Cruiseschip Marella Discovery stoot al weken rook uit

De draaiende motoren van het cruiseschip Marella Discovery, dat bij Damen Shiprepair & Conversion in Amsterdam ligt voor onderhoud, baart de omgeving zorgen vanwege de rookgassen die het schip uitstoot.

Een ander cruiseschip, de Marco Polo, in het droogdok van Damen. (Foto Damen)
Een ander cruiseschip, de Marco Polo, in het droogdok van Damen. (Foto Damen)

De Marella Discovery ligt sinds half maart bij de scheepswerf. Het generatorbedrijf functioneert normaal om de 110 bemanningsleden die zich aan boord bevinden van energie te voorzien. Daardoor blijven er rookwolken uit het schip komen, aldus Damen. Werfdirecteur Tjeerd Schulting zegt tegen het Parool dat er vooral stoom uit de schoorsteen komt, maar ‘dat de motoren niet zo schoon draaien als ze kunnen, omdat ze eigenlijk zijn gebouwd voor zo’n 2000 opvarenden’.

Het schip kan volgens Schulting ook geen gebruik maken van de walstroom, ‘omdat de energie-infrastructuur in Nederland nog niet zover is’. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied liet aan de NOS weten dat er geen eisen zijn opgenomen in de vergunning ten aanzien van de uitstoot van de schepen. Uitgezocht wordt of dit wel kan worden gerealiseerd.

Uit onderzoek van CE Delft in opdracht van omwonenden, is gebleken dat de dagelijkse uitstoot van de Marella Discovery gelijkstaat aan 31.000 vrachtwagens op de ringweg A10. Bezorgde Amsterdammers vinden het onbegrijpelijk dat het schip het centrum van Amsterdam mag vervuilen. De Marella Discovery verlaat vrijdag de haven van Amsterdam.

Lees ook:

Amsterdams Park-Line Aqua gaat walstroom leveren aan binnenvaarthavens

Europees Parlement wil routekaart voor emissieloze scheepvaart in 2050

Cruiseschip Marella Discovery stoot al weken rook uit | Schuttevaer.nl

Cruiseschip Marella Discovery stoot al weken rook uit

De draaiende motoren van het cruiseschip Marella Discovery, dat bij Damen Shiprepair & Conversion in Amsterdam ligt voor onderhoud, baart de omgeving zorgen vanwege de rookgassen die het schip uitstoot.

Een ander cruiseschip, de Marco Polo, in het droogdok van Damen. (Foto Damen)
Een ander cruiseschip, de Marco Polo, in het droogdok van Damen. (Foto Damen)

De Marella Discovery ligt sinds half maart bij de scheepswerf. Het generatorbedrijf functioneert normaal om de 110 bemanningsleden die zich aan boord bevinden van energie te voorzien. Daardoor blijven er rookwolken uit het schip komen, aldus Damen. Werfdirecteur Tjeerd Schulting zegt tegen het Parool dat er vooral stoom uit de schoorsteen komt, maar ‘dat de motoren niet zo schoon draaien als ze kunnen, omdat ze eigenlijk zijn gebouwd voor zo’n 2000 opvarenden’.

Het schip kan volgens Schulting ook geen gebruik maken van de walstroom, ‘omdat de energie-infrastructuur in Nederland nog niet zover is’. De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied liet aan de NOS weten dat er geen eisen zijn opgenomen in de vergunning ten aanzien van de uitstoot van de schepen. Uitgezocht wordt of dit wel kan worden gerealiseerd.

Uit onderzoek van CE Delft in opdracht van omwonenden, is gebleken dat de dagelijkse uitstoot van de Marella Discovery gelijkstaat aan 31.000 vrachtwagens op de ringweg A10. Bezorgde Amsterdammers vinden het onbegrijpelijk dat het schip het centrum van Amsterdam mag vervuilen. De Marella Discovery verlaat vrijdag de haven van Amsterdam.

Lees ook:

Amsterdams Park-Line Aqua gaat walstroom leveren aan binnenvaarthavens

Europees Parlement wil routekaart voor emissieloze scheepvaart in 2050