed 7 jaar geleden (vaarbewijzen I en II halen.)
    Het tweede Marcom B certificaat.
    Ik vaar altijd zoveel mogelijk stuurboordswal en belangrijker kijk ook regelmatig achterom (dat zie ik vaak misgaan bij pleziervaarders.)
    Samengevat, wij (mijn vrouw heeft ook vaarbewijs) doen ons best, echter….

    De we varen samen praktijk is als volgt:

    Een marifoonaanroep van sluis of brug wordt meestal antwoord, maar ook heel vaak niet.

    Op een aanroep op kanaal 10 naar een beroepsschip, krijgen we vaak antwoord, maar helaas nog vaker niet.

    Wel mogen we meeluisteren naar de soms aan arrogantie grenzende opmerkingen over recreanten.

    Ook komen we incidenteel beroepsschepen tegen die manouvres uitvoeren (van bakboord zijde achteruit een haven in aan stuurboordzijde. bijvoorbeeld) zonder de moeite te nemen om ons even te informeren over hun intenties.

    Ook regelmatig liggen stuiteren omdat er weer een 110 meter schip met meer dan terplaatse toegestane snelheid voorbij kwam.

    Samengevat: Ja ik herken het probleem van de vele pleziervaarders die zonder voorbereiding en/of kennis het water opgaan.
    Ik ben het ook eens dat men een vaarbewijs zou moeten hebben.
    Marifoon verplicht, ook helemaal mee eens.

    Fouten maken doet trouwens iedereen wel eens, getuige het aantal bruggen dat hier in de omgeving kapot gevaren is door beroepsvaart.

    Maar ik denk dat er ook veel beroepsschippers zijn die wel eens de hand in eigen boezem mogen steken.

    Dus inderdaad niet hullie of zullie, maar echt "varen doen we samen."

  • Vaarschool Rotterdam

    Rinus de Bruin
    Geef vaarinstructie in Rotterdam waarbij stukje Nieuwe Maas en Parksluis bevaren wordt. De meeste problemen die ik tegen kom zijn: inschatte vaarsnelheid van de beroepsvaart, verkijken op de stroming, marifoon gebruik en verkeerstekens.

  • Seuter

    Toen ik voer was mijn wens dat marifoon juist verboden zou worden voor jachten. Snappen doen ze je toch niet en je hebt er alleen maar last van. Als je voor de marifoon zou zeggen: ‘Die opvaardige geladen tanker aan de verkeerde wal’, dan weten ze niet wat opvaart is, ze weten niet wat een tanker is, ze weten niet of een schip geladen of leeg is en ze weten niet wat de verkeerde wal is.
    En heel de dag dat geblèèr op de marifoon als jachten ze elkaar oproepen wordt je ook gek van: ‘Stormvogel, Stormvogel, hier de Vrouwe Annelina, over’.
    Jachten gaan vanzelf aan de kant, en als ze je niet zien, dan even stootje op de luchthoorn. Nee, ik moet er niet aan denken als elk jacht aan het marifoonverkeer gaat deelnemen. Wat een drukte zal dat worden. Dan gaan beroepsschippers de marifoon uit of zachter zetten.

  • J.C Evertse

    Dat klopt, de vraag is, doet men dat ook!

  • J.C Evertse

    Ben het eens met de beroepsvaart. Een vaarbewijs op de grote rivieren voor de recreatievaart. Wij hebben mensen gesproken met een huurboot en hadden geen flauw benul van simpele regels zoals groen en groen/rood licht b.v. Hoe dan ook, wij zien zelf het gevaar. Onze boot is 11.30 m bij 3.40 m. Toch hebben wij gekozen voor een vaarbewijs en marifoon certificaat. Waarom niet!

  • Arjen Douwes

    Een hoop gratis informatie over de vaarregels is te vinden op de website van Vaarbewijs Filmpjes https://vaarbewijsfilmpjes.nl

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook