[VIDEO] ‘Ook met kleine schepen kun je prima vergroenen’

Volgens de Rabobank loont het vergroenen van kleine schepen niet. Schipper Robin Vermeeren bewijst het tegendeel door zijn kempenaar Estero een volledig nieuwe motor te geven. ‘Vergroenen is de nieuwe standaard’, aldus de schipper op Maritime Platform.

Groen is de nieuwe standaard, het nieuwe normaal. Nu is wellicht nog bijzonder, maar over vijf jaar niet meer. Foto Robin Vermeeren
Groen is de nieuwe standaard, het nieuwe normaal. Nu is wellicht nog bijzonder, maar over vijf jaar niet meer. Foto Robin Vermeeren
  • Subsidie trok schipper Robin Vermeeren van Estero over de streep

Eigenlijk wilde Robin Vermeeren helemaal geen nieuwe motor in zijn schip laten zetten. Te duur, was zijn eerste gedachte. Revisie paste beter bij de Estero. Dat zou Vermeeren een slordige 40.000 euro kosten. Nog steeds een smak geld, maar goed op te brengen. Een CCR-2 motor zou hem 100.000 euro kosten en een Stage V het dubbele: 200.000 euro. Een enorm bedrag.Toch besloot de jonge schipper voor een Stage V oplossing te gaan. Vanaf 1 januari 2022 zijn die schone motoren sowieso verplicht. ‘Via Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen kon ik 60 procent van de aanschaf terugkrijgen. Dat gaf voor mij de doorslag. Daarbij gaan we met de Stage V-motor fors minder brandstof verbruiken, zodat we de investering ook zo wordt terugverdiend.’

Superschoon

Vermeeren verwacht niet dat hij extra lading krijgt door zijn superschone schip. ‘Groen is de nieuwe standaard, het nieuwe normaal. Nu is het wellicht nog bijzonder, maar over vijf jaar niet meer. Dan kun je je niet meer onderscheiden.’ Ook verwacht ik dat banken straks veel lastiger een niet groen schip financieren. Je moet als schipper mee.’

De nieuwe motor liet Vermeeren financieren door de Rabobank. Opmerkelijk, want deze bank gaf eerder aan dat het verduurzamen van kleine schepen economisch lastig is. De Estero krijgt bij Vink Diesel in Sliedrecht een nieuwe motor. ‘Een DAF, die motor is even groot als die in de vrachtwagen. Onderdelen van zo’n DAF-motoren zijn op elke straathoek te krijgen. Voordeel van deze vrachtwagenmotor dat het nabehandelingssysteem enorm compact is en daarmee goed in ons schip past.’

Vermeeren is wel verbaasd dat nog maar weinig schippers weten dat er subsidie wordt verstrekt voor Stage V-motoren. ‘Het heeft toch heel uitgebreid in de media gestaan.’

De Estero krijgt bij Vink Diesel in Sliedrecht een nieuwe DAF-motor.
De Estero krijgt bij Vink Diesel in Sliedrecht een nieuwe DAF-motor.

Rabobank somber over financieren kleine schepen

Rabobank gaf eerder bij monde van sectormanager Marco van Beek al aan dat het financieren van niet schone schepen steeds lastiger wordt. ‘De toegang tot havens, geld en lading zal wegvallen voor mensen die niet vergroenen. En ook al is het mogelijk om met een klein, niet duurzaam schip te blijven varen, de maatschappelijke druk wordt groter en groter om te vergroenen. Zo staat er in de havenverordening van Rotterdam al dat schepen aan bepaalde emissiewaarden moeten voldoen. Anders mag je daar niet meer varen. En dat is lastig, want de binnenvaart kan moeilijk om Rotterdam heen.’

Deze pagina wordt u aangeboden door EOC.Lees ook:

Taalprobleem binnenvaart zorgt voor meer aanvaringen

‘Stilligregeling is uitkomst charterschippers’

[VIDEO] ‘Ook met kleine schepen kun je prima vergroenen’ | Schuttevaer.nl

[VIDEO] ‘Ook met kleine schepen kun je prima vergroenen’

Volgens de Rabobank loont het vergroenen van kleine schepen niet. Schipper Robin Vermeeren bewijst het tegendeel door zijn kempenaar Estero een volledig nieuwe motor te geven. ‘Vergroenen is de nieuwe standaard’, aldus de schipper op Maritime Platform.

Groen is de nieuwe standaard, het nieuwe normaal. Nu is wellicht nog bijzonder, maar over vijf jaar niet meer. Foto Robin Vermeeren
Groen is de nieuwe standaard, het nieuwe normaal. Nu is wellicht nog bijzonder, maar over vijf jaar niet meer. Foto Robin Vermeeren
  • Subsidie trok schipper Robin Vermeeren van Estero over de streep

Eigenlijk wilde Robin Vermeeren helemaal geen nieuwe motor in zijn schip laten zetten. Te duur, was zijn eerste gedachte. Revisie paste beter bij de Estero. Dat zou Vermeeren een slordige 40.000 euro kosten. Nog steeds een smak geld, maar goed op te brengen. Een CCR-2 motor zou hem 100.000 euro kosten en een Stage V het dubbele: 200.000 euro. Een enorm bedrag.Toch besloot de jonge schipper voor een Stage V oplossing te gaan. Vanaf 1 januari 2022 zijn die schone motoren sowieso verplicht. ‘Via Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen kon ik 60 procent van de aanschaf terugkrijgen. Dat gaf voor mij de doorslag. Daarbij gaan we met de Stage V-motor fors minder brandstof verbruiken, zodat we de investering ook zo wordt terugverdiend.’

Superschoon

Vermeeren verwacht niet dat hij extra lading krijgt door zijn superschone schip. ‘Groen is de nieuwe standaard, het nieuwe normaal. Nu is het wellicht nog bijzonder, maar over vijf jaar niet meer. Dan kun je je niet meer onderscheiden.’ Ook verwacht ik dat banken straks veel lastiger een niet groen schip financieren. Je moet als schipper mee.’

De nieuwe motor liet Vermeeren financieren door de Rabobank. Opmerkelijk, want deze bank gaf eerder aan dat het verduurzamen van kleine schepen economisch lastig is. De Estero krijgt bij Vink Diesel in Sliedrecht een nieuwe motor. ‘Een DAF, die motor is even groot als die in de vrachtwagen. Onderdelen van zo’n DAF-motoren zijn op elke straathoek te krijgen. Voordeel van deze vrachtwagenmotor dat het nabehandelingssysteem enorm compact is en daarmee goed in ons schip past.’

Vermeeren is wel verbaasd dat nog maar weinig schippers weten dat er subsidie wordt verstrekt voor Stage V-motoren. ‘Het heeft toch heel uitgebreid in de media gestaan.’

De Estero krijgt bij Vink Diesel in Sliedrecht een nieuwe DAF-motor.
De Estero krijgt bij Vink Diesel in Sliedrecht een nieuwe DAF-motor.

Rabobank somber over financieren kleine schepen

Rabobank gaf eerder bij monde van sectormanager Marco van Beek al aan dat het financieren van niet schone schepen steeds lastiger wordt. ‘De toegang tot havens, geld en lading zal wegvallen voor mensen die niet vergroenen. En ook al is het mogelijk om met een klein, niet duurzaam schip te blijven varen, de maatschappelijke druk wordt groter en groter om te vergroenen. Zo staat er in de havenverordening van Rotterdam al dat schepen aan bepaalde emissiewaarden moeten voldoen. Anders mag je daar niet meer varen. En dat is lastig, want de binnenvaart kan moeilijk om Rotterdam heen.’

Deze pagina wordt u aangeboden door EOC.Lees ook:

Taalprobleem binnenvaart zorgt voor meer aanvaringen

‘Stilligregeling is uitkomst charterschippers’