[OPINIE] Paria’s

Bij Studio Schuttevaer zat vrijdag 9 april Marco van Beek, de sectormanager Binnenvaart van de Rabobank aan tafel. Hij lichtte daar de Binnenvaart update van de Rabobank toe. Volgens die update is er geen toekomst voor kleinere schepen omdat deze schepen niet kunnen vergroenen en deze schepen in de toekomst worden uitgesloten van lading, havens en investeringsmogelijkheden.

Er is geen toekomst voor kleinere schepen. Ze zullen een andere functie moeten krijgen zoals bij museumschip de Terra Nova.
Er is geen toekomst voor kleinere schepen. Ze zullen een andere functie moeten krijgen zoals bij museumschip de Terra Nova.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Kijk er is genoeg perspectief meneer van de RABObank!
    Aan de Reis: Meeste reizen voor kleine schepen
    Facebook Twitter Email
    ROTTERDAM21 APRIL 2021, 10:00
    Er werd genoeg werk aangeboden, al gingen volgens sommige schippers de meeste reizen naar kleinere schepen.

    Geplaatst door: Bikkel op
  • Tja, de computer van Schuttevaer maakt van Sunniva Fluitsma David Twigt. Maar het schrijven kwam toch echt van Sunniva Fluitsma

    Geplaatst door: David Twigt op
  • Het is altijd goed om met elkaar in gesprek te gaan als we vanuit verschillende kanten een verschillende mening en ervaringen hebben. Dus natuurlijk wil ik in gesprek en heb ook dat wel laten weten.
    Maar misschien is het niet verkeerd als zo’n gesprek ook via dit medium zichtbaar wordt. Transparantie willen we toch allemaal?
    Als eerste: het ingezonden stuk is op persoonlijke titel geschreven maar het is een beetje teleurstellend dat de inhoud kennelijk zo weinig ter zake doet dat er gezegd wordt dat dit zou zijn om mijzelf (en de ASV) te profileren. Eerlijk, ik denk dat we daar dit niet voor nodig hebben.
    U vergelijkt schippers met “vervuilende” motoren (waarbij gezegd dient te worden dat een aantal aannames daarover bijzonder dubieus zijn) met het gedrag van rokers. Roken is een gedrag waarin je een keuze hebt en die anderen belast. Met een schip varen, zelfs met een vervuilend schip ontlast de maatschappij van heel veel maatschappelijke kosten (nauwelijks dodelijke ongevallen, veel minder aantasting van omgeving etc) . Nergens heeft u kunnen lezen dat schippers niet zouden willen vergroenen. Maar wel heeft u kunnen lezen dat ze de kans willen krijgen om dat dan ook te doen. Maar wat die schippers horen is alleen maar dat als ze niet vergroenen dan….zo ook vanuit uw mond.
    Laten we het feitelijk houden zegt u: U noemt specifiek de kleinere schepen. De schepen die de diverse crises het best het hoofd bleken te kunnen bieden. Toch zijn die inderdaad voor een groot deel verdwenen. Maar de oorzaak daarvan lijkt u niet te kennen. De oorzaak van hun verdwijnen is dezelfde als waardoor ze nu niet (voldoende) kunnen vergroenen: de CCR en een doorgeschoten marktisme.
    De kans op voortbestaan en op investeren in zinvolle zaken zoals vergroenen heeft men de oudere schepen ontnomen door hen zinloos te laten investeren in massa’s CCR eisen met de bedoeling hen te laten verdwijnen. Dat verzin ik niet dat kunt u nalezen in het CCR-rapport “schepen van de toekomst”. Daarin staat dat de schippers hun schepen te goed onderhouden, ze daardoor te lang bestaan en men liever heeft dat er nieuwbouw voor in de plaats komt. Hoe kan men dit bereiken? Door met terugwerkende kracht 140 nieuwbouweisen van toepassing te maken op bestaande schepen waarbij een rapport duidelijk maakte dat dit noch financieel noch technisch mogelijk was.
    DAT is de oorzaak van het verdwijnen van kleinere schepen, waarbij het niet willen financieren van een kleiner schip natuurlijk de doodsteek is.
    U zegt dat er wel kleinere schepen worden gefinancierd, de schippers blijken andere ervaringen te hebben. En die ervaringen gelden natuurlijk niet alleen voor de laatste 4 jaar. Die ontwikkeling heeft zich al lang geleden ingezet. En net als bij de boeren zijn schippers onder druk gezet om vooral aan schaalvergroting te doen. Geen hypotheek voor een klein schip maar miljoenen voor een nieuwbouwer. Dat moet u toch weten, en ook welk effect dat heeft op de markt. Daarin heeft de bank een zorgplicht, omdat de bank het overzicht heeft, een individuele schipper niet.
    Mag ik u er voor de volledigheid op wijzen dat het niet de kleine schepen zijn die “onder water staan”?
    U heeft het over de inkomstenkant van de schipper. Daar heeft u een goed punt. Tenslotte weten we allemaal dat al lang bekend is dat deze sector niet kan functioneren in een “vrije” markt. Al in het verdrag van Rome is dat klip en klaar omschreven. Kan niet, moet toch, en dan aan ons komen vragen hoe dat opgelost moet worden. Zolang schippers geen enkele marktmacht hebben wordt dat niet opgelost, ook niet met samenwerkingsverbanden, anders zouden die echt wel heel wat meer leden hebben.
    Wij hebben dan ook een voorstel gedaan, besproken in een rondetafelgesprek met de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu (nu I&W). Een voorstel om te komen tot een veel meer transparante markt zoals beschreven in het rapport van Nijenrode; genaamd AGORA. Daar is zelfs een motie over aangenomen, maar die motie is niet uitgevoerd.
    Verder vind ik dat er een Europees vervoersbeleid zou moeten komen met een verbod om beneden de kostprijs te vervoeren. Dat is te realiseren als iedereen maar wil. Dat zou ook veel onzinnige vervoersbewegingen tegenhouden en daar is het milieu uiteindelijk het meest bij gebaat. Want zero emissie bestaat natuurlijk helemaal niet. En om andere landen op te laten draaien voor onze vervuiling omdat wij dan schoon zijn aan de pijp…dat wilt u toch ook niet? Dat is nep-vergroening. En kijk daar willen wij dus NIET aan mee doen.

    Geplaatst door: David Twigt op
  • En elke keer krijgen zulke figuren , weer een platform om hun hachje zeker te stellen, wederom op en in Schuttevaer .
    Deze Schuttevaer bestaat nog steeds bij gratie van Binnenvaart , maar er echt voor opkomen is geen optie voor hun.
    Zoals ook alle binnenvaart vertegenwoordigers lekker weer hun mond dicht houden , maar wel mooi hun vergoedingen opstrijken.
    Dat is altijd zo geweest en dat zal ook wel zo blijven.
    Men had van die goede binnenvaart toch nu in 2021 anders mogen verwachten, onze kinderen leren langer en beter , we hebben overal internet , dus iedereen aan boord is bij .[ zou je dus denken]
    Maar ook nu nog laten wij ons kop hangen naar kantoorvlerken , bevrachters of kantoren.
    Dus kan je eigenlijk concluderen dat deze binnenvaart , groot of klein , samen ook niet beter wil .

    Geplaatst door: Koos op
  • Beste Sunniva,
    Wat enorm jammer dat mijn observatie van de afname van de kleine vloot (feit) en dat ik denk dat de vergroening dit zal versnellen (mening) zo wordt aangegrepen om jezelf en de ASV te profileren. Ik heb je geprobeerd je te bereiken, maar contact was nog niet mogelijk.
    Laten we het feitelijk houden. Ik geef niet aan dat de ondernemers paria’s zijn zoals wordt gesuggereerd, maar dat CO2, NOx en PM uitstoot steeds minder geaccepteerd wordt. Hier ligt de parallel met roken. Eerst heel gewoon en inmiddels ongewenst. Dat herken je hopelijk ook?
    Dan het vraagstuk van de capaciteit, ja daar hebben de banken zeker een rol in, maar begon de vraag niet ook bij ondernemers zelf. Bijvoorbeeld ondernemers die (mede door de herinvesteringsplicht) een nieuwer schip wilden?
    Ben je het met mij eens dat de kleine vloot al 20 jaar in omvang afneemt? Laag- en hoogconjuctuur, laag- en hoogwater, gierige en royale banken. Alles hebben we meegemaakt, maar blijkbaar is er iets anders aan de hand of niet? Mijn mening is dat het in de verdiencapaciteit zit, niet omdat de ondernemers niet hard werken of niet willen, maar omdat de omzet op de lange termijn niet voldoende is om aan alle investeringen te kunnen blijven voldoen. Geldt dat voor alle ondernemers? Nee, maar wel voor een deel van de ondernemers en dat is precies waarom ik aangeef dat de vloot verder zal krimpen.
    Komt het dan omdat de banken niet willen financieren? Op dit moment is er geld in overvloed buiten de banken, maar blijkbaar zijn deze partijen ook niet altijd even gretig om teveel uit te lenen op een ouder/en of kleiner schip. De risico’s worden zodanig ingeschat dat rentepercentages van 6 to 8% gebruikelijk zijn. De vergelijking met die rentepercentages durven we als bank prima aan te gaan overigens.
    Tenslotte ben ik enorm benieuwd wat u zelf ziet als een mogelijkheid om deze trend te keren? Ik denk dat het tegenhouden van vergroening een achterhoedegevecht is (en ja dat is een mening) dus mijn vraag is welke initiatieven zijn er vanuit ASV om de omzet te verhogen voor uw achterban want daar ligt de sleutel om deze trend om te kunnen draaien.

    Geplaatst door: RabobankS op
  • Het zou toch mooi zijn dat we eens in dat glazen huis van banken en multinationals kunnen kijken. Maar een beetje voorstelling heb ik er wel bij. Banken financieren geen schepen omdat wij een goed ondernemersplan hebben. Banken financieren hoofdzakelijk omdat de verladers overcapaciteit willen hebben. Kijk nu maar wat er in de tankvaart gebeurd honderden tankers worden er gebouwd, alleen al 40 voor Shell. Ze houden de vrachten nu op een goed tot redelijk pijl, anders wil niemand meer een tanker laten bouwen. De grote spelers zetten een paar honderd miljoen in deposito bij de banken en hier kunnen schepen mee gefinancieerd worden. De banken, lees verladers, willen ook graag van die kleine schepen af dat zijn veel zeurpieten die over het vrachttarief willen praten. Dat kun je niet met een torenhoge hypotheek, dan zit je met handen en voeten gebonden.

    Geplaatst door: vofnelly op
  • Mooi geschreven, van de bank kunnen we in de binnenvaart inderdaad niks goeds verwachten en het blijkt dat ze niks leren van fouten gemaakt in het verleden…

    Geplaatst door: laurina op
  • Goed geschreven

    Geplaatst door: auroraspits op
  • RABO: Ruimt Alle Binnenvaart Op

    Geplaatst door: tineb op
  • Spijker op zijn kop

    Geplaatst door: vanzwolmaria op
  • Het is natuurlijk niet alleen Dhr. van Beek van de RABO , ook andere Banken kunnen er wat van.
    Gisteren kreeg een staatsbank een forse boete die in de staatskas verdwijnt, die wordt gevuld door de Belastingbetaler, waar de aandelen van zijn van deze bank,
    neem aan dat de verantwoordelijke prive kaal worden geplukt, en minimaal een taakstraf krijgen en een strafblad, zoniet dan deugen de regels niet, als ik door een rood licht rijd krijg ik ook een bekeuring zonder aanziens des persoons.

    Geplaatst door: j.hagens op

Reageer

[OPINIE] Paria’s | Schuttevaer.nl

[OPINIE] Paria’s

Bij Studio Schuttevaer zat vrijdag 9 april Marco van Beek, de sectormanager Binnenvaart van de Rabobank aan tafel. Hij lichtte daar de Binnenvaart update van de Rabobank toe. Volgens die update is er geen toekomst voor kleinere schepen omdat deze schepen niet kunnen vergroenen en deze schepen in de toekomst worden uitgesloten van lading, havens en investeringsmogelijkheden.

Er is geen toekomst voor kleinere schepen. Ze zullen een andere functie moeten krijgen zoals bij museumschip de Terra Nova.
Er is geen toekomst voor kleinere schepen. Ze zullen een andere functie moeten krijgen zoals bij museumschip de Terra Nova.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • Kijk er is genoeg perspectief meneer van de RABObank!
    Aan de Reis: Meeste reizen voor kleine schepen
    Facebook Twitter Email
    ROTTERDAM21 APRIL 2021, 10:00
    Er werd genoeg werk aangeboden, al gingen volgens sommige schippers de meeste reizen naar kleinere schepen.

    Geplaatst door: Bikkel op
  • Tja, de computer van Schuttevaer maakt van Sunniva Fluitsma David Twigt. Maar het schrijven kwam toch echt van Sunniva Fluitsma

    Geplaatst door: David Twigt op
  • Het is altijd goed om met elkaar in gesprek te gaan als we vanuit verschillende kanten een verschillende mening en ervaringen hebben. Dus natuurlijk wil ik in gesprek en heb ook dat wel laten weten.
    Maar misschien is het niet verkeerd als zo’n gesprek ook via dit medium zichtbaar wordt. Transparantie willen we toch allemaal?
    Als eerste: het ingezonden stuk is op persoonlijke titel geschreven maar het is een beetje teleurstellend dat de inhoud kennelijk zo weinig ter zake doet dat er gezegd wordt dat dit zou zijn om mijzelf (en de ASV) te profileren. Eerlijk, ik denk dat we daar dit niet voor nodig hebben.
    U vergelijkt schippers met “vervuilende” motoren (waarbij gezegd dient te worden dat een aantal aannames daarover bijzonder dubieus zijn) met het gedrag van rokers. Roken is een gedrag waarin je een keuze hebt en die anderen belast. Met een schip varen, zelfs met een vervuilend schip ontlast de maatschappij van heel veel maatschappelijke kosten (nauwelijks dodelijke ongevallen, veel minder aantasting van omgeving etc) . Nergens heeft u kunnen lezen dat schippers niet zouden willen vergroenen. Maar wel heeft u kunnen lezen dat ze de kans willen krijgen om dat dan ook te doen. Maar wat die schippers horen is alleen maar dat als ze niet vergroenen dan….zo ook vanuit uw mond.
    Laten we het feitelijk houden zegt u: U noemt specifiek de kleinere schepen. De schepen die de diverse crises het best het hoofd bleken te kunnen bieden. Toch zijn die inderdaad voor een groot deel verdwenen. Maar de oorzaak daarvan lijkt u niet te kennen. De oorzaak van hun verdwijnen is dezelfde als waardoor ze nu niet (voldoende) kunnen vergroenen: de CCR en een doorgeschoten marktisme.
    De kans op voortbestaan en op investeren in zinvolle zaken zoals vergroenen heeft men de oudere schepen ontnomen door hen zinloos te laten investeren in massa’s CCR eisen met de bedoeling hen te laten verdwijnen. Dat verzin ik niet dat kunt u nalezen in het CCR-rapport “schepen van de toekomst”. Daarin staat dat de schippers hun schepen te goed onderhouden, ze daardoor te lang bestaan en men liever heeft dat er nieuwbouw voor in de plaats komt. Hoe kan men dit bereiken? Door met terugwerkende kracht 140 nieuwbouweisen van toepassing te maken op bestaande schepen waarbij een rapport duidelijk maakte dat dit noch financieel noch technisch mogelijk was.
    DAT is de oorzaak van het verdwijnen van kleinere schepen, waarbij het niet willen financieren van een kleiner schip natuurlijk de doodsteek is.
    U zegt dat er wel kleinere schepen worden gefinancierd, de schippers blijken andere ervaringen te hebben. En die ervaringen gelden natuurlijk niet alleen voor de laatste 4 jaar. Die ontwikkeling heeft zich al lang geleden ingezet. En net als bij de boeren zijn schippers onder druk gezet om vooral aan schaalvergroting te doen. Geen hypotheek voor een klein schip maar miljoenen voor een nieuwbouwer. Dat moet u toch weten, en ook welk effect dat heeft op de markt. Daarin heeft de bank een zorgplicht, omdat de bank het overzicht heeft, een individuele schipper niet.
    Mag ik u er voor de volledigheid op wijzen dat het niet de kleine schepen zijn die “onder water staan”?
    U heeft het over de inkomstenkant van de schipper. Daar heeft u een goed punt. Tenslotte weten we allemaal dat al lang bekend is dat deze sector niet kan functioneren in een “vrije” markt. Al in het verdrag van Rome is dat klip en klaar omschreven. Kan niet, moet toch, en dan aan ons komen vragen hoe dat opgelost moet worden. Zolang schippers geen enkele marktmacht hebben wordt dat niet opgelost, ook niet met samenwerkingsverbanden, anders zouden die echt wel heel wat meer leden hebben.
    Wij hebben dan ook een voorstel gedaan, besproken in een rondetafelgesprek met de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Milieu (nu I&W). Een voorstel om te komen tot een veel meer transparante markt zoals beschreven in het rapport van Nijenrode; genaamd AGORA. Daar is zelfs een motie over aangenomen, maar die motie is niet uitgevoerd.
    Verder vind ik dat er een Europees vervoersbeleid zou moeten komen met een verbod om beneden de kostprijs te vervoeren. Dat is te realiseren als iedereen maar wil. Dat zou ook veel onzinnige vervoersbewegingen tegenhouden en daar is het milieu uiteindelijk het meest bij gebaat. Want zero emissie bestaat natuurlijk helemaal niet. En om andere landen op te laten draaien voor onze vervuiling omdat wij dan schoon zijn aan de pijp…dat wilt u toch ook niet? Dat is nep-vergroening. En kijk daar willen wij dus NIET aan mee doen.

    Geplaatst door: David Twigt op
  • En elke keer krijgen zulke figuren , weer een platform om hun hachje zeker te stellen, wederom op en in Schuttevaer .
    Deze Schuttevaer bestaat nog steeds bij gratie van Binnenvaart , maar er echt voor opkomen is geen optie voor hun.
    Zoals ook alle binnenvaart vertegenwoordigers lekker weer hun mond dicht houden , maar wel mooi hun vergoedingen opstrijken.
    Dat is altijd zo geweest en dat zal ook wel zo blijven.
    Men had van die goede binnenvaart toch nu in 2021 anders mogen verwachten, onze kinderen leren langer en beter , we hebben overal internet , dus iedereen aan boord is bij .[ zou je dus denken]
    Maar ook nu nog laten wij ons kop hangen naar kantoorvlerken , bevrachters of kantoren.
    Dus kan je eigenlijk concluderen dat deze binnenvaart , groot of klein , samen ook niet beter wil .

    Geplaatst door: Koos op
  • Beste Sunniva,
    Wat enorm jammer dat mijn observatie van de afname van de kleine vloot (feit) en dat ik denk dat de vergroening dit zal versnellen (mening) zo wordt aangegrepen om jezelf en de ASV te profileren. Ik heb je geprobeerd je te bereiken, maar contact was nog niet mogelijk.
    Laten we het feitelijk houden. Ik geef niet aan dat de ondernemers paria’s zijn zoals wordt gesuggereerd, maar dat CO2, NOx en PM uitstoot steeds minder geaccepteerd wordt. Hier ligt de parallel met roken. Eerst heel gewoon en inmiddels ongewenst. Dat herken je hopelijk ook?
    Dan het vraagstuk van de capaciteit, ja daar hebben de banken zeker een rol in, maar begon de vraag niet ook bij ondernemers zelf. Bijvoorbeeld ondernemers die (mede door de herinvesteringsplicht) een nieuwer schip wilden?
    Ben je het met mij eens dat de kleine vloot al 20 jaar in omvang afneemt? Laag- en hoogconjuctuur, laag- en hoogwater, gierige en royale banken. Alles hebben we meegemaakt, maar blijkbaar is er iets anders aan de hand of niet? Mijn mening is dat het in de verdiencapaciteit zit, niet omdat de ondernemers niet hard werken of niet willen, maar omdat de omzet op de lange termijn niet voldoende is om aan alle investeringen te kunnen blijven voldoen. Geldt dat voor alle ondernemers? Nee, maar wel voor een deel van de ondernemers en dat is precies waarom ik aangeef dat de vloot verder zal krimpen.
    Komt het dan omdat de banken niet willen financieren? Op dit moment is er geld in overvloed buiten de banken, maar blijkbaar zijn deze partijen ook niet altijd even gretig om teveel uit te lenen op een ouder/en of kleiner schip. De risico’s worden zodanig ingeschat dat rentepercentages van 6 to 8% gebruikelijk zijn. De vergelijking met die rentepercentages durven we als bank prima aan te gaan overigens.
    Tenslotte ben ik enorm benieuwd wat u zelf ziet als een mogelijkheid om deze trend te keren? Ik denk dat het tegenhouden van vergroening een achterhoedegevecht is (en ja dat is een mening) dus mijn vraag is welke initiatieven zijn er vanuit ASV om de omzet te verhogen voor uw achterban want daar ligt de sleutel om deze trend om te kunnen draaien.

    Geplaatst door: RabobankS op
  • Het zou toch mooi zijn dat we eens in dat glazen huis van banken en multinationals kunnen kijken. Maar een beetje voorstelling heb ik er wel bij. Banken financieren geen schepen omdat wij een goed ondernemersplan hebben. Banken financieren hoofdzakelijk omdat de verladers overcapaciteit willen hebben. Kijk nu maar wat er in de tankvaart gebeurd honderden tankers worden er gebouwd, alleen al 40 voor Shell. Ze houden de vrachten nu op een goed tot redelijk pijl, anders wil niemand meer een tanker laten bouwen. De grote spelers zetten een paar honderd miljoen in deposito bij de banken en hier kunnen schepen mee gefinancieerd worden. De banken, lees verladers, willen ook graag van die kleine schepen af dat zijn veel zeurpieten die over het vrachttarief willen praten. Dat kun je niet met een torenhoge hypotheek, dan zit je met handen en voeten gebonden.

    Geplaatst door: vofnelly op
  • Mooi geschreven, van de bank kunnen we in de binnenvaart inderdaad niks goeds verwachten en het blijkt dat ze niks leren van fouten gemaakt in het verleden…

    Geplaatst door: laurina op
  • Goed geschreven

    Geplaatst door: auroraspits op
  • RABO: Ruimt Alle Binnenvaart Op

    Geplaatst door: tineb op
  • Spijker op zijn kop

    Geplaatst door: vanzwolmaria op
  • Het is natuurlijk niet alleen Dhr. van Beek van de RABO , ook andere Banken kunnen er wat van.
    Gisteren kreeg een staatsbank een forse boete die in de staatskas verdwijnt, die wordt gevuld door de Belastingbetaler, waar de aandelen van zijn van deze bank,
    neem aan dat de verantwoordelijke prive kaal worden geplukt, en minimaal een taakstraf krijgen en een strafblad, zoniet dan deugen de regels niet, als ik door een rood licht rijd krijg ik ook een bekeuring zonder aanziens des persoons.

    Geplaatst door: j.hagens op

Reageer