Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Verbijstering in duwvaart om verplicht gebruik gordels op duwbakken

DEN HAAG

De duw- en sleepvaartsector heeft met verbijstering gereageerd op de uitspraak van de Raad van State dat valbeveiliging met veiligheidsgordels op duwbakken verplicht zijn tijdens het lossen en laden. Dat werd bepaald in een hoger beroep naar aanleiding van een ongeval op een duwbak in Amsterdam. (Geen abonnee en wilt u dit artikel toch lezen? Klik hier)

1 / 1
Op duwbakken wordt normaliter niet gewerkt met valbeveiliging, laat de sector weten. (Foto Robin van den Bovenkamp)

Op duwbakken wordt normaliter niet gewerkt met valbeveiliging, laat de sector weten. (Foto Robin van den Bovenkamp)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (8)
  • mscharisma

    Het lijkt wel, dat tegenwoordig na elke ongeluk. de stropdassen een regel wil verzinnen. Zodat de kans kleiner is, dat dezelfde ongeluk weer gebeurd. Maar dat daarbij WEER ander ongein ontstaat en wellicht eigenlijk niet werkbare situatie ontstaat. Heeft meestal de stropdas niet door. Want hij zit zoiets te bedenken in een lekkere ARBO bureau stoel.:)

  • Hanna van Buren

    Er is bij wet aangenomen dat als iets hoger als een meter is, er valbeveiliging moet zijn. Dit geld voor ieder bedrijf/werkplek. Voor de scheepvaart een reling en boeiing van 900 mm hoog of valbeveiliging via een harnas. Tot nu toe wordt de binnenvaart nog met rust gelaten. Voor een binnenvaart schip komt het erop neer dat er op het roefdek, zowel voor als achter een reling moet zijn van 900 mm. Bij een dennenboom lager dan 900 mm gelden dezelfde regels als aan de buiten zijde. Is de reling en boeiing lager dan 900 mm moet er altijd volgens ROSR een zwemvest worden gedragen. Voor de ARBO wet geld echter valbeveiliging. Er is een oplossing voor de roefdekken. Als je op tekening en visueel aangeeft dat het een ” niet betreden gebied” is mag dat ook. Maar dan ben je bij werkzaamheden op het roefdek, zoals boenen, verven en de auto erop en eraf zetten wel strafbaar. Dat het niet altijd even makkelijk werken is kan iedereen begrijpen, maar de regelgeving komt wel voort uit incidenten, waarbij ook dodelijke ongelukken te betreuren waren.

  • M.L. Kroezen

    Zouden ook kunnen accepteren dat je nu eenmaal niet altijd alles kan voorkomen. Dit is een symbolische uitspraak die het werken niet handiger maakt en meestal dan ook niet veiliger

  • J.Teunisse

    Tja, die Raad van State. Wereldvreemde instantie, ver weg van de wereld waar het gebeurd. Wel eens een statenlid in de haven gezien? Bij de EMO aan de kade? Dat veroorzaakt wereldvreemde beslissingen.

  • Seuter

    Gelukkig kunnen we dankzij de zwaartekracht alleen maar naar beneden vallen, en niet naar boven. Anders moest je jezelf ook nog zekeren als je gewoon op straat loopt.

  • Bikkel

    Levensgevaarlijk ,als je alleen bent en het tuigje draait verkeerd om het lichaam tijdens een val.Wat gebeurd er dan ?
    Kan het personeel niet beter een airbag of parachute in hun gasdichte onbrandbare met reddingsvest overal ingebouwd dragen ?

  • J.R. Groot

    Zal dan ook wel bij tank betreding voorgeschreven worden

  • Rosa

    Dezelfde regels toepassen bij het stackeren van containers of een bedrijf laten stackeren .

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook