Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

Kleine schepen leggen het loodje bij vergroening

ROTTERDAM

De noodzakelijke vergroening van de binnenvaart versnelt het einde van de vloot schepen kleiner dan 86 meter. Hierdoor dreigt volgens de Rabobank een omgekeerde modal shift. ‘De lading die deze schepen vervoeren, gaan naar de weg. Dat zorgt voor extra druk op onze wegen.’

1 / 1
Volgens de Rabobank hebben vooral de oudere en kleinere binnenvaartschepen minder mogelijkheden om te investeren in verduurzaming. Het zorgt mogelijk voor het nog sneller verdwijnen van de kleine binnenvaart. En dat kan weer voor het gevreesde reverse modal shift zorgen. (Foto Erik van Huizen)

Volgens de Rabobank hebben vooral de oudere en kleinere binnenvaartschepen minder mogelijkheden om te investeren in verduurzaming. Het zorgt mogelijk voor het nog sneller verdwijnen van de kleine binnenvaart. En dat kan weer voor het gevreesde reverse modal shift zorgen. (Foto Erik van Huizen)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (8)
  • Rosa

    Eerst alle overcapaciteit financieren en dan zeggen dat ze bang zijn voor diezelfde overcapaciteit.
    Eerst was de droge lading aan de beurt en nu gebeurt hetzelfde in de tankvaart

  • raatschuttevaer

    Kleine schepen, kleinere motoren. Draait prima op HVO100 #futurefuels Laat het tegenbewijs maar komen, wat je erin gooit komt er ook weer uit!

  • elzinga

    allemaal de rabobank boycotten maar dat doet dan weer niemand.

  • vanzwolmaria

    Dat uitgerekend deze bank dit zegt goed lopende bedrijven van kleine schepen krijgen ook geen financiering van deze bank en dan dit zeggen🥵🥵🥵🥵

  • elzinga

    List en bedrog, de groene leugen daar zit meer toekomst dan normaal werken. Totaal gestoord volk.

  • Andre Van Dam

    Het lijkt wel of de overheid en de banken er op uit zijn om de kleine binnenvaart kapot te maken

  • elzinga

    stapelgek

  • leSage

    Ik denk dat iedereen eens moet stoppen het het hersenspoelen van de massa.
    Als het nu om vergroenen gaat of iets anders. De kleinere schepen kunnen niet vergroenen omdat ze het geld niet hebben. Dat is ook een gevolg van het beleid van de banken. Maar ook met een stage V motor stoot je nog steeds Co2 uit dat evenveel is als met een euro stage lll a motor.
    Om de stikstof naar beneden te krijgen moet er ureum bij gemengd worden. Nu is dat nog niet op de zwarte lijst gezet maar straks komt men er achter dat dat ook niet goed is voor het milieu. Dan alle reactie die geplaatst worden over elektrisch schepen. Die zijn zo goed. Overal op de schepen staan gewone CCR 2 te draaien voor het vullen van de accu’s.
    Alle ondertekenaars ( ook de RABO bank) heeft de Green Deal getekend en is nu op weg om de binnenvaart te gebruiken om 6000 verbranding ovens te creëren door toevoeging van FAME. Maar in de Green Deal word gesproken van hernieuwbare brandstoffen en niet over FAME. Toch blijft iedereen dit maar roepen dat wij dat moeten. DIT IS HERSENSPOELEN . Geeft ons gewoon goede en zuivere brandstoffen zodat we niet meer uitstoot gaan geven. Dit zou het beleid moeten zijn.
    Ook word er in de Green Deal gesproken over een labelsysteem volgens gelijkwaardigheidsbeginsel alvast invulling gegeven aan het erkennen van aangepaste motoren die voldoen aan de CCR II. Ook hier word weer voorbij gegaan aan het feit dat volgens de Europees Unie de CCR ll en Euro stage lll a gelijkwaardig zijn. Euro stage lll a word dood gezwegen omdat daar het slagvolume word meegeteld en dan een hogere uitstoot mag hebben .Dat komt ze ook niet uit.
    Dat de vaarwegen geschikt worden gemaakt voor grotere schepen zodat ze hun vaar gebied kunnenuit breiden. Ik denk dat alle schippers, groot of klein ,al blij zijn dat alle sluizen en bruggen gewoon werken en goed onderhouden worden.
    Alle het geld gaat daar heen .Er zou veel meer ruchtbaarheid gegeven moeten worden aan het feit dat de binnenvaart 35 % van het totale volume vervoerd en maar 7 % van het budget krijgt .

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook