Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Kapitein Zaanborg krijgt voorwaardelijke schorsing vaarbevoegdheid

AMSTERDAM

Het Tuchtcollege voor de Scheepvaart heeft de kapitein van het general cargoschip Zaanborg een voorwaardelijke schorsing van de vaarbevoegdheid opgelegd. Hij voer op 15 januari 2020 bij Italië met zijn schip tegen een platform. De eerste stuurman kreeg een waarschuwing.

1 / 1
De gehavende boeg van de Zaanborg (Foto Port of Ravenna)

De gehavende boeg van de Zaanborg (Foto Port of Ravenna)

De aanvaring gebeurde in de avond net nadat de Zaanborg de haven van Ravenna in Italië had verlaten. Het schip voer in ballast. De loods was binnen de pieren van boord gegaan en het schip voer met 13 knopen richting zee. De eerste stuurman stuurde. Op de radar doemde een echo op die de stuurman niet goed kon duiden. Hij dacht dat het mogelijk ging om een bui. Buiten was geen verlichting te zien die kon duiden op een ander schip of een vast object. Op de ECDIS was geen AIS-signaal te zien, zodat niet gedacht werd aan een schip.

Schade

In overleg met de kapitein week de eerste stuurman uit naar bakboord. Maar plotseling doemde het gasplatform op. In volle vaart voer de Zaanborg er tegenaan, waarbij forse schade aan de bakboordboeg ontstond. Het schip raakte niet lek. Er waren ook geen gewonden en er was geen olielekkage.

Draaiing

Het Tuchtcollege vindt dat de kapitein zonder een gedegen reisvoorbereiding uit Ravenna vetrokken is. Verder voer het schip te snel, gezien het feit dat het voer in een gebied met beperkt zicht en met de onzekerheid van een echo recht vooruit. De kapitein had aangevoerd dat hij door vaart te minderen minder snel zou kunnen sturen. Maar dat klopt niet, schrijft het Tuchtcollege in hun uitspraak: ‘Anders dan de kapitein meent hoeft dit niet te betekenen dat het schip minder snel stuurt omdat bij langzame vaart men snel de druk op het roer kan vergroten door tegelijk roer te geven en het vermogen op te voeren. Hierbij wordt de extra stuwkracht bijna volledig omgezet in de draaiing. Bij lage vaart is de draaicirkel van elk schip kleiner waardoor er dus per definitie beter uitgeweken kan worden.’

S-band

De kapitein verwees alle bezwaren van de Inspecteur van de ILT naar de prullenbak. Volgens hem is de aanvaring te wijten aan fouten van de Italiaanse hydrografische dienst en gebrekkige informatieverstrekking door de loods. De eerste stuurman zei dat de twee er van uitgingen dat de kaart klopte. Hij zegt achteraf wel een fout te hebben gemaakt door niet de S-band radar aan te zetten. Daarmee had hij het platform mogelijk wel gezien. Nu keek hij alleen op de X-band radar voor korte afstand.

Boete

Het Tuchtcollege oordeelt dat de kapitein tekort is geschoten bij de uitvoering van zijn functie. Betrokkene heeft niet gehandeld zoals een verantwoordelijk officier betaamt, waardoor met name de veiligheid van het schip en het milieu in gevaar is gebracht, zegt het Tuchtcollege. Hij kreeg vier weken ontzegging van de vaarbevoegdheid opgelegd. Omdat hij in Italië al een boete had gekregen en hij zijn les lijkt te hebben geleerd maakte het Tuchtcollege de straf geheel voorwaardelijk. De eerste stuurman kwam er mede gezien zijn jonge leeftijd en beperkte ervaring met een waarschuwing vanaf.

Aanbevelingen

Tot slot komt het Tuchtcollege nog met een aantal aanbevelingen. Advies aan de brugteams: gebruik altijd beide radarsystemen omdat soms iets op de ene radar te zien is wat de andere niet laat zien. Verder: vertrouw er niet op dat alles objecten en schepen AIS hebben. Dat is niet zo, zegt het Tuchtcollege. Zelfs grote schepen hebben soms geen AIS of hebben deze uitstaan. Derde punt: in het kaartmateriaal zijn boeien, boorplatformen en obstakels niet altijd even nauwkeurig aangegeven, dus hou daar rekening mee. Wie zelf een fout ontdekt kan die melden aan het UK Hydrografic Office. Daar is zelf een app voor, zowel voor de Iphone als voor Android. De app heet de Admirality H-note.

Lees ook:

Sleepbootkapitein voor acht weken geschorst

Pulskotter UK-195 knalt op gasproductieplatform

Twee keer per week verzendt onze redactie een gratis nieuwsbrief. Wilt u op de hoogte worden gehouden van alle actualiteiten uit de maritieme sector? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief!

(Bart Oosterveld)

Reacties (1)
  • J Blauwvin

    Het is jammer dat Schuttevaer hier niet vermeld dat het een klein, onverlicht connection point was, geen verlichting, geen misthoorn, en waarschijnlijk geen radar reflector had, maar liefst 700 meter in de verkeerde kaartpositie lag, en dat de loods deze koers had opgegeven net voordat hij van boord ging, en het schip ook nog eens maar 60% pitch voer. De draaisnelheid is dan gewoon prima als de pitch snel onderin gedrukt wordt en roer dwars word gezet. Verder wordt helaas niet vermeld dat er geen reden was om af te stoppen omdat het zicht goed was, (zelfs de wel verlichte platforms verderop waren te zien) Er staat dat er een echo te zien was, echter dit was een grote, op een bui lijkende vlek die overigens helemaal op de radar was verdwenen ruim voor de aanvaring, en de bemanning geen reden had om minder dan 60% te gaan varen. Adviezen van een loods worden door bijna elke officier opgevolgd als daar geen bekende reden voor is om het niet te doen. Inderdaad word er dan afgeweken van de reis voorbereiding omdat het een loods advies is. Kapitein gaat dan ook in hoger beroep.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook