Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

‘Pleziervaart begrijpt binnenvaart niet’

AMSTERDAM

Schipper en oud-fotograaf Roeland van Basten Batenburg is op zijn spits Veronica begonnen met het maken van YouTube-films om de pleziervaart het perspectief van de binnenvaart te laten zien.

1 / 1
Cast en crew van de spits Veronica. Vlnr. Nathalie, Roeland en Veronica. ‘99,9 procent van de reacties is positief.’ (Foto Heere Heeresma jr.)

Cast en crew van de spits Veronica. Vlnr. Nathalie, Roeland en Veronica. ‘99,9 procent van de reacties is positief.’ (Foto Heere Heeresma jr.)

Eerst maar eens vragen hoe het met de spitsenvaart gaat. ‘Ik spreek alleen voor onszelf, ik weet niet hoe het voor de collega’s is,’ zegt Roeland van Basten Batenburg (1958), zittend tussen dochter Nathalie (1990) en echtgenote Veronica van Elsen (1957) in de roef van hun spits Veronica. ‘Ik moet erbij zeggen dat ik kanker heb. Ik vind dat in dit verband relevant. Het is chronisch en nu tot stilstand gekomen, maar daardoor mis ik wel wat energie. We kunnen dus wat minder varen dan we zouden willen. Tot een halfjaar geleden was er werk dat we graag deden; Terneuzen-Arques met nefeline en soda, allebei voor de glasindustrie. Twee dagen heen, lossen, twee dagen terug. Dat ging vaak in spitsen over water waarover ook grotere schepen konden. We vroegen ons altijd af waarom ze het in spitsen deden en waarschijnlijk hebben ze zich dat nu ook afgevraagd. Dat is een van de dingen die is weggevallen en er komt niet zo heel veel voor terug. Onze coöperatie, de ELV, is heel druk bezig om ander werk te vinden, maar vanaf onze positie heb ik het gevoel dat het langzamerhand wat moeilijker wordt. We zouden een wat diverser ladingaanbod moeten hebben, want er komen steeds minder poten om op te staan.’

En het eeuwige Zwaard van Damocles voor de spitsenvaart, de Seine-Nordverbinding, hoe kijkt hij daar tegenaan? ‘Ik denk dat Frankrijkvaart een heel gespecialiseerde tak van binnenvaart is.’ Roeland noemt als voorbeeld het legendarisch achterstallige onderhoud aan de Franse vaarwegen en de taal, die voor schippers die Nederland, België en Duitsland gewend zijn een barrière kunnen vormen. ‘Je hebt hetzelfde gezien met de Donauvaart. Dat zijn vrij gespecialiseerde mensen die dat doen. Ik denk dat de spitsenvaart nog een tijdje blijft bestaan en dat onze expertise zeker blijft bestaan. Ik kan me voorstellen dat er over 15 jaar vraag komt naar ervaren Frankrijkvaarders.’

YouTube

Roeland is van huis uit fotograaf, Veronica werkte in de gezondheidszorg. Sinds 1983 zitten ze in de binnenvaart. Van 1987 tot 1991 hadden ze hun eerste eigen schip, een spits die eveneens een Veronica heette. In 2016 kochten ze de spits Leughenaer van de Franse schipper Delplace uit Arleux. De huidige Veronica (39,25 x 5,07 meter, 387 ton, 405 pk Scania) werd bij Defernez in Estevelles als de German gebouwd. Sinds ongeveer 1 jaar is Roeland een YouTube-kanaal begonnen, De spits Veronica, waarop hij het varen vanuit het perspectief van een binnenschipper laat zien. ‘Al heel lang heb ik het gevoel dat de binnenvaart en de pleziervaart elkaar niet begrijpen. En dan vooral de pleziervaart richting binnenvaart.’

Als voorbeeld noemt Roeland het blauwe bord. ‘Ik ben er nog nooit een tegengekomen die precies begrijpt wat een blauw bord wil zeggen. Ze hebben allemaal het idee dat je naar de andere oever moet. Het is gewoon stuurboord-stuurboord, verder niks. En zo zijn er honderd dingen.’ Roeland begon stukjes te schrijven op de Facebookpagina van Varen doe je samen. ‘Maar je merkt dat mensen zich al heel snel aangevallen voelen, terwijl we echt ons best deden om alleen maar informerend te zijn en niet te zeggen: je doet het verkeerd. Heel gevoelig. Dus toen dacht ik: dan moet ik het misschien laten zien. Zonder commentaar. Alleen maar zeggen wat wij doen, hoe het bij ons werkt, hoe wij het ervaren en waar wij tegenaan lopen. En dan mogen ze zelf hun conclusies trekken.’ Roeland koos voor video. ‘Ik ben fotograaf van huis uit en fotografie is een mooi medium, maar het is stilstand beeld en met film zie je meteen de context; je laat het voor en het na zien.’

Reacties

Roeland filmt veelal vanuit stuurhutperspectief met een vaste camera-opstelling. In het begin met een IPhone, maar die was erg trillingsgevoelig en te weinig lichtgevoelig bij schemer en donker weer. Inmiddels staat een Fuji XT30 paraat. Er staan al een vijftigtal filmpjes online.

Hoe zijn de reacties? ‘99,9 procent is positief. Een hele enkele keer zit er een zeikerd tussen.’ Veronica leest een reactie van een 84-jarige zeiler voor: ‘Dag schipper en schipperse, onlangs ontdekte ik op YouTube uw filmpjes. Ik kan zeggen dat ik er zeer van geniet. Uw rustig en kundig commentaar en uitleg geven extra inzicht in de binnenvaartwereld.’ De filmpjes waarin dochter Nathalie zit te sturen zijn het populairst. ‘6000 views in een week!’ zegt Roeland trots.

Nathalie is een Amsterdamse rondvaartschipper met een Vaarbewijs Schipper Rondvaartboot van het Amsterdamse Grachtentype, maar gaat nu voor haar Groot Vaarbewijs. ‘De rondvaart ligt volledig stil,’ vertelt Nathalie. ‘In de rondvaart was ik vaartijd aan het opbouwen, maar door corona is dat in maart stil komen te liggen en daardoor heb ik een jaar vaartijd gemist ongeveer. En in januari 2022 gaat er een heleboel veranderen rond het Groot Vaarbewijs. Ik had gehoopt het voor die tijd nog te kunnen halen, maar dat gaat hem niet worden. Er komt voor zover ik heb gehoord een simulatorexamen en misschien komen er nog wat andere eisen. Er verandert in ieder geval aardig wat en er is nog niet bekend in hoeverre het bestaande diploma aspirant-schipper zich verhoudt tot wat er gaat komen.’

Roeland voor de Veronica. ‘We zouden een wat diverser ladingaanbod moeten hebben, want er komen steeds minder poten om op te staan.’ (Foto Heere Heeresma jr.)
Roeland voor de Veronica. ‘We zouden een wat diverser ladingaanbod moeten hebben, want er komen steeds minder poten om op te staan.’ (Foto Heere Heeresma jr.)

Lees ook:

‘Elk vrachtschip is een woonboot’

Clip #115 ’Loflied op de langzaamloper (49) – Kromhout 2H3 op de Zeester’

(Heere Heeresma Jr.)

Reacties (9)
  • Roeland van Basten Batenburg

    sanderwels

    BPR 6.05 4 Het opvarende grote schip dat daartoe aan stuurboord voor het afvarende schip de weg vrijlaat moet tijdig aan stuurboord tot het voorbijvaren heeft plaats gehad, tonen:

    a. ’s nachts: een wit helder rondom schijnend flikkerlicht, eventueel in combinatie met een lichtblauw bord;

    b. overdag: een lichtblauw bord, in combinatie met een wit helder rondom schijnend flikkerlicht.

    7 Een afvarend klein schip moet voorrang verlenen aan het opvarende grote schip, bij voorkeur door voorbij te varen aan de zijde die het opvarende grote schip vrijlaat.

    Ik zie niets staan over een andere oever.

  • Roeland van Basten Batenburg

    https://youtube.com/c/DespitsVeronica

  • Roeland van Basten Batenburg

    sanderwels,

    bv BPR 6.04 sub 3 ; 6.04a sub 2

  • Henri.Derksen

    Beste Sander,

    Volgens mij geldt op stromende rivieren toch gewoon het “fietspad” principe.
    D.w.z. de grote schepen middendoor, en de kleine schepen langs de oever, maakt niet uit welke zijde,
    en ook niet opvarig of afvarig. Overigens mogen kleine schepen ook een blauw bord gebruiken.
    Wel irriteert het mij mateloos als ik met een kleine sleepboot plus blauw bord opvarig strak langs de BB oever vaar, en een afvarig jacht dan toch perse tussen krib en mij door wil varen. Ik geef hem/haar dan niet meer ruimte dan strikt nodig, hopelijk leert ie daarvan. Ik hou ten slotte opvarig niet voor niets de verkeerde wal.
    De pleziervaart moet geleerd worden dat men opvarig langs de oever vaart en afvarig zo veel mogelijk middendoor. Maar hele hordes recreanten varen opvarig middendoor en afvarig langs de oever, precies verkeerd om dus, ahum. Dan snappen ze het principe van op stromende rivieren varen niet, heel jammer en zonde van het geld, brandstof/energie en de onnodige stress bij iedereen.

  • Erik van der Winden

    Een jacht ligt binnen een meter rond, als het er op aankomt.
    Probleem is, dat een jacht niet op tijd laat zien dat ie dat van plan is.
    Dan kom je aan met je 4000 of 8000 ton en dan moet je maar hopen dat die recreant jou ziet en de situatie snapt. Mijn les voor iedere recreant: laat ruim op tijd je intenties zien! Ik zou zeggen, op 1500 meter moet je door vaargedrag duidelijk aangeven wat je gaat doen. De rest is allemaal geneuzel.

  • sanderwels

    Als voorbeeld noemt Roeland het blauwe bord. ‘Ik ben er nog nooit een tegengekomen die precies begrijpt wat een blauw bord wil zeggen. Ze hebben allemaal het idee dat je naar de andere oever moet. Het is gewoon stuurboord-stuurboord, verder niks. En zo zijn er honderd dingen.’ Als Roeland nu even in het BPR kijkt voor de voorschriften van de Maas en Geldersche IJssel dan ziet hij dat hij er echt naast zit, daarom ben ik nu helemaal benieuwt naar zijn “honderden dingen”.

  • fvanderkruk

    Ps
    In het algemeen een paar meest kenmerkende woorden intikken

  • fvanderkruk

    Tik: spits Veronica

  • fameijs

    Waar moet ik in Youtube op zoeken?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook