Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Kleine schepen krijgen geen toegang meer tot havens, geld en lading’

ROTTERDAM

‘De maatschappelijke druk en wetgeving van meer groen wordt ook vertaald naar de binnenvaart. De toegang tot havens, geld en lading zal wegvallen voor mensen die niet vergroenen.’ Dat zei Marco van Beek, Sectormanager Binnenvaart van de Rabobank, vrijdag 9 april aan tafel bij Studio Schuttevaer. (Geen abonnee? Kijk hier naar het interview.)

1 / 1
Marco van Beek in de aflevering van Studio Schuttevaer. (Beeld uit video)

Marco van Beek in de aflevering van Studio Schuttevaer. (Beeld uit video)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (14)
  • RabobankS

    msbreydel@live dank voor de reactie. Een groot aantal van de leningen die wij verstrekken is nog steeds aan ondernemers met een schip kleiner dan 86 meter. Wij nemen daar ook geen afstand van. Hebben ook niet de mening dat dit slechte ondernemers zijn of niet nodig zijn in het vervoer. Wij constateren alleen dat dit deel van de vloot het moeilijker zal krijgen, een beeld dat al vele jaren bestaat. Natuurlijk zijn er ook (veel) goede ondernemers, maar de realiteit is ook dat het niet overal goed gaat en daar moet je als bank ook rekening mee houden.

  • msbreydel@live.

    De Rabo -bank is bereid de kleine scheepvaart die mee-evolueren in de vergroeiing op te offeren . Een deel van scheepvaart die ook niet gemakkelijk leningen krijgen want we varen met oude, maar toch rendabele schepen . Ik dacht altijd dat we in Europa allemaal gelijk waren . Nee , ik krijg meer en meer het gevoel dat er geoordeeld wordt of beslissingen genomen
    worden voor de scheepvaart door mensen geen feeling meer hebben met de binnenvaart algemeen. Maar om geld , geld en nog eens geld. Zelfs als ze een deel van de scheepvaart moeten voor opofferen . Wij zijn ook mensen en goede gezonde ondernemers . EEN GOEDE RAAD MENEER RABO BANK GEEF OOK EENS EEN LENING AAN DIE RENDABELE OUDE SCHEPEN KLEINER DAN 86M .

  • Ericvd

    Ik denk dat u een hoogst onprettig verhaal verteld wat ik gewoon niet leuk vind om te horen. De paradox die ik waarneem is dat ik zie dat de vraag naar het vervoer in stand blijft zolang er schepen van de kleinere tonnages zijn. Op het vlak van kapitaal aantrekken voor deze groep zijn we meer en meer aangewezen op alternatieve financieringsvormen die o.a. door de binnenvaartondernemers zelf zijn opgezet. Wat ik mis in uw verhaal is de rol van de banken die in 10 jaar flink is veranderd, waar er voorheen meer ruimte was om te financieren in kleinere bedragen en oudere schepen is daar nogal wat in veranderd de laatste 10 jaar. Voorheen kocht je een schip van zeg 150K en als je dat uit de exploitatie makkelijk terug kon betalen speelde de leeftijd niet zo mee. Want ook starters moeten op een gezonde manier kunnen beginnen. Dat gat word nu door de Kredietunie en de Crowdfundingplatformen opgevuld. Is het niet ook daardoor een wat blinde vlek voor de grootbanken geworden? Ik speculeer dat uw klantenbestand nu in de balansen bijna allemaal afgeschreven schepen hebben, juist ook omdat er de laatste 10 jaar weinig nieuwe financieringen uitgegeven zijn in de kleinere tonnages? Kan dit uw beeld vertroebelen?
    Vraag naar een diverse vloot is aanwezig, dat stel ik vast. Hoe bieden we als sector ons product aan, aan de klanten is voor mij soms nog wel een raadsel. Wat is de toegevoegde waarde en hoe beprijs je dit op een toekomstbestendige manier? Allemaal vraagstukken die niet door elke speler op dezelfde manier bekeken word denk ik. Zijn we als varende ondernemers wel scherp genoeg hierop? Laten we het concurrentieveld bestaan dat bevrachters elkaar de tent uitvechten om werk? Of omdat wij als schippers kritisch kijken naar hun toegevoegde waarde, onze “verkopers van ons product” moeten het wel goed bij de klant overkrijgen. Schaalvergroting heeft ons als binnenvaart veel gebracht, maar is de focus niet te veel op de grote schepen en het grote kapitaal gelegd? Waar een klant aan een groot vaarwater graag 3500 ton voor de kant krijgt, heb die soms ook wel eens 500 ton nodig, toch fijn als je dat met een passend schip kan brengen. Ik heb liever ook geen vrachtwagen van 18 meter die me bol.com pakketje komt afleveren.. Ik ben zelf klant bij de Rabo en kan alleen maar bevestigen dat er met enthousiasme gekeken word naar de vergroening en ik zie ook zeker ruimte voor financiering, dus het is niet allemaal doffe ellende. Maar wat mij wel steekt is de toon, die maakt toch de muziek. Samen zijn we er wel voor verantwoordelijk dat we onze sector op hoog niveau houden, kansen volop, ook in de kleinere segmenten.

  • RabobankS

    De kern van de boodschap dat de kleine vloot al decennia krimpt (feit) en ik aangeef dat ik denk dat die trend versterkt wordt als gevolg van vergroening (mening) zorgt blijkbaar voor nogal wat lange tenen. Ik geef niet meer wat ik wil, maar wat ik waarneem, hoe ongemakkelijk dat verhaal ook mag zijn voor de lezer. Ik sta open en waardeer inhoudelijke tegenreacties.

  • Industrie6d6

    De reacties zo eens lezend valt er van mijn kant weinig meer toe te voegen. Fijn dat er een unaniem tegengeluid onder dit artikel klinkt! De banken hebben hun geloofwaardigheid al lang verloren. Een veel gebezigde uitspraak komt mij nu in gedachten… Het is allemaal de schuld van de…

    M. Smitsman

  • vofnelly

    Wat ben ik geschrokken van deze mediageile persoon. Ik ga er niet te veel woorden aan vuil maken, dat verdient deze man niet. We hebben de laatste veel gehoord; Pieter Omtzigt, positie elders. Nou deze man verdient ook een positie elders, maar dan hopelijk niet meer richting bank en binnenvaart. Overigens alle lof voor Pieter Omtzigt.

  • elzinga

    Idd waarom laat men zulke carriere yuppen aan t woord die verder geen binding met binnenvaart hebben en deze krant niet eens lezen. Weeklblad hoort het geluid, de stem van de binnenvaart weer te geven en zulke voorbijgangers een beperkt podium geven en daarbij kritisch interview ipv likken likken en nog eens likken.

  • rienkabrahamse

    Hoeveel van die idioten gaat Schuttevaer nog aan het woord laten. Het irriteert mij mateloos, er is geen ruimte voor een tegengeluid. Heel onverstandig als je in de toekomst nog een weekblad wil houden.

  • ChrisvandenBoogaart

    Wat een achterhaald verhaal zeg.
    15 jaar geleden lieten ze ondernemers met kleine schepen kapot gaan door ze niet te financieren zelfs geen € 30.000,– toen heb ik heel vaak discussie gevoerd met de Rabobank en ABN-Amro bank waarom ze die mensen niet verder hielpen maar toen was het vergane glorie en telde alleen de nieuw bouw.
    Heb vaker uitgelegd dat we zo ook het transport niet alleen verliezen op de kleine vaar routes maar ook bij de grotere.
    Als we de kleine niet bevoorraden zegt de klant algauw laat het wel over de weg doen want helpen ons ook bij het kleinere werk.
    Als ze toen de kleine schepen hadden laten overleven, hadden ze nu kunnen vergroenen.

  • leSage

    Wat een onzin weer. Je moet je afvragen wie en wat is de Heer van Beek en wat voor belang heeft zijn uitspraak.
    De heer Verbeek is werkzaam bij de RABO Bank. Alles wat hij zegt is de visie van de RABO Bank.
    Het belang van de bank is geld verkopen .Hoe kan je dat het beste realiseren?
    1 Door te zorgen wat er nu is dat dat niet meer goed word gevonden en dat het gesloopt word.
    Hierdoor ontstaat er weer een nieuwe markt voor het geld weg te zetten.
    2 Door foute informatie te delen en het voor waarheid te verkopen.
    In de havenverordering van Rotterdam staat nergens dat je niet in Rotterdam mag varen. Er staat dat je een haven b.v. de Maashaven niet in mag, maar daar lig je stil dus geen uitstoot.
    In de Akte van Mannheim is geregeld dat er vrij vervoer is van Basel naar zee en overslag en terug.
    Ook Rotterdam moet anders denken, wij hoeven niet te laden in Rotterdam. Als wij daar niet meer komen dan gaat de overslag naar Hamburg of Antwerpen.
    Ze zijn hier de schippers weer aan het hersenspoelen.
    De verlader gaat betalen voor groene schepen, dus kom maar hier voor geld.
    De praktijk is dat de verladers nog niks betalen voor groen. Als de schippers zorgen dat de verladers voor niks een keuze kan krijgen dan gaan ze wel voor groen als het maar niks kost. Dus geld lenen bij de RABO bank wat weer goed is voor de bank.
    De kleine schepen gaan verdwijnen, dat is ook het beleid van de bank.
    En wat is vergroenen De RABO bank heeft de ook de Green deal getekend.
    Daarin is bedongen dat er bijgemengd moet worden in de brandstof.
    Nu blijkt dat als er FAME word bijgemengd, wat de bedoeling is, dat de uitstoot stijgt zowel van de Co2 als van Nox en fijnstof. Wil de RABO bank hier achter staan en ons op kosten jagen onder her moto groen is beter? Vergoenen is goed maar wel eerlijk en niet zoals dat nu gaat. Dit is meer en meer een verdienmodel aan het worden

  • c.ridderhof

    Wiens brood men eet , wiens taal men spreekt.
    Hoeveel van de zotte geklets moeten we nog horen.
    Men wil het alleen niet financieren.
    Vaar al bijna 40 jaar op een “klein schip” ( t’is maar net waar je vaar )heb nog nooit zonder werk gezeten, terwijl in crisistijden m’n grote collega’s in de Waalhaven te koop lagen. En wie was toen de de ROTTE appel, de RABO bank!!!
    Maar het probleem is, als je dit maar vaak genoeg herhaald, “hersenspoelen dus”gaat men het vanzelf geloven.
    En verder….. te triest voor woorden … jammer

  • c.ridderhof

    Wiens brood men , wiens taal men spreekt.
    Hoeveel van de zotte geklets moeten we nog horen.
    Men wil het alleen niet financieren.
    Vaar al bijna 40 jaar op een “klein schip” ( t’is maar net waar je vaar )heb nog nooit zonder werk gezeten, terwijl in crisistijden m’n grote collega’s in de Waalhaven te koop lagen. En wie was toen de de ROTTE appel, de RABO bank!!!
    Maar het probleem is, als je dit maar vaak genoeg herhaald, “hersenspoelen dus”gaat men het vanzelf geloven.
    En verder….. te triest voor woorden … jammer

  • j.hagens

    Vanavond op NL 2 de Boerenrepubliek, vele Boeren waren te klein en kregen subsidie om groter te groeien, nu krijgen ze subsidie om te verkleinen.

  • laurina

    Wat een klets verhaal van de Rabo. Juist doordat de bank kleine schepen per definitie niet financiert is er voor starters bijna geen mogelijkheid om te starten in de binnenvaart. Daardoor krijgt men het schip haast niet verkocht en verdwijnen veel kleinere schepen in de sloop. Het verdienmodel op een klein schip is prima weet ik uit eigen ervaring. Juist omdat je in de haarvaten van de vaarwegen kunt komen is de markt nog niet verziekt door elkaar kapot concurrerende collega’s. Een klein schip is prima in staat om te vergroenen. Het zou de bank sieren om daarin een voortrekkersrol te nemen zodat kleine ondernemers makkelijker de stap naar vergroening kunnen zetten!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook