Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Grote zorgen over Franse vrachtenmarkt na samengaan NPRC en ELV

PARIJS

Een groep particuliere schippers in de Noord-Zuidvaart maakt zich grote zorgen over de vrachtenmarkt na de samenwerking tussen de binnenvaartcoöperaties NPRC en ELV. De groep zoekt een oplossing in het opzetten van nieuwe samenwerkingsvormen voor de reizen van en naar Frankrijk. Een optie is de oprichting van een economische belangengroep, in het Frans afgekort als GIE (groupement d’intérêt économique).

1 / 1
Drukte op de Franse vaarwegen. Particuliere spitsenschippers zijn bezorgd over de toekomst. (Foto Annemarie van Oers)

Drukte op de Franse vaarwegen. Particuliere spitsenschippers zijn bezorgd over de toekomst. (Foto Annemarie van Oers)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (2)
  • A. Vos

    De liberalisering is al tientallen jaren een feit. Niet alleen in de binnenvaart. Er is nu een vrije markt. Een samenwerkingsverband zoals het ELV heeft voordelen. Een sterkere positie in de markt. Vervoerszekerheid kunnen bieden. En er voor elkaar zijn. Loyaal blijven, dan kom je de mindere tijden ook door. De binnenvaart is nu eenmaal conjuctuur gevoelig. Afhankelijk van de oogst , en ook kwetsbaarder in deze coronatijd. Is dit bericht van niet samenwerkende spitsen die het in deze mindere tijd moeilijker hebben, maar als de spotmarkt aantrekt wellicht iets meer betaald krijgen in hun vuistje lacht omdat ze het langere termijn perspectief niet zien? Nu gaan pleiten voor economische belangen van de binnenvaart? Bij onze klanten die het nu ook moeilijk hebben. Hoe denk je dat dat valt? Samenwerken is het sleutelwoord. Gemeenschappelijke belangen dienen. De markt trekt zoals altijd ook weer aan. Op welke basis je ook vaart!

  • daevanos

    Ik heb nogal moeite met de “barmhartige Samaritaan-opstelling” van dhr. Schipper en zijn kreet “Mensen vinden het makkelijker om een tegenstander aan te wijzen, dan om echt te kijken hoe dit nu komt.”
    Goede oogsten of slechte oogsten, veel of weinig graanopbrengst, zijn geen graadmeter voor veel of weinig vervoer. Dat hangt af van het feit, of de boeren van hun graan af willen en tegen welke prijs.

    Sinds het samengaan van ELV en NPRC is dhr. Schipper ook huisbevrachter van de NPRC, naast zijn bemoeienis met bevrachting van ELV-leden. Logisch gevolg daarvan is, dat aantal bevrachte niet-ELV leden fors is gestegen. Sinds het samengaan van beide organisaties heeft met name de NPRC er geen enkel misverstand over laten bestaan, zoveel mogelijk transporten uit de spotmarkt aan zich te willen binden.
    De ELV heeft sinds haar oprichting prijs-onderbieding nooit geschuwd om bestaande transporten binnen te halen. Tijdens de liberaliseringsperiode van de schippersbeurzen middels misbruik van de zg. “artikel 18 regeling”, door de overheid opgezet om NIEUW werk middels tariefkortingen binnen te halen, maar vrijwel uitsluitend toegekend op bestaande transporten. Ook van het laatste decennium, om dichter bij huis te blijven, kan ik nog diverse voorbeelden van die marktbenadering geven. Voorbeeld: Stein-Middenmeer, wat met €1,75/ton onderuit werd gehaald door een mededeling aan de klant, dat hij via de NZ veel teveel betaalde. Transporten vanaf het Canal Champagne-Bourgogne meerdere euro’s, transporten naar de Seine €1,45/t. en zo zijn er nog meer voorbeelden. Ook de opmerking van een ex-lid van de ELV-tarievencommissie “wij zijn altijd de goedkoopste”, spreekt voor zich.
    Maar wellicht zijn er ook veel positieve zaken te melden, waar ik geen weet van heb. Dan hoor ik graag cijfers. Nooit te oud om te leren.
    Grs., Jos.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook