Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Weer sluit brug te vroeg en beschadigt schip Maria Jeanet

Oostermeer

Het binnenvaartschip Maria Jeanet is zaterdag rond 11:00 uur beschadigd door een te vroeg sluitende brug op het Prinses Margrietkanaal. Vermoedelijk lette de brugwachter van de brug bij Schuilenburg tussen Oostermeer en Eestrum niet goed op. (Geen abonnee en wilt u toch dit verhaal en dossier over te vroeg sluitende bruggen lezen? Klik hier)

1 / 1
Monteurs hebben rond het middaguur handmatig de brug opengedraaid zodat de scheepvaart door kon varen. Foto Geert Huisman

Monteurs hebben rond het middaguur handmatig de brug opengedraaid zodat de scheepvaart door kon varen. Foto Geert Huisman

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (4)
  • J.Teunisse

    Brug is te laag. Op rijnvaart hoogte. Of tunnel. Laten we 10,50 aanstreven. Europa wijd. Als je in de media dat gezeik in Groning stad over dat voetgangers bruggetje hoort, Tja er is nog een slag te halen.

  • mscharisma

    De bediening zit wel in de buurt van de brug, maar niet zoals vroeger. Met visueel zicht.
    Ook gewoon achter een lessenaar en monitoren,– maar mag niet de naam hebben van: ter plaatse brug bediening–

  • loon

    Het ligt vaak wel aan de bedienaar. Ook al heeft de brugwachter een cursus gevolgd en kan hij of zij op de juiste manier het protocol uitvoeren maar het nautisch inzicht ontbreekt, kan het makkelijk fout gaan. Alle ‘boten’ lijken dan op elkaar en er wordt snel een vergissing gemaakt. Geldt ook voor het inschatten van de manoeuvreerbaarheid van het aankomde schip bij verschillende weersomstandigheden. Je kunt het ze ook nauwelijks kwalijk nemen; na het volgen van een dure cursus die ook
    nog terugbetaald moet worden ga je werken voor een minimumloon via een uitzendbureau in een bedrijfstak die je eerst niet kende, ga er maar aan staan…

  • j.hagens

    Al deze artikelen, met gelukkig alleen maar Brugschade en Scheepsschade tot gevolg, geeft weer aan dat afstandsbediening, alles behalve veilig is.
    Dit is gelukkig goed afgelopen, maar wat te denken van het ongeval bij Zaandam, waar een vrouw verongelukt is.
    Het ligt volgens de Verantwoordelijke van het Vaarwater, altijd aan de Bedienaar
    en nooit aan het systeem, met een te hoge tijdsdruk.
    Hierbij pleit ik ook zeker voor een hogere Brug bij de Paddepoel in de Stad Groningen, met minimaal een onderdoor vaart hoogte hoogte geschikt voor lege nieuwbouw Schepen,
    of een Tunnel, op de duur zal deze zich terug verdienen, minder onderhoud en geen bedienaar, betere doorstroming van het verkeer, en last but not least veel veiliger.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook