Het rijdek van de brug zit aan het beweegbare deel van de brug over het Hollandsch Diep vast met klemmen. Tijdens inspecties door Rijkswaterstaat bleek dat de klemmen lostrillen door het vele verkeer wat over de brug rijdt. De vaarwegbeheerder besloot daarop nieuwe klemmen te ontwerpen, maar die bleken ook los te trillen.
Als deze klemmen lostrillen, bestaat de kans dat de aluminium plaat van het rijdek naar beneden valt. Langsvarende schepen kunnen daardoor geraakt worden. Schepen worden geattendeerd op de stremming via rode lichten en een verlichte ballenlijn.
Omvaren
Rijkswaterstaat verwacht 6 weken nodig te hebben voor een technisch onderzoek en het herstel van de brug. Er wordt bekeken of op een beperkt aantal momenten de brug toch kan worden geopend voor de scheepvaart.
Schepen hoger dan 13 meter moeten omvaren via het Spui, de Oude Maas en de Dordtse Kil. Maar dat omvaren kost tijd: schippers zijn 2 tot 4 uur langer bezig door de omvaarroutes.
De Haringvlietbrug staat op de planning van Rijkswaterstaat om binnenkort gerenoveerd te worden. In 2023 moet de klep vervangen worden.
Lees ook: