Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Personeelsnood dwingt Luikse terminal semi-autonoom te varen

LUIK

Het personeelstekort in de Belgische binnenvaart is zo groot, dat containerterminal LCT in Luik de inzet van een semi-autonoom varend containerschip als enig overgebleven mogelijkheid ziet. De terminal zet sinds kort het 110-meterschip Tercofin 2 in op de lijndienst Antwerpen-Luik. Het wordt op afstand bestuurd vanuit het controlecentrum van Seafar in Antwerpen.

1 / 1
De Tercofin 2 vaart sinds kort 2 keer per week van Luik naar Antwerpen. (Foto Seafar)

De Tercofin 2 vaart sinds kort 2 keer per week van Luik naar Antwerpen. (Foto Seafar)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (8)
  • leSage

    Ze hebben de binnenvaart zo onaantrekkelijk gemaakt dat niemand er nog in wil werken. En nog heeft niemand er iets van geleerd. Schep goede voorwaarden met voldoende bekwame personen. Maar alles moet 24/7 en dat is niet goed. Je moet werken om te leven en niet leven om te werken. Vroeger ging de maas dicht om 19.30 maar dat was niet goed zie u het resultaat.

  • Hens van Buren

    Als ik het artikel goed leest, is een kaptein of een stuurman overbodig.
    Mijn inziens is het wachten op de eerste grote averij, als één man in het controle centrum, meerdere schepen gaat besturen. Op een grote rivier kan ik mij er nog iets bij voorstellen, maar op het Albertkanaal? Ben wel benieuwd hoe de kimmen van zo’n schip eruit zien na een jaar. Ook met wind, mist, donker en andere vervelende omstandigheden ben ik nieuwsgierig hoe dit af gaat lopen. Dan praten we nog maar niet over de brughoogte en andere obstakels in deze specifieke vaarweg. Denk dat semiautonoom varen met een kaptein in de stuurhut wel de werkomstandigheden verbeterd, maar de schipper wegzetten als overbodig in de stuurhut zie ik niet gebeuren. Afgelopen maand is er nog een tanker die voor anker lag vol in de kont gevaren door een schip wat met een semiautonoom systeem rond voer. De schipper zat zijn papieren in de computer bij te werken. Dit moet toch te denken geven? Heeft de CCR de wetgeving al veranderd om zo 24/7 te mogen varen? Allemaal vragen die nog niet beantwoord zijn.

  • g.vlies

    Je vraagt je ook af wie verantwoordelijk is voor alles aan boord? Normaal is dat de kapitein, deze is niet alleen ” bestuurdervan het vaartuig” maar ook verantwoordelijk voor schip,lading en bemanning. Word dit nu deze soort” kapitein” in dat centrum? En is hij dan tegelijk verantwoordelijk voor meerdere schepen? Word een lekkere klus voor de advocaten en verzekeringen bij een aanvaring of calamiteit.

  • john

    ik ga er dan maar vanuit dat er vanaf nu geen schip meer bijkomt?
    want personeel is niet te krijgen.
    of zou het toch een kwestie van geld zijn?
    je krijgt altijd iemand als je maar genoeg betaald.

  • g.vlies

    Wat een belachelijke flauwekul, een publiciteitsstunt van seafar om het autonoom varen er doorheen te drukker als zijnde “noodzaak”! En hoe ga je dat doen met je bemanningsregels als 1 kapitein 2 schepen bestuurd?

  • Williebrordus

    Het wordt steeds gezelliger werken in de binnenvaart.

  • woutrina

    Gaat net zo lang goed tot de wal het schip keert

  • ignace

    Hoe doet men dat dan in sluizen? Wat als er iets stuk gaat? Er zit dus nog wel bemanning aan boord maar die vaart niet meer.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook