Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Schippers en bunkerbranche ingeschakeld bij onderzoek biobrandstoffen

DEN HAAG

Het onderzoek naar de consequenties van biobrandstoffen voor scheepsmotoren gaat half juni van start. Daarvoor wordt zoals de Kamer had geëist, feedback gevraagd aan betrokken partijen. Dat zegt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat na een overleg met de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV) en scheepsverzekeraar EOC, die in april een brandbrief verstuurden over de risico’s van biobrandstoffen.

1 / 1
Schippers en de bunkerbranche maken zich grote zorgen om het gebruik en de consequenties van biobrandstoffen. Het ministerie beschermt hen daar niet genoeg voor. (Foto BOVAG)

Schippers en de bunkerbranche maken zich grote zorgen om het gebruik en de consequenties van biobrandstoffen. Het ministerie beschermt hen daar niet genoeg voor. (Foto BOVAG)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (1)
  • leSage

    Waarom word ik hier zo opstandig van?
    Wij als schipper moeten er mee werken met die biobrandstoffen .Als nu in rapporten staat dat het niet goed is voor de binnenvaart (rapport TNO 2007). In een nieuw rapport van TNO en EICB (2020) staat dan eigenlijk ook het zelfde, maar met een andere conclusie dan word ik daar toch niet goed van. De verantwoording en kostenplaatje word dan bij de schipper gelegd .In de praktijk zijn gewoon vorig jaar 26 gevallen bekend van motor uitval waardoor het schip stuurloos is met alle gevolgen van dien. Omdat er nu moties zijn ingediend moet het ministerie iets doen. Ze raadplegen de bunderbedrijven (die willen alleen maar verkopen en maak niet uit of het goed is want anders waren ze wel tegen geweest) en vragen de ASV ook om mee te denken. Ik denk dat er onderzoek gedaan moet worden of er daadwerkelijk een Co2 reductie plaats vind. Het antwoord is al bekend NEE er vind geen reductie plaats. Het oorsprong van de soap is terug te voeren maar het klimaat akkoord.
    Daaronder verdeel zitten de sectortafels mobiliteit. Wat daar opvalt. De CBRB zat er aan tafel en de Nederlandse vereniging voor duurzame Biobrandstoffen en nog andere.
    Hier is het begonnen. Later is de green deal opgesteld met iedereen ongeveer 40 belanghebbende behalve de schipper. Hier werd voorgesteld dat als de binnenvaart bio diesel zou gebruiken dat je op een simpele manier iets aan de Co2 uitstoot zou kunnen doen. Nu blijkt dat men een rekenkundige afspraak heeft gemaakt dat de uitstoot berekening opgedeeld moet worden .
    Van bron tot tank (WTT) en van de emissies van het vervoermiddel zelf (TTW).
    en nu komt het volgen de rekenmethode van het (IPCC) is de allen voor het vervoer de (TTW) van belang en de emissie van biobrandstoffen is op nul gesteld.
    Maar er blijft gewoon Co2 uitgestoten worden. Dus GEEN enkele reductie. Dan blijft de vraag waarom word er door de overheid dan zo doorgedramd? Dit heeft niks met het milieu te maken maar met lobby en heel veel geld.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook