[OPINIE] Rapport ‘Oudere schipper vaker betrokken bij ongeluk’ deugt niet

De Schuttevaer van 19 februari opent met ‘Oudere schipper vaker betrokken bij ongeluk’. Aangezien ik intussen ook bij deze groep hoor en enkele collega’s over deze krantenkop hoorde praten, was mijn interesse gewekt. Zo heb ik het rapport van Intergo, gemaakt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maar eens bestudeerd.

De infrastructuur heeft geen gelijke tred gehouden met de schaalvergroting in de binnenvaart. Tegenwoordig moet een tanker helemaal worden volgepompt met ballastwater om nog kans te maken heel onder de bruggen door te komen. (Foto Hens van Buren)
De infrastructuur heeft geen gelijke tred gehouden met de schaalvergroting in de binnenvaart. Tegenwoordig moet een tanker helemaal worden volgepompt met ballastwater om nog kans te maken heel onder de bruggen door te komen. (Foto Hens van Buren)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Interessant opiniestuk en het rapport nog maar eens gelezen. Daarbij vallen een aantal zaken op :
    1) De manco’s van de gebruikte data dan wel het ontbreken van komplete jaargangen en dat de onderzoekers zelf aangeven dat er nog wel een en ander aan mankeert. Dit kan al snel leiden tot de conclusie : Garbage in, Garbage out. Ofwel als je al met rotzooi begint, dan zal de uitkomst ook rotzooi opleveren.
    2) Oudere schippers navigeren liever met de hand. Dat doet mij veronderstellen, dat er ook een vorm van automatisch navigeren zou bestaan. Voor zover mij bekend beschikken de moderne schepen dan wel over een automatische piloot maar dat is nog veraf van automatisch navigeren. Daar worden nu dan wel proeven mee gedaan, maar ook niet meer dan dat. Als je berichten leest over deze proeven, dan zie je dat er nog wel een hele weg is af te leggen.
    3) Incidenten onderzoek is een moeizame exercitie die tijd kost en input vergt van mensen, die weten waar ze over praten. In dit geval lijkt het erop dat men incidenten heeft gegroepeerd met zgn. gemeenschappelijk noemers (meta data)en kan daar inderdaad zoiets als leeftijd uit naar voren komen. Echter belangrijk in deze is dus ook hoe groot deze leeftijds groep is in dit geval in de varende gemeenschap. Overigens wordt wel aangegeven, dat hier nader onderzoek wenselijk is.

    Geplaatst door: wim52 op
  • Mooi opinie stuk!! Als voormalige doelgroep schipper vroeg ik me al wel eens af wie er met z’n gezonde verstand zin had om met dit soort doorvaart omstandigheden het (ondernemers)risico aan te gaan? Andere omstandigheden als duisternis, wind, mist zijn niet op de foto te zien maar zijn wel realiteit die een passage niet eenvoudiger maken. Vraag jezelf eens af wat het betekent als je voortdurend dit soort objecten op je af ziet komen terwijl je niet zeker bent of het “in de praktijk” allemaal goed komt.

    Geplaatst door: EdHartmann op
  • Ik ben wel benieuwd, of een rapport. Waar veel niet onderbouwd beweringen in staan. Zomaar kan blijven bestaan? Ik zou zeggen: intrekken dat rapport, o feen toelichting, dat de branche het heel anders ziet en het er niet mee eens is. Zodat de stropdassen , die het lezen, de toelichting ook zien.
    Goed geschreven Hens van Buren 🙂

    Geplaatst door: mscharisma op
  • Beste Bikkel, ik betaal elk jaar een flink bedrag aan BLN Schuttevaer en in dat reservefonds zit ook mijn geld. Het is dan ook schrijnend te moeten constateren dat dit waardeloze onderzoek met deze gelden gefinancieerd is. Het zou netjes zijn van onze organisaties als zij zich van deze uitkomst zouden distansieëren.

    Geplaatst door: g.vlies op
  • Behoeft verder geen commentaar, chapeau .

    Geplaatst door: JorgvdVelde op
  • Beste van Buren. Bedankt voor dit onderbouwde tegengeluid. Er wordt iets de wereld in geslingerd, en dan is het mooi als iemand er eens in duikt. Zo is het zo vaak, en meestal blijft het eerste geluid hangen, en wordt dan bepalend voor wat er verder gebeurd. Hier kunnen beleidsmakers niet omheen. Er zit gewoon heel veel ervaring en een soort zesde zintuig bij de iets ouderen. Jongeren leren het vak heel anders. Daarbij ontbreekt het “gevoel”. Ze manegen een schip van A naar B. Ouderen met veel ervaring “varen” een schip van A naar B. Als zich dan eens wat bijzonders voordoet staan we niet direct met de handen in het haar.

    Geplaatst door: beitsche op
  • Geachte G.Vlies ESO is een vertegenwoordiging van de bonden ,daar vertegenwoordigen BLN Schuttevaer ,CBRB ,Bond van Eigen Schippers en BDS etc…….Het Intergo rapport is niet alleen door het ministerie gemaakt maar ook met medewerking van ESO /EBU en het IWT platform.De 60+ plussers waar nu zo denigrerend over wordt gesproken in het rapport die hebben wel het reservefonds opgebouwd waar nu die “bonden” en “IWT platform” onderzoeksrapporten presenteren .

    Geplaatst door: Bikkel op
  • Goed artikel, helaas word meestal het eerste bericht uitgebreid gelezen en besproken en het commentaar of rectificatie bijna niet. Ook word het raport gelezen door de betreffende overheden en het commentaar niet. En al helemaal in Europees verband. Kijk maar hoe het met de vissers afgelopen is. Taak voor onze bonden om hier stevig en serieus op in te hakken. Of ze dit doen? Ik heb zo m’n twijfels.

    Geplaatst door: g.vlies op
  • Toch als zo,n “onderzoek” gepubliceerd word voel je als 62 jarige wel aangesproken
    ik heb de meeste moderne spullen al 20 jaar aan boord en werk er dagelijks mee ,
    dan denk ik wat doe ik fout? maar door het stuk van de inzender krijg ik weer een aha gevoel. de prutsers zijn weer bezig met aannames en onvolledige informatie ,
    als je op die basis gaat navigeren krijg je inderdaad Ongelukken.

    Geplaatst door: yska op
  • Hans je hebt volledig gelijk.
    In 2016 met een passagiersscip naar Budapest geweest.
    Had een stuurman aan boord met Donaupatent van Regensburg tot aan de Zwartezee.
    Sturen kon hij niet.
    Het enige waar hij op de Donau was geweest was van Devin DKR 1880 net onder de Märchmundüng wat de grens tussen Oostenrijk en Slovakij is, tot aan aan invaart van kanaal Gabcikovo DKR 1853 met een rondvaartbootje van de Slovakij. Meer hoef ik niet te zeggen.

    Geplaatst door: 230552807001643 op
  • Het Intergo rapport is deels betaald door het European IWT Platform en EBU ESO gefinancierd.De vertegenwoordigers van deze organisaties worden betaald door het reservefonds.Hoop dat de binnenschippers eens ga nadenken wie aan het rapport hebben meegedaan.Het zijn wel binnenvaartvertegenwoordigers.

    Geplaatst door: Bikkel op
  • Treffend geschreven.

    Geplaatst door: J.Teunisse op
  • Bravo voor dis stuk ! Ik her er niets aan toe te voegen.

    Geplaatst door: Williebrordus op
  • Bravo voor dit tegengeluid, want dergelijke onderzoeken zijn te vies, te glibberig en onjuist om te lezen maar iedereen hobbelt er achteraan. Alles in het belang van likken likken en vooral niet tegenspreken

    Geplaatst door: elzinga op
  • Dag Hens,
    je mag dan wel een schipper zijn die op zijn lauweren rust maar, met jou meestal scherpe opmerkingen is nog niets mis. Hoop dat de zo vaak ge(r)noemde beleidsmakers jou stukjes met veel aandacht blijven lezen.

    Geplaatst door: PeterdeJonge op
  • Nou Hans je hebt helemaal gelijk. Schuttevaer neemt klakkeloos de onzinnige conclusies over van de onderzoeken van Intergo en Panteia. Elk jaar staan er weer hele stukken in de krant die gewoon niet kloppen. Wat de communicatie betreft heb ik het idee dat oudere schippers beter de talen beheersen. Duits en frans hoef je niet eens meer op school te leren bv. Dat er veel Oost europeanen rondvaren die duits, engels of nederlands niet machtig zijn is wel een feit. Hoe die aan papieren zijn gekomen is mij een raadsel.

    Geplaatst door: rienkabrahamse op

Reageer

[OPINIE] Rapport ‘Oudere schipper vaker betrokken bij ongeluk’ deugt niet | Schuttevaer.nl

[OPINIE] Rapport ‘Oudere schipper vaker betrokken bij ongeluk’ deugt niet

De Schuttevaer van 19 februari opent met ‘Oudere schipper vaker betrokken bij ongeluk’. Aangezien ik intussen ook bij deze groep hoor en enkele collega’s over deze krantenkop hoorde praten, was mijn interesse gewekt. Zo heb ik het rapport van Intergo, gemaakt in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, maar eens bestudeerd.

De infrastructuur heeft geen gelijke tred gehouden met de schaalvergroting in de binnenvaart. Tegenwoordig moet een tanker helemaal worden volgepompt met ballastwater om nog kans te maken heel onder de bruggen door te komen. (Foto Hens van Buren)
De infrastructuur heeft geen gelijke tred gehouden met de schaalvergroting in de binnenvaart. Tegenwoordig moet een tanker helemaal worden volgepompt met ballastwater om nog kans te maken heel onder de bruggen door te komen. (Foto Hens van Buren)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • Interessant opiniestuk en het rapport nog maar eens gelezen. Daarbij vallen een aantal zaken op :
    1) De manco’s van de gebruikte data dan wel het ontbreken van komplete jaargangen en dat de onderzoekers zelf aangeven dat er nog wel een en ander aan mankeert. Dit kan al snel leiden tot de conclusie : Garbage in, Garbage out. Ofwel als je al met rotzooi begint, dan zal de uitkomst ook rotzooi opleveren.
    2) Oudere schippers navigeren liever met de hand. Dat doet mij veronderstellen, dat er ook een vorm van automatisch navigeren zou bestaan. Voor zover mij bekend beschikken de moderne schepen dan wel over een automatische piloot maar dat is nog veraf van automatisch navigeren. Daar worden nu dan wel proeven mee gedaan, maar ook niet meer dan dat. Als je berichten leest over deze proeven, dan zie je dat er nog wel een hele weg is af te leggen.
    3) Incidenten onderzoek is een moeizame exercitie die tijd kost en input vergt van mensen, die weten waar ze over praten. In dit geval lijkt het erop dat men incidenten heeft gegroepeerd met zgn. gemeenschappelijk noemers (meta data)en kan daar inderdaad zoiets als leeftijd uit naar voren komen. Echter belangrijk in deze is dus ook hoe groot deze leeftijds groep is in dit geval in de varende gemeenschap. Overigens wordt wel aangegeven, dat hier nader onderzoek wenselijk is.

    Geplaatst door: wim52 op
  • Mooi opinie stuk!! Als voormalige doelgroep schipper vroeg ik me al wel eens af wie er met z’n gezonde verstand zin had om met dit soort doorvaart omstandigheden het (ondernemers)risico aan te gaan? Andere omstandigheden als duisternis, wind, mist zijn niet op de foto te zien maar zijn wel realiteit die een passage niet eenvoudiger maken. Vraag jezelf eens af wat het betekent als je voortdurend dit soort objecten op je af ziet komen terwijl je niet zeker bent of het “in de praktijk” allemaal goed komt.

    Geplaatst door: EdHartmann op
  • Ik ben wel benieuwd, of een rapport. Waar veel niet onderbouwd beweringen in staan. Zomaar kan blijven bestaan? Ik zou zeggen: intrekken dat rapport, o feen toelichting, dat de branche het heel anders ziet en het er niet mee eens is. Zodat de stropdassen , die het lezen, de toelichting ook zien.
    Goed geschreven Hens van Buren 🙂

    Geplaatst door: mscharisma op
  • Beste Bikkel, ik betaal elk jaar een flink bedrag aan BLN Schuttevaer en in dat reservefonds zit ook mijn geld. Het is dan ook schrijnend te moeten constateren dat dit waardeloze onderzoek met deze gelden gefinancieerd is. Het zou netjes zijn van onze organisaties als zij zich van deze uitkomst zouden distansieëren.

    Geplaatst door: g.vlies op
  • Behoeft verder geen commentaar, chapeau .

    Geplaatst door: JorgvdVelde op
  • Beste van Buren. Bedankt voor dit onderbouwde tegengeluid. Er wordt iets de wereld in geslingerd, en dan is het mooi als iemand er eens in duikt. Zo is het zo vaak, en meestal blijft het eerste geluid hangen, en wordt dan bepalend voor wat er verder gebeurd. Hier kunnen beleidsmakers niet omheen. Er zit gewoon heel veel ervaring en een soort zesde zintuig bij de iets ouderen. Jongeren leren het vak heel anders. Daarbij ontbreekt het “gevoel”. Ze manegen een schip van A naar B. Ouderen met veel ervaring “varen” een schip van A naar B. Als zich dan eens wat bijzonders voordoet staan we niet direct met de handen in het haar.

    Geplaatst door: beitsche op
  • Geachte G.Vlies ESO is een vertegenwoordiging van de bonden ,daar vertegenwoordigen BLN Schuttevaer ,CBRB ,Bond van Eigen Schippers en BDS etc…….Het Intergo rapport is niet alleen door het ministerie gemaakt maar ook met medewerking van ESO /EBU en het IWT platform.De 60+ plussers waar nu zo denigrerend over wordt gesproken in het rapport die hebben wel het reservefonds opgebouwd waar nu die “bonden” en “IWT platform” onderzoeksrapporten presenteren .

    Geplaatst door: Bikkel op
  • Goed artikel, helaas word meestal het eerste bericht uitgebreid gelezen en besproken en het commentaar of rectificatie bijna niet. Ook word het raport gelezen door de betreffende overheden en het commentaar niet. En al helemaal in Europees verband. Kijk maar hoe het met de vissers afgelopen is. Taak voor onze bonden om hier stevig en serieus op in te hakken. Of ze dit doen? Ik heb zo m’n twijfels.

    Geplaatst door: g.vlies op
  • Toch als zo,n “onderzoek” gepubliceerd word voel je als 62 jarige wel aangesproken
    ik heb de meeste moderne spullen al 20 jaar aan boord en werk er dagelijks mee ,
    dan denk ik wat doe ik fout? maar door het stuk van de inzender krijg ik weer een aha gevoel. de prutsers zijn weer bezig met aannames en onvolledige informatie ,
    als je op die basis gaat navigeren krijg je inderdaad Ongelukken.

    Geplaatst door: yska op
  • Hans je hebt volledig gelijk.
    In 2016 met een passagiersscip naar Budapest geweest.
    Had een stuurman aan boord met Donaupatent van Regensburg tot aan de Zwartezee.
    Sturen kon hij niet.
    Het enige waar hij op de Donau was geweest was van Devin DKR 1880 net onder de Märchmundüng wat de grens tussen Oostenrijk en Slovakij is, tot aan aan invaart van kanaal Gabcikovo DKR 1853 met een rondvaartbootje van de Slovakij. Meer hoef ik niet te zeggen.

    Geplaatst door: 230552807001643 op
  • Het Intergo rapport is deels betaald door het European IWT Platform en EBU ESO gefinancierd.De vertegenwoordigers van deze organisaties worden betaald door het reservefonds.Hoop dat de binnenschippers eens ga nadenken wie aan het rapport hebben meegedaan.Het zijn wel binnenvaartvertegenwoordigers.

    Geplaatst door: Bikkel op
  • Treffend geschreven.

    Geplaatst door: J.Teunisse op
  • Bravo voor dis stuk ! Ik her er niets aan toe te voegen.

    Geplaatst door: Williebrordus op
  • Bravo voor dit tegengeluid, want dergelijke onderzoeken zijn te vies, te glibberig en onjuist om te lezen maar iedereen hobbelt er achteraan. Alles in het belang van likken likken en vooral niet tegenspreken

    Geplaatst door: elzinga op
  • Dag Hens,
    je mag dan wel een schipper zijn die op zijn lauweren rust maar, met jou meestal scherpe opmerkingen is nog niets mis. Hoop dat de zo vaak ge(r)noemde beleidsmakers jou stukjes met veel aandacht blijven lezen.

    Geplaatst door: PeterdeJonge op
  • Nou Hans je hebt helemaal gelijk. Schuttevaer neemt klakkeloos de onzinnige conclusies over van de onderzoeken van Intergo en Panteia. Elk jaar staan er weer hele stukken in de krant die gewoon niet kloppen. Wat de communicatie betreft heb ik het idee dat oudere schippers beter de talen beheersen. Duits en frans hoef je niet eens meer op school te leren bv. Dat er veel Oost europeanen rondvaren die duits, engels of nederlands niet machtig zijn is wel een feit. Hoe die aan papieren zijn gekomen is mij een raadsel.

    Geplaatst door: rienkabrahamse op

Reageer