Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

[UPDATE] Schip zonder dak naar Sappemeer na aanvaring bij Aduard

Aduard

Het binnenvaartschip dat maandagavond de tafelbrug over het Van Starkenborghkanaal bij Aduard aanvoer, wordt in Sappemeer van zijn lading grind ontdaan. De stuurhut werd volledig vernield door de aanvaring, dus moet de schipper doorvaren zonder.

1 / 1
Binnenvaartschip ramt brug bij Aduard; schipper verliest stuurhut en auto. De Vries Media

Binnenvaartschip ramt brug bij Aduard; schipper verliest stuurhut en auto. De Vries Media

Het schip ligt nu nog aan de ketting. Zodra de schipper toestemming krijgt van de gemeente, kan hij doorvaren.

De schipper heeft maandagavond verklaard dat hij na zijn dienst lag te slapen in het schip en dat een ander bemanningslid het roer had overgenomen. Die zou de hoogte van de brug verkeerd ingeschat hebben en voer vervolgens tegen de brug. Het onderzoek naar de oorzaak loopt nog. Niemand raakte gewond geraakt.

Wegverkeer kon korte tijd niet over de brug rijden en ook het scheepvaartverkeer was gestremd. De brug heeft aan de onderkant lichte schade, maar is al weer in gebruik genomen, meldt Rijkswaterstaat. Bij de botsing kwam de auto van de schipper die aan boord stond in het kanaal terecht. Duikers en een bergingsbedrijf haalden de wagen uit het water.

‘De slagbomen stonden nog open, maar de bellen gingen wel af. Ik zag dat er nog bemanningsleden in de stuurhut waren, voordat die compleet werd verwoest. Dus die hebben geluk gehad’, zei een omstander tegen de regionale omroep RTV Noord. ‘Toen de schipper aan wal was, zag ik dat hij volledig in tranen was.’

Een binnenvaartschip is tegen de brug bij Aduard gevaren. Daarbij verloor het schip de stuurhut en een auto die op het dek geparkeerd stond. Het is nog onbekend hoeveel schade de brug heeft. Foto ProNews
Een binnenvaartschip is maandag aan het begin van de avond tegen de brug over het Van Starkenborghkanaal bij Aduard gevaren.

Het is niet de eerste keer dat er een schip tegen een brug vaart op het Van Starkenborghkanaal. Deze maand werd de Gerrit Krolbrug in Groningen volledig uit zijn voegen gevaren door een schip. In de afgelopen jaren werden ook de Paddepoelsterbrug en brug bij Zuidhorn al slachtoffer van aanvaringen.

Een binnenvaartschip is tegen de brug bij Aduard gevaren. Daarbij verloor het schip de stuurhut en een auto die op het dek geparkeerd stond. Het is nog onbekend hoeveel schade de brug heeft.
(Rene Quist/Robin van den Bovenkamp)

Reacties (5)
  • Henri.Derksen

    Wellicht een idee om bij die tafelhefbruggen een bord met twee foto’s te plaatsen, onder van de gesloten en daarboven van de geopende stand en de daarbij behorende doorvaarthoogtes en twee zwart/gele hoogtepeilschalen, naar het voorbeeld van de hefbrug in de Gorinchemse kanaalsluis.
    Reden daarvoor is dat het beeld van gesloten of geopend zijn vaak niet duidelijk is, met de bekende vergissingen.
    Nog mooier is daarbij een digitaal hoogte bord zoals aan de waalzijde van de hefbrug over het buiten hoofd van de oostsluis te Nijmegen/Weurt ook staat. Dat zou een hoop schippers- en verzekeringsleed kunnen besparen.
    Als derde een AtoN AIS baken die de actuele brughoogte in de AIS+ECDIS vaarkaart weergeeft.
    De vierde oplossing is enkele honderden meters aan beide zijden voor de brug een sensor te plaatsen die aan de bedienaar doorgeeft dat er een te hoog vaartuig in de richting van de gesloten brug vaart, zodat ie weet dat de brug (snel) open moet.
    Hopelijk gaat hiermee het aantal brugaanvaringen dalen.

  • FrankKommer

    Ga maar eens een aquaduct midden in een stadje of dorp bouwen, geen plek. En voor fietsers en voetgangers is dat geen doen.

  • Janna

    Mee eens Hagens, waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt. Murphy’s law; wat fout kán, gaat af en toe ook fout.
    De uitdaging voor RWS, provincies en gemeentes is zorgen dat het niet fout kan, of dat gevolgen van zo’n fout beperkt zijn. Dat gaat in Groningen niet best de laatste tijd.
    Misschien eens kijken naar die andere noordelijke provincie, Friesland. Ook daar loopt het met bruggen niet foutloos. Maar met hun aquaducten gebeurt nooit iets.
    Ze kosten vast meer dan een brug. Maar daarna heb je er praktisch geen omkijken meer naar, en dit soort fouten zijn verleden tijd.

  • j.hagens

    Niets menselijker dan een fout maken, deze natrap is volkomen overbodig.

  • elzinga

    dit wordt een opmaat voor een algeheel onderzoek door de OvV; bruggen, bediening, binnenvaart en zeemanschap.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook