Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Als het werkt: Brug open of dicht?

ROTTERDAM

Deze week even een andere bijdrage, ver weg van de harde techniek. Het wordt een uitstapje naar de Nederlandse taal en dan in het bijzonder een aantal woorden en uitdrukkingen die aan boord van schepen worden gebruikt en waarover verwarring of althand geen eensgezindheid bestaat. Er wordt hier geen definitief oordeel gegeven. Elke taal is levend en verandert bij wijze van spreken met de dag.

1 / 1
Na een file gaat een weg weer 'open' voor het verkeer. Maar als een brug 'open' gaat dan moet het wegverkeer juist stoppen. 'Open en dicht' geldt hier voor het scheepvaartverkeer.

Na een file gaat een weg weer 'open' voor het verkeer. Maar als een brug 'open' gaat dan moet het wegverkeer juist stoppen. 'Open en dicht' geldt hier voor het scheepvaartverkeer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)
  • elzinga

    Een zwaaikom heet tegenwoordig draaikom.
    Een aanvaring een botsing.
    Een kpschroef een boegschroef.
    En om schipper te worden moet je wis en natuurkunde in je profile hebben terwijlde meeste vroeger nauwelijks konden lezen en schrijven maar wel heel goed konden varen. Met wis en natuurkunde in je profiel tegen een brug is beter te verdedigen dan overal van vrij varen met gezond verstand.

  • Seuter

    Nog enkele dingen:
    Over kapiteinse: Een schippersvrouw wordt nog wel eens ‘schipperse’ genoemd.

    Op het bordje op de foto staat: Brug open motor af. De motor ‘afzetten’ wordt in de praktijk ook weinig gebruikt. Hoewel bij een auto met storingen wel gezegd wordt: De motor slaat af. Maar een schipper zegt: De motor valt stil. Ik bemerk dat sommige schippers zeggen: ‘Zet de generator eens aan (of uit)’. Terwijl schippers van oudsher niet zeggen dat een motor aan staat, maar draait. En je zet hem niet uit, maar je zet hem stil.
    En dan nog wat een generator is… De generator wekt de spanning op (genereert spanning). Daarvoor moet hij wel rondjes draaien, en daar zorgt de er aan gekoppelde (verbrandings)motor voor. En het setje van die motor + generator heet mijns inziens een aggregaat (= een samenstel van machines of apparaten).

    Als tegenovergestelde van meren/aanmeren/afmeren wordt wel eens gezegd: ontmeren.

    En nogmaals over de kapitein: Waar komt die term in de binnenvaart vandaan? Volgens mij wordt er in de regelementen en in de vaartijdenwet uitsluitend gesproken over schippers. Ik kan zo 1-2-3 het woord kapitein daar niet in vinden. Vroeger (tot eind vorige eeuw?) werd er in personeelsadvertenties altijd naar schippers gevraagd en nooit naar kapiteins.
    In de zeevaart heb je één kapitein, als eindverantwoordelijke. Op de binnenvaart zijn niet zelden twee schippers aan boord. Wie is dan de eindverantwoordelijke? Schipper 2 maakt schade terwijl schipper 1 slaapt?
    En als daar de term ‘kapitein’ voor in het leven geroepen zou zijn, dan moet altijd zwart op wit staan wie tijdens de reis de kapitein is.
    Echter, ik denk dat een kapitein op een binnenvaartschip niet bestaat.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook