Russische LNG-tanker zorgt voor doorbraak op Noordelijke IJszee

De Russische rederij Sovcomflot (SCF) heeft de afgelopen maand een doorbraak gerealiseerd op de noordelijke route boven Rusland. Voor het eerst voer een grote tanker midden in de winter van de Russische havenstad Sabetta aan de Noordelijke IJszee naar een bestemming in China en terug.

De grote LNG-tanker Christophe de Margerie baant zich een weg door het Poolijs, vergezeld door de Russische atoomijsbreker 50 Let Pobedy (Foto Sovcomflot)
De grote LNG-tanker Christophe de Margerie baant zich een weg door het Poolijs, vergezeld door de Russische atoomijsbreker 50 Let Pobedy (Foto Sovcomflot)

Het schip dat de reis maakte is de bijna 300 meter lange ijsversterkte LNG-tanker Christophe de Margerie. Normaal is het oostelijk deel van de Noordelijke IJszee niet bevaarbaar tussen eind november en juli. Dit keer lukte het voor het eerst wel. Het schip vertrok op 5 januari vanuit de LNG-haven Sabetta aan de Russische noordkust naar Jiangsu in China. Het lukte de Christophe de Margerie het 2500 mijl lange gedeelte door de Noordelijke IJszee in 11 dagen af te leggen, zonder assistentie van een ijsbreker.

Escorteren

Op 27 januari was de tanker gelost in de Chinese havenstad ten noorden van Shanghai. Daarna vertrok het schip voor de terugreis richting Sabetta. Nu werd wel een ijsbreker ingeschakeld. Bij het ronden van Kaap Dezhnev, de start van de noordelijke route, sloot de Russische atoomijsbreker 50 Let Pobedy (“50 jaar overwinning’) aan om de Christophe de Margerie westwaarts door het ijs te escorteren.

Videoverbinding

De mijlpaal werd tijdens de terugreis van de tanker alvast gevierd met een bijeenkomst waarbij onder andere CEO Igor Tonkovidov van Sovcomflot en vicepremier Yury Trutnev van Rusland aanwezig waren. Kapitein Sergey Gen van de Christophe de Margerie deed via een videoverbinding verslag. Hij liet vanaf het varende schip weten dat de reis naar verwachting verliep, dat het schip goed functioneerde en dat alle 33 bemanningsleden in goede gezondheid waren: ‘De grootste problemen waren de druk van het ijs tegen het schip en de ijsophopingen in de Chukchi Zee en de Oostsiberische Zee, waardoor we voor 10% van de tijd achteruit moesten slaan,’ aldus de kapitein.

80 miljoen ton

Vicepremier Trutnev benadrukte op de bijeenkomst dat de ontwikkeling van de noordelijke zeeroute van groot belang is voor Rusland. ‘Via deze route wordt de vaartijd van Europa naar Azië met meer dan een derde ingekort. In 2020 werd bijna 33 miljoen ton aan vracht over dit traject vervoerd, waarvan 18 miljoen ton aan LNG.’ En er zit snel meer groei in. President Poetin zelf heeft eerder in een decreet vastgelegd dat er in 2024 al 80 miljoen ton per jaar via de noordelijke route verscheept zal worden.

Hindernis

Bij aankomst in Sabetta op 19 februari bleek dat het schip de 2500 mijl had afgelegd in 11 dagen en tien uur. In 2017 zette de Christophe de Margerie al een record door hetzelfde traject in 6 uur, 12 uur en 15 minuten te varen, maar dat was in de zomermaanden. Met de huidige recordreis is de hindernis van een doortocht midden in de winter genomen. Aansluitend op het retourtje China is de Christophe de Margerie op 21 februari vanuit Sabetta richting Zeebrugge vertrokken. Sovcomflot ziet grote kansen voor het transport van LNG uit het noorden van Rusland. Naast de 16 gastankers die de rederij nu in de vloot heeft zijn nog eens 19 nieuwe LNG-tankers in bestelling. Klanten zijn grote gasproducenten alsGazprom en Shell.

Gegevens

De Christophe de Margerie (bouwjaar 2017, 96779 ton DWT) meet 299 x 50 meter. Het schip kan met 5 knopen door 1,5 meter dik ijs varen. Maximale snelheid is 19,5 knoop. De tanker is door de Russen vernoemd naar de voormalige topman Christophe de Margerie van het Franse Total. De Margerie deed veel zaken met Rusland. Hij overleed in 2014 bij een noodlottig vliegtuigongeluk: tijdens het vertrek op een vliegveld bij Moskou botste zijn businessjet met grote snelheid tegen een sneeuwploeg. De topman en de drie bemanningsleden kwamen daarbij om het leven. (Bart Oosterveld)

Lees ook:

Wie zich als brugofficier of kapitein op een ijzige tocht naar de poolgebieden wil voorbereiden, kan sinds deze zomer bij het maritiem trainingscentrum Simwave in Barendrecht terecht.

De Belgische baggeraar Jan De Nul verdenkt zijn concurrent DEME ervan een Russische opdracht te hebben verworven met smeergeld. In 2014 en 2015 voerde Deme baggerwerken uit rond de haven van Sabetta in Siberië, een contract van 100 miljoen dollar.

(Kaartje Wikipedia)
(Kaartje Wikipedia)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Russische LNG-tanker zorgt voor doorbraak op Noordelijke IJszee | Schuttevaer.nl

Russische LNG-tanker zorgt voor doorbraak op Noordelijke IJszee

De Russische rederij Sovcomflot (SCF) heeft de afgelopen maand een doorbraak gerealiseerd op de noordelijke route boven Rusland. Voor het eerst voer een grote tanker midden in de winter van de Russische havenstad Sabetta aan de Noordelijke IJszee naar een bestemming in China en terug.

De grote LNG-tanker Christophe de Margerie baant zich een weg door het Poolijs, vergezeld door de Russische atoomijsbreker 50 Let Pobedy (Foto Sovcomflot)
De grote LNG-tanker Christophe de Margerie baant zich een weg door het Poolijs, vergezeld door de Russische atoomijsbreker 50 Let Pobedy (Foto Sovcomflot)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer