Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Column EOC: Alert op ongewenste trilling bij aanpassing aandrijflijn

ZWIJNDRECHT

Motor, flexibele koppeling, keerkoppeling, schroefas of schroef zijn weliswaar allemaal losse onderdelen, maar deze delen zijn wel onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik noem het altijd een huwelijk, en als er een ding verandert, bijvoorbeeld de schroef dan moet je je altijd afvragen of het nog wel goed gaat in dat huwelijk. Er kunnen namelijk allerlei ongewenste trillingen ontstaan, zoals torsietrillingen.

1 / 1
Marnix de Bakker van EOC

Marnix de Bakker van EOC

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (1)
  • Marco van Geloof

    Leuk artikel, wij als EMHA werken dagelijks met dit soort vraagstukken en dragen hier duurzame oplossingen voor aan. Met het optimaliseren van o.a. voortstuwingsinstallaties is een verbetert rendement zeker haalbaar met lagere onderhoudskosten. Vaak wordt er in het ontwerp en aankoopproces van verschillende machinedelen al dan niet bewust verkeerde beslissingen genomen die zich later tijdens de vaart manifesteren in overmatige trillingen, hoge onderhoudskosten en onvoorziene schades. ieder machinedeel heeft zijn eigen specificaties en “gedrag”, wanneer niet goed op elkaar afgestemd, hoe klein de afwijkingen ook zijn, kan het veel problemen veroorzaken.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook