Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

‘Enorme aderlating voor de binnenvaart’

NIEUWEGEIN

Op 17 januari 2022 wordt een nieuwe EU-richtlijn voor de beroepskwalificaties in de binnenvaart van kracht. Daarmee gaan hogere startkwalificaties voor de praktijkopleidingen tot matroos en schipper gelden. Ook gaan de opleidingen beduidend langer duren. Volgens Bastiaan With van Edumar dreigt de binnenvaart hierdoor veel personeel mis te lopen.

1 / 1
Bij een praktijkexamen van Edumar op de kempenaar Veere. ‘De binnenvaart is hartstikke blij met deze mensen en heeft ze hard nodig.’ (Foto Edumar)

Bij een praktijkexamen van Edumar op de kempenaar Veere. ‘De binnenvaart is hartstikke blij met deze mensen en heeft ze hard nodig.’ (Foto Edumar)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Heere Heeresma Jr.)

Reacties (9)
  • J.Teunisse

    Te veel verkeerde bevoegdheden aan Brussel gegeven.

  • Zaandam01

    Het klopt dat er al jaren overleg is over de nieuwe opleidingsstandaarden in Europa. Ik heb daar ook aan deelgenomen. En daar is ook in het verleden over gecommuniceerd. Nieuw is de praktische uitwerking die erg ongunstig uit valt voor de zij- instromers. En even voor het beeld. Het reguliere onderwijs is goed voor ongeveer 130 nieuwe schippers met een groot vaarbewijs per jaar De zij-instroom route het CCV/CBR is goed voor 250 uitstromers per jaar. Wanneer dat laatste traject onevenredig benadeeld wordt door de nieuwe richtlijn en de kosten hoog oplopen gaat dat 250 schippers op jaar basis schelen. Al veel eerder heb ik gepleit voor een onderwijs fonds om de zij-instromers te ondersteunen. Er is genoeg geld in allerlei fondsen. ( NN gelden, sloopgelden, st CAO, en vele andere) Nu alleen nog overeenstemming over de inzet. Ooit spraken we op een congres van schuttevaer over samenwerken. We hoeven het alleen nog maar te doen. We kennen in Nederland ook nog de vaarbevoegdheidschipper rondvaartboot en zeilschepen. En er wordt gewerkt aan verenschipper. Wanneer Nederland te regide met de nieuwe regelgeving om gaat zullen deze vaarbevoegdheden vervallen en zal het personeels tekort in de binnenvaart hoog oplopen. Dit kan nooit de bedoeling zijn geweest van de nieuwe richtlijn.

  • piet.vanden.heuvelhetnet.nl

    1 april zeker

  • LJH

    en hoe gaat dat straks met de versnelde opleiding tot matroos (60 vaardagen op leerschip) ?

  • Koos

    Ze hebben wederom zitten slapen de binnenvaart vertegenwoordigers in Brussel en Straatsburg .Dat terwijl ze toch door deze binnenvaart mede betaald worden en daar op hun pracht zetel zitten.De buitenlandse papieren zijn zeker wel weer overal geldig .[zeker in Nederland ] Jaja , Als U deze mensen, U daar laat blijven vertegenwoordigen ,dan wilt de binnenvaart ook niet beter.

  • mscharisma

    Ik begrijp hieruit: zwaardere opleiding om mensen uit het oosten die ongelukken veroorzaken te weren. Maar de mensen die ongelukken veroorzaken, zijn vaak de mensen met gekochte papieren. Die ga je met deze maatregel niet weren. Lijk mij. 🙁

  • mscharisma

    Ik vond de huidige opleiding voor matroos al aan de stevige kant, volgens mij kan je niet in de ongeluk statistieken terug vinden. Dat heel veel schades en ongelukken te wijten was , aan onvoldoende opleiding? Triest dat WEER de stropdassen het voor het zeggen hebben, dat geeft al aan, ondank hun( hoge) opleiding ze helemaal niet weten. Wat er speelt op de werkvloer. Of zou dit net zoiets zijn– regeltjes bedenken — voor eigen baan behoud? 🙁 🙁 🙁

  • h.ebbersveth.net

    Tja,

    in 3 maanden haal je je vrachtwagen rijbewijs en mag je de weg op met 35 ton lading met 80 kilometer per uur. De eisen om schipper te worden zijn onrealistisch hoog. De jeugd die aan de slag wil kiest gewoon eerder voor een vrachtwagen rijbewijs dan voor een schippersdiploma.

  • elzinga

    mooi man, hoe de overheid alles kapot maakt. geweldig.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook