Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Studio Schuttevaer: Kunnen pleziervaart en beroepsvaart elkaar begrijpen?

ROTTERDAM

Het recreatieseizoen is in volle gang, en veel beroepsschippers kunnen zich ergeren aan de pleziervaart. In de aankomende aflevering van Studio Schuttevaer wordt er uitgebreid gesproken over het samen veilig varen. Kunnen de twee groepen varenden elkaar beter begrijpen?

1 / 1
Beroepsvaart kan zich mateloos irriteren aan de pleziervaart. (Foto Varen doe je samen!)

Beroepsvaart kan zich mateloos irriteren aan de pleziervaart. (Foto Varen doe je samen!)

Roeland van Basten Batenburg verscheen onlangs in de krant en op de website. Hij heeft een YouTube-kanaal waarmee hij probeert om pleziervaarders veiligheid en vaarweg-etiquette probeert uit te leggen. Ook Andries de Weerd van BLN-Schuttevaer en een afgevaardigde van Varen doe je samen! praten met hoofdredacteur René Quist over het onderwerp.

Kijk en denk vanaf 16:00 uur live mee via deze link:

(REDACTIE)

Reacties (2)
  • Industrie6d6

    Ik herken het verhaal van Wim Blom… en dan als beroepsvaarder. Veel collega’s luisteren niet uit… en zelf heb de volumeknop van de marifoon ook nog wel eens te ver dicht gedraaid. En voor wat betreft het blauwe bord ben ik het ook met hem eens. Het varen is tegenwoordig zo makkelijk met alle hulpmiddelen, dat we kennelijk minder scherp dan wel gemakzuchtig worden. Ik vind het altijd leuk als ik de pleziervaart over de marifoon hoor die net wat gedetailleerder verslag geeft van wat ze doen of gaan doen. Dat betekent dat ze i.i.g. opletten en ook ons als beroepsvaart serieus nemen.

    M. Smitsman

  • wim52

    Heb met interesse deze uitzending gevolgd. Heb zelf in een grijs verleden op de binnenvaart gevaren en daar ook mijn groot vaarbewijs gehaald. Daarna iets geheel anders gaan doen en pas sinds mijn pensionering weer op het water met mijn eigen motorjacht. Ben ook in het bezit van Klein vaarbewijs en Marcom-B diploma, dus denk dat ik redelijk thuis in de materie van het varen en communiceren. Begrijp zelfs het vak-jargon.
    Echter mijn ervaring met de gemiddelde beroepsschipper is niet om over naar huis te schrijven. Ze reageren veelal niet op je oproepen, zelfs niet als je ze aanroept met hun scheepsnaam. Vaarje de sluis in en vraag je vriendelijk om de schroef uit te zetten, krijg je geen antwoord. Roep je vervolgens de sluis op om te assisteren krijg je geen antwoord. Afvarend op de Maas kom ik een tanker tegen, die duidelijk verkeerde wal vaart, zonder gebruik van het blauwe bord. Om aanvaring te vermijden zelf ook maar verkeerde wal gekozen. Als je daarna informeerd of het blauwe bord misschien niet functioneerd, krijg je een scheldkanonade over je heen. En zo kan ik nog wel over een aantal situaties vertellen. Ik kies er nu welbewust voor als ze niet antwoorden op mijn oproep, om heel ver uit de buurt te gaan, zelfs als dat betekent, dat ik mijn boot moet stilleggen en ga afwachten tot het duidelijk is wat ze van plan zijn.

    Ben het overigens wel eens met de stelling dat het te gemakkelijk is om met een recreatie boot te gaan varen, zonder enige vorm van kennis of verstand van het gebruik van een marifoon. Daar moet nodig wat aan gedaan worden. Belgie heeft veel minder water, maar daar hebben ze het toch beter geregeld en heb je ook als pleziervaarder marifoonplicht. Tot voor kort moest jezelfs twee marifoons hebben, zodat je zowel het blokkanaal als kanaal 10 tegelijkertijd kon uitluisteren. Dat ze hebben ze afgeschaft omdat men dat toch wel een beetje te spannend voor een bootje van 8 meter.

    Met vriendelijke groet
    Wim Blom

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook