Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

‘Bouw geen schepen breder dan 11,40 meter’

AMSTERDAM

Oud-binnenschipper Ger Veuger voert namens de ASV het woord over de laagwaterproblematiek. Op basis van zijn ervaring en historische kennis is hij van mening dat de oplossing voor deze problematiek ligt in aanpassing van de schepen, niet van de rivieren.

1 / 1
Ger Veuger aan de vergadertafel: ‘Ze hebben de hele rivier verziekt.’ (Foto ASV)

Ger Veuger aan de vergadertafel: ‘Ze hebben de hele rivier verziekt.’ (Foto ASV)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (5)
  • Hanna van Buren

    Ben het eens met de conclusie/mening van de heer Vreuger. Heb zelf 15 jaar met de tanker Hanna, 13,50 m breed, gevaren. Vaar nu af en toe mee, met de Riva, 11,40 m breed, van mijn zoon. Ben tot conclusie gekomen dat je op de Rijn, de winst en het draagvermogen bij klein water in de lengte moet zoeken. Ook uit milieu overwegingen is de lengte t.o.v. de breedte een groot voordeel in de Rijnvaart. Een breder schip moet je echt door de rivier heen duwen en zowel bij hoog-/ als bij laagwater kost het, mijn inziens, minimaal 20/25% meer brandstof. Daar komt bij, hoe breder een schip, des te meer grind en stenen gaan er bij laagwater door de schroef. Helaas is in Duitsland de infrastructuur (steigers) voor tankers langer dan 110 m niet overal op orde. Dat was onze afweging toen der tijd, om 13,50 m breed te bouwen. In het ARA gebied is het rendabeler om de winst van meer draagvermogen in de breedte te zoeken. In het ARA gebied speelt het brandstofverbruik verschil een stuk minder. Je ben alleen wat langer onderweg, omdat over-breedte bij de sluizen nog wel eens wat oponthoud geeft.

    Hens van Buren

  • David Twigt

    Alweer een prima artikel van de hand van Heere Heeresma. Helaas blijkt wederom dat de sterke argumenten van Ger Veuger genegeerd worden door de beleidsmakers. Het is vreemd dat men vooral wil spreken met gelijkgestemden. Een andere visie op zaken zou je juist moeten willen horen. Zeker bij dit soort belangrijke zaken. Erkennen dat men ooit de foute keuze heeft gemaakt zou de betrokkenen sieren, in plaats daarvan blijkt men door te willen gaan op de eenmaal ingeslagen weg.

  • Haran

    Iemand zei eens ambtenaar dictatuur. Dat is niet juist maar het doorzetten zonder Goede onderbouwing van goede standpunten gebeurd al lang niet meer. Steeds verzinnen ze argumenten die leuk lijken maar in principe ten zijde van de waarheid zijn.

  • Belvona

    Groot gelijk, de natuur kan je niet verkrachten,

  • elzinga

    Veuger is een schipper; daar luistert toch niemand naar. Managers van de wal zonder natte ervaring dat zijn de beleidsmaker waar alle schapen achteraan hobbelen. T gaat niet om de nautische waarheid maar om de groene, financiele leugen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook