Onveilige Haringvlietbrug kan niet open voor hoge scheepvaart

Het beweegbare deel van de Haringvlietbrug kan vanaf deze week niet meer worden geopend. Een veilige doorvaart kan volgens Rijkswaterstaat niet gegarandeerd worden. Alleen scheepvaart lager dan 13 meter kan doorgang vinden. Andere schepen moeten omvaren.

De Haringvlietbrug is beschadigd door het vele verkeer wat er overheen gaat. (Foto Evofenedex)
De Haringvlietbrug is beschadigd door het vele verkeer wat er overheen gaat. (Foto Evofenedex)

Het rijdek van de brug zit aan het beweegbare deel van de brug over het Hollandsch Diep vast met klemmen. Tijdens inspecties door Rijkswaterstaat bleek dat de klemmen lostrillen door het vele verkeer wat over de brug rijdt. De vaarwegbeheerder besloot daarop nieuwe klemmen te ontwerpen, maar die bleken ook los te trillen.

Als deze klemmen lostrillen, bestaat de kans dat de aluminium plaat van het rijdek naar beneden valt. Langsvarende schepen kunnen daardoor geraakt worden. Schepen worden geattendeerd op de stremming via rode lichten en een verlichte ballenlijn.

Omvaren

Rijkswaterstaat verwacht 6 weken nodig te hebben voor een technisch onderzoek en het herstel van de brug. Er wordt bekeken of op een beperkt aantal momenten de brug toch kan worden geopend voor de scheepvaart.

Schepen hoger dan 13 meter moeten omvaren via het Spui, de Oude Maas en de Dordtse Kil. Maar dat omvaren kost tijd: schippers zijn 2 tot 4 uur langer bezig door de omvaarroutes.

De Haringvlietbrug staat op de planning van Rijkswaterstaat om binnenkort gerenoveerd te worden. In 2023 moet de klep vervangen worden.

Lees ook:

Stremming bij Marksluis tijdens vervangen besturingssysteem

Stremming bij sluis IV in Haghorst door onderhoudsvoorbereiding

Onveilige Haringvlietbrug kan niet open voor hoge scheepvaart | Schuttevaer.nl

Onveilige Haringvlietbrug kan niet open voor hoge scheepvaart

Het beweegbare deel van de Haringvlietbrug kan vanaf deze week niet meer worden geopend. Een veilige doorvaart kan volgens Rijkswaterstaat niet gegarandeerd worden. Alleen scheepvaart lager dan 13 meter kan doorgang vinden. Andere schepen moeten omvaren.

De Haringvlietbrug is beschadigd door het vele verkeer wat er overheen gaat. (Foto Evofenedex)
De Haringvlietbrug is beschadigd door het vele verkeer wat er overheen gaat. (Foto Evofenedex)

Het rijdek van de brug zit aan het beweegbare deel van de brug over het Hollandsch Diep vast met klemmen. Tijdens inspecties door Rijkswaterstaat bleek dat de klemmen lostrillen door het vele verkeer wat over de brug rijdt. De vaarwegbeheerder besloot daarop nieuwe klemmen te ontwerpen, maar die bleken ook los te trillen.

Als deze klemmen lostrillen, bestaat de kans dat de aluminium plaat van het rijdek naar beneden valt. Langsvarende schepen kunnen daardoor geraakt worden. Schepen worden geattendeerd op de stremming via rode lichten en een verlichte ballenlijn.

Omvaren

Rijkswaterstaat verwacht 6 weken nodig te hebben voor een technisch onderzoek en het herstel van de brug. Er wordt bekeken of op een beperkt aantal momenten de brug toch kan worden geopend voor de scheepvaart.

Schepen hoger dan 13 meter moeten omvaren via het Spui, de Oude Maas en de Dordtse Kil. Maar dat omvaren kost tijd: schippers zijn 2 tot 4 uur langer bezig door de omvaarroutes.

De Haringvlietbrug staat op de planning van Rijkswaterstaat om binnenkort gerenoveerd te worden. In 2023 moet de klep vervangen worden.

Lees ook:

Stremming bij Marksluis tijdens vervangen besturingssysteem

Stremming bij sluis IV in Haghorst door onderhoudsvoorbereiding