Binnenvaart heeft ‘landingsrechten’ nodig bij terminals

Om de congestie in Rotterdam en Antwerpen tegen te gaan, moet de binnenvaart op alle containerterminals zelf gaan betalen voor de overslag en hiervoor niet langer afhankelijk zijn van de zeerederijen. Zo ontstaat een gelijkwaardiger positie tussen zee- en binnenvaart. Dat stelt directeur Henri Honkoop van bevrachtingskantoor Honkoop Barging. ‘Denk aan het inkopen van landingsrechten op luchthavens.’

‘De binnenvaart betaalt niet voor het laden en lossen van de containers: dat doen de zeereders. De zeeschepen krijgen hierdoor altijd voorrang.’
‘De binnenvaart betaalt niet voor het laden en lossen van de containers: dat doen de zeereders. De zeeschepen krijgen hierdoor altijd voorrang.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Binnenvaart heeft ‘landingsrechten’ nodig bij terminals | Schuttevaer.nl

Binnenvaart heeft ‘landingsrechten’ nodig bij terminals

Om de congestie in Rotterdam en Antwerpen tegen te gaan, moet de binnenvaart op alle containerterminals zelf gaan betalen voor de overslag en hiervoor niet langer afhankelijk zijn van de zeerederijen. Zo ontstaat een gelijkwaardiger positie tussen zee- en binnenvaart. Dat stelt directeur Henri Honkoop van bevrachtingskantoor Honkoop Barging. ‘Denk aan het inkopen van landingsrechten op luchthavens.’

‘De binnenvaart betaalt niet voor het laden en lossen van de containers: dat doen de zeereders. De zeeschepen krijgen hierdoor altijd voorrang.’
‘De binnenvaart betaalt niet voor het laden en lossen van de containers: dat doen de zeereders. De zeeschepen krijgen hierdoor altijd voorrang.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer