Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Steyr stapt in Stage V-tijdperk met scheepsmotor SE186E38

BROUWERSHAVEN

Steyr Motors heeft een zescilinder scheepsdiesel Stage V gecertificeerd voor professioneel gebruik in de binnenvaart. Het betreft de nieuwe SE186E38, een turbodiesel van 129 kW (175 pk) bij 3300 tot 3850 toeren. De 3,2 liter motor is ook leverbaar met een Solas- en EPA Tier 3-certificaat.

1 / 1
De Stage V gecertificeerde SE186E38 van Steyr Motors heeft een vermogen van 129 kW (175 pk) bij 3300 tot 3850 toeren. (Foto Padmos Industrial & Marine Motors)

De Stage V gecertificeerde SE186E38 van Steyr Motors heeft een vermogen van 129 kW (175 pk) bij 3300 tot 3850 toeren. (Foto Padmos Industrial & Marine Motors)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • Henri.Derksen

    Veel mensen vergeten dat de CvO-plichtige pleziervaart niet zijnde CE-gekeurde jachten ook aan de NRMM Stage V eisen moeten voldoen voor al hun voortstuwings-, boegschroef- en generator motoren boven de 25 pk.
    Denk b.v. aan de historische bedrijfsvaartuigen of zelfbouw schepen van 20 meter of langer die niet onder de CE-norm voor jachten tot 24 meter vallen.
    Dus tjalken, klippers, steiltevens etc. En dat zonder verdienmodel, dus geen aftrek van BTW, geen MIA, geen Vamil en geen GreenDeal subsidie, terwijl ze minder dan 200 uur per jaar varen. Dit geldt ook voor ex-sleepboten of ex-visserschepen, ex-reddingboten van 100m3 of meer rechthoekig onderwatervolume, ook al zo’n rare eis.
    Met andere woorden, onevenredig zwaar en totaal buiten proportie.
    Bovendien zijn er maar zeer weinig motoren tussen de 25 en 200 pk.
    Hier moet linksom of rechtsom nog wel wat aan gedaan (gaan) worden.
    Ook een pleziervaartuig moet aan onhaalbare nieuwbouweisen voldoen bij een 1e of verlopen certificering.
    Koop een 2e hands schip zonder CvO, en je mag eerst alle prima motoren gaan vervangen ;-(.
    Er stond niet bij wat die Steyr van 175 pk dan gaat kosten inclusief inbouw en certificaat.

  • Hans Heynen

    Het is bedoeld voor kleine bootjes die een Stage V motor moeten hebben omdat ze beroepsmatig varen bijv. fietspontje of peilvletje. Die varen niet continu op maximale toerental. Geluid zal vergelijkbaar zijn met motoren uit de pleziervaart met dit vermogen.

  • mdb

    EN hoe verhoudt zich dat tot de geluidsnormen?

  • Cargo

    Een scheepsdiesel die van 3300- tot 3850 toeren maakt ?

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook