Marin: ‘Containerreuzen heel windgevoelig’

Harde wind als oorzaak voor het verdagen van de Ever Given had ik niet direct verwacht, maar het geeft eens te meer aan dat de huidige grote containercarriers heel gevoelig zijn, zegt onderzoeker Henk van der Boom van maritiem onderzoeksbureau MARIN. ‘Dertig knopen wind en een zandstorm in beperkt water is fors. Het schip vaart op water, je houdt het op koers met een roeruitslag. De dwarskrachten op een ‘box schip’ zijn enorm.’ (Geen abonnee en wilt u dit artikel en ons uitgebreide dossier over Ever Given toch lezen? Klik dan hier)

Op deze foto van MARIN is goed te zien dat zelfs een binnenvaartschip geladen met containers al met een hoek op de waterweg moet varen om de winddruk tegen te gaan.
Op deze foto van MARIN is goed te zien dat zelfs een binnenvaartschip geladen met containers al met een hoek op de waterweg moet varen om de winddruk tegen te gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Marin: ‘Containerreuzen heel windgevoelig’ | Schuttevaer.nl

Marin: ‘Containerreuzen heel windgevoelig’

Harde wind als oorzaak voor het verdagen van de Ever Given had ik niet direct verwacht, maar het geeft eens te meer aan dat de huidige grote containercarriers heel gevoelig zijn, zegt onderzoeker Henk van der Boom van maritiem onderzoeksbureau MARIN. ‘Dertig knopen wind en een zandstorm in beperkt water is fors. Het schip vaart op water, je houdt het op koers met een roeruitslag. De dwarskrachten op een ‘box schip’ zijn enorm.’ (Geen abonnee en wilt u dit artikel en ons uitgebreide dossier over Ever Given toch lezen? Klik dan hier)

Op deze foto van MARIN is goed te zien dat zelfs een binnenvaartschip geladen met containers al met een hoek op de waterweg moet varen om de winddruk tegen te gaan.
Op deze foto van MARIN is goed te zien dat zelfs een binnenvaartschip geladen met containers al met een hoek op de waterweg moet varen om de winddruk tegen te gaan.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer