Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

[UPDATE] Veel verwarring over verscherpte Duitse inreisregels

BERLIJN/KEULEN

Onder schippers heerst nog steeds veel onduidelijkheid over de nieuwe strengere inreisregels voor Duitsland. Begin april maakte Angela Merkel een einde aan de wirwar van deelstaateisen, maar de nieuwe regels worden slecht gecommuniceerd door de Duitse instanties. LET OP!: per 31 mei 2021 zijn de reisregels versoepeld

1 / 1
Bemanningen van Nederlandse schepen die naar steden als Bonn varen, moeten een negatieve testuitslag kunnen laten zien Negatieve test nodig als reis langer dan 72 uur gaat duren Foto Karolina Nichitin

Bemanningen van Nederlandse schepen die naar steden als Bonn varen, moeten een negatieve testuitslag kunnen laten zien Negatieve test nodig als reis langer dan 72 uur gaat duren Foto Karolina Nichitin

(Heeft u nog vragen over de Duitse inreisregels. Mail ze naar redactie@schuttevaer.nl. We zoeken het voor je uit)

Sinds maandag 31 mei is Nederland een risico gebied geworden, het was eerst een hoog risico gebied. Daardoor zijn de regels versoepeld en op deze regels heeft de transportsector opnieuw een aantal uitzonderingen meldt Ingrid Blom van CBRB en BLN-Schuttevaer.

  • Reisverklaring

Wanneer er naar of door Duitsland gevaren wordt moet het personeel een dienstreisverklaring hebben. Op de site van CBRB is een voorbeeld te vinden van een CCR-reisverklaring. Deze verklaring is vooral nodig om de uitzonderingen op de volgende regels te krijgen.

  • Aanmeldplicht

Aanmelden hoeft niet meer wanneer het gaat om noodzakelijk transport. Dit kan worden aangetoond met een CCR-reisverklaring. Zonder dienstreisverklaring blijft aanmelden bij een verblijf van langer dan 24 uur verplicht. Doe dit op einreiseanmeldung.de.

  • Testen

Met een dienstreisverklaring is een negatieve test niet verplicht. Wanneer je hier niet over beschikt is het mogelijk binnen 48 uur na aankomst in Duitsland een test te doen. Eerder moest er bij een verblijf van langer dan 72 uur een negatieve testuitslag aanwezig zijn. Dit is met een CCR-reisverklaring nu niet meer nodig.

  • Quarantaine

Wanneer schippers de grens overgaan moeten ze wel in quarantaine aan boord blijven. Deze quarantaine hoeft overigens niet wanneer er een negatief testresultaat is gehaald of met een vaccinatiecertificaat. Ook wanneer de bemanning recent corona heeft gehad is een herstelcertificaat voldoende om niet in quarantaine te hoeven.

LET OP: de informatie hieronder is mogelijk niet meer actueel

Als ik op doorreis ben naar bijvoorbeeld Zwitserland. Gelden de regels dan ook?

Ja, de regels gelden ook wanneer het om een doorreis gaat. Duitsland heeft Nederland aangemerkt als hoog risicogebied. Als gevolg hiervan zijn de inreisregels voor Nederland naar heel Duitsland aangescherpt. Quarantaine aan boord is niet meer voldoende. Als een schipper langer dan 72 uur in Duitsland is moet die een negatieve testuitslag bij zich hebben. Deze mag niet ouder dan 48 uur zijn op  het moment van grenspassage.

Wanneer ik vanuit België naar Duitsland ga welke regels gelden dan?

België is door Duitsland vastgesteld als risicogebied, dit is een categorie lager dan Nederland dat als hoog risicogebied is aangemerkt. Hierdoor zijn er enkele verschillen. Zo is het niet nodig om je aan te melden of om je van tevoren te laten testen als je vanuit België naar Duitsland gaat. Wel dien je een dienstreisverklaring te hebben laat de Algemene Schippersbond van België weten.

Echter hier is wel een belangrijke kanttekening. De strengere regels, de aanmeldplicht na 24 uur en het testen na 72 uur, gelden voor een ieder die in de tien dagen voor grenspassage in een hoog risicogebied is geweest.

Als je vanuit Nederland naar België vaart en een dag later doorgaat naar Duitsland dien je jezelf wél aan te melden wanneer je 24 uur of langer blijft en ook dien je een negatieve test voorhanden te hebben wanneer je minstens 72 uur blijft.

Moeten mijn kinderen ook getest worden?

Op de site van de Rijksoverheid staat dat het laten zien van een test verplicht is voor iedereen ouder dan zes jaar. Wanneer je met kinderen die ouder dan zes jaar zijn dus 72 uur in Duitsland verblijft moet iedereen getest zijn.

Testen bij de GGD mag alleen met klachten. Waar kan ik mij laten testen als ik geen klachten heb?

Het klopt dat testen bij de GGD alleen mag met klachten. Er zijn commerciële testlocaties. Hier is het mogelijk om je zonder klachten te laten testen. De kosten van deze test moeten zelf gedragen worden laat Ingrid Blom van CBRB en BLN-Schuttevaer weten.

Een zelftest van de apotheek is overigens niet geldig. Het moet een officiële test zijn, dus of een PCR-test of een sneltest.

Ik verblijf al ruim een maand in Duitsland. Hoef ik mij dan nu niet te testen en aan te melden.

Dat klopt. Op het moment dat je de grens passeert van Nederland naar Duitsland gelden de regels. Ben je al in Duitsland, dan hoef je niet met terugwerkende kracht te testen en aan te melden.

Op de website van einreisanmeldung.de en op de website van de Rijksoverheid staat dat bemanning uitgezonderd is wanneer die aan boord blijft. Klopt dit?

Dit klopt niet. Deze informatie is helaas achterhaald. Door de hoge besmettingsgraad is Nederland nu aangemerkt als hoog risico gebied. Hierdoor is testen verplicht. Quarantaine aan boord voldoet niet meer, volgens Ingrid Blom van het CBRB en BLN-Schuttevaer.

Ik ga elke week naar Duitsland. Moet ik dan elke week een nieuwe test doen?

Ja, dat klopt je moet dan elke week een nieuwe test doen. Een negatieve testuitslag is na 72 uur in Duitsland nodig. De uitslag van de test mag op het moment van inreizen niet ouder zijn dan 48 uur.

Wanneer je dus na 96 uur weer terug bent in Nederland en later weer naar Duitsland gaat, dan is het verplicht om voor die nieuwe reis weer een negatieve testuitslag voorhanden te hebben. Als de nieuwe reis tenminste langer dan 72 uur gaat duren. Die mag dan opnieuw niet ouder zijn dan 48 uur, de vorige test is dat dan al wel en daarom is een nieuwe test nodig.

Denk er hierbij ook aan dat opnieuw aanmelden nodig is.

Mocht het antwoord op uw vraag er nog niet tussenstaan dan zijn we nog bezig met het antwoord verkrijgen.

Lees ook:

‘Ondergang kleine binnenvaart is self-fulfilling prophecy’

Volledig elektrische pont voor Deventer (Jelmer Bastiaans)

Reacties (10)
  • alexia

    goede avond is dat ook voor de baan chauffeurs met

  • john

    als ik me moet gaan testen en ik lig mijn schip met kegel in Nijmegen of ijzerdoorn.
    dan mag ik zelfs niet van mijn schip af. omdat er altijd iemand met adn aan boord moet zijn.
    ik zie heel veel nieuwe beroepen ontstaan zo. scheepswacht met adn 😉

  • nosceorbis

    @Ignace

    Denk ook niet dat je deze kosten moet gaan delen met de bevrachter, de Duitse klant/ontvanger MOET deze gehele rekening gaan betalen. Heb onze bevrachter al laten weten dat wij hebben uitgerekend dat wij een Covid Test Toeslag van € 850,- gaan rekenen voor ons 85 meter schip: 2x € 139,- PCR Test + 1/2 dag verlet á € 500,- + overige kosten (auto, parkeren, gasolie voor in en uitvaart haven)… En anders slaan wij Duitsland maar een tijdje over.

  • daisy

    En dat alles voor een griepje.

    Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap

    G.M. Noldes

  • ignace

    Wat een puinbak. Hoe moeten schippers dat dan gaan doen? Je moet dus in Haaften, Tiel of IJzendoorn vastmaken en een test laten doen. Daarvoor moet je een ligplaats vinden die ook al niet echt dik bezaaid zijn. Je auto eraf en erop en dan door naar Duitsland. Een test die gemiddeld €130 kost voor 5 bemanningsleden als je in de continue zit. En ik denk niet dat de bevrachter deze kosten deelt.
    Ik stem in met RobinF: Ik zou gewoon eens een weekje voor anker gaan met z’n allen en eens kijken hoe in de autoriteiten in Duitsland het vinden dat er geen goederen meer hun kant opkomen.

  • tineb

    https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-vakantie/reizen-buitenland/reizen-naar-buurlanden

    goed lezen.

  • Ericvd

    Intimiderend gedrag van de Duitse overheid naar een sector die zoch van nature in Quarantaine verplaatst. De logica ontgaat me volledig.

  • bahen40

    Dat is en prima Idee gewoon niet verder varen dan de grens.
    Denk dat het geen week duurt voordat wij weer verder mogen.

  • mscharisma

    Voorop gesteld, absurde regeling. maar hoe veilig is deze data??
    En je kan hem wel zonder ID nummer invullen, krijgen.
    Maar de software is wel vreemd.
    Ik geef aan, kom per schip en kruisje bij Transport.
    Maar aan het eind staat doodleuk>> U bent de komende 10 dagen op – ingevulde adres– bereikbaar. Dus de software schakelt niet eens op de ingevulde data??

  • robinf

    Als we nou eens allemaal een ankertje gooien aan het Lobith of daarvoor. Gewoon eens een weekje (of twee) rust houden voor de Duitse grens. Misschien dringt het door bij onze oosterburen dat we niet voor niets essentieel zijn. Het hele test verhaal is gewoon onzinnig en niet uitvoerbaar.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook