Next Generation Shipyards bouwt nieuw onderzoeksschip NIOZ

Next Generation Shipyards in Lauwersoog gaat het nieuwe onderzoeksschip van het instituut voor zeeonderzoek NIOZ bouwen. De RV Adriaen Coenen zal worden ingezet voor onderzoek op de Waddenzee.

Een impressie van de RV Adriaen Coenen (Beeld C-Job)
Een impressie van de RV Adriaen Coenen (Beeld C-Job)

Het nieuwe schip vervangt het verouderde onderzoeksschip de RV Stern. De oplevering staat gepland in het voorjaar van 2022.

Het ontwerp van het schip voldoet aan de eisen van meerdere universiteiten en HBO’s, onderzoeksorganisaties en de academische gemeenschap. Het NWO-I (Nederlandse stichting voor wetenschappelijke onderzoekinstituties) investeert in de bouw van het schip.

Biobrandstof

De RV Adriaen Coenen wordt op een duurzame manier gebouwd, maar is zelf ook duurzaam. Zo vaart het op HVO, wat zorgt voor significant minder emissie. Zonnepanelen zorgen ervoor dat de led-verlichting aan boord kan branden.

Het onderzoeksvaartuig heeft een maximale diepgang van een meter. Hierdoor is ze uitstekend geschikt voor de Waddenzee. Aan boord is plek voor twee bemanningsleden en 12 onderzoekers of studenten. De afmetingen van het schip zijn verder 19 bij 5 meter.

RV Wim Wolff

Eerder dit jaar werd de bouw van een ander onderzoekschip, RV Wim Wolff, uitbesteed aan Thecla Bodewes Shipyards. Dit schip is groter dan de RV Adriaen Coenen. Het dient als vervanging voor de verouderde RV Navicula. De Wim Wolff komt in het voorjaar van 2023 in de vaart.

De vervanging van deze onderzoekschepen is onderdeel van de vervanging van drie onderzoeksschepen door het NIOZ. Naast de Navicula en de Stern wordt ook het grootste onderzoeksschip van de drie, de Pelagia, vervangen.

Lees ook:

TB Shipyards sleept prestigieuze order NIOZ-onderzoeksschip binnen

NIOZ vervangt onderzoeksvloot