Aan de Reis: Stilte op de vaarwegen

Het is stil op de vaarwegen. Er worden weinig reizen gevaren, door het hoogwater en door de winterse kou. Van Terneuzen naar Peruwelz werd ureum vervoerd voor 3,75 euro per ton. Frankrijk en Duitsland Van Schweringen naar Neuss werd raapzaad vervoerd voor 10 euro per ton. Peterson Tot en met 6 februari lag de Konstantinos…

Het is stil op de vaarwegen. Er worden weinig reizen gevaren, door het hoogwater en door de winterse kou.

Van Terneuzen naar Peruwelz werd ureum vervoerd voor 3,75 euro per ton.

Frankrijk en Duitsland

Van Schweringen naar Neuss werd raapzaad vervoerd voor 10 euro per ton.

Peterson

Tot en met 6 februari lag de Konstantinos M aangemeerd bij Peterson Amsterdam. Op 14 februari wordt de Medi Newport verwacht. De Santa Carolina komt op 17 februari aan. Een dag later komt de Qing Quan Shan aan. De KN Fortune komt op 1 maart aan.

Van 4 tot en met 11 februari lag in Rotterdam de Sarita. Op 7 februari werd de Szczecin verwacht. De Crimson Queen wordt op 1 maart bij Europoort verwacht.

EMO

Van 7 tot en met 9 februari lost de Yangzhou kolen. Op 8 februari loste ook de Golden Opportunity kolen. Van 8 tot en met 10 februari werd erts gelost door de Despina V. Op 9 en 10 februari loste de Atlantic Spirit kolen. De Fabulous lost van 9 tot en met 13 februari erts. De Zeus lost van 10 tot en met 13 februari kolen. Op 13 en 14 februari lost de Nord Everest kolen. Op dezelfde dagen lost de KSL San Francisco erts. De Navios Sphera lost kolen van 14 tot en met 16 februari.

Waterstanden

De waterstanden zijn weer dalende. Bij de Pegel van Pfelling stond de waterstand aan het begin van de week op 5,66 meter.

Ook op de Rijn staat het water weer lager dan vorige week. Bij Maxau was de waterstand 7,17 meter aan het begin van de week. Bij Mannheim was het water gezakt naar 6,17 meter.

Bij Kaub stond het water aan het begin van de week op 6,28 meter, en zakt door naar tussen de 5,13 en 5,52 merter. Bij Koblenz is er nog wel sprake van hoogwater, met een waterstand van 7,09 meter. Later deze week daalt de stand naar 5,57 meter tot 6,07 meter.

Ook bij Keulen is er nog hoogwater, met een stand van 8,62 meter. Deze zakt door naar tussen de 7,16 meter en 7,59 meter. Bij Duisburg-Ruhrort zakt het water van 9,61 meter naar 8,65 tot 8,96 meter.

Tankvaart

PJK-Rijnvrachttarieven per 8 februari 2021 © PJK International b.v. / www.insights-global.com

Basis 2000mton partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund: incl. 1000-1200mton) van Amsterdam/Rotterdam in EURO/mton en voor Bazel in CHF/mton

Euro/pmton Gasolie benzine
Duisburg 5,50 6,05
Dortmund 6,50 7,05
Keulen 7,50 8,05
Frankfurt 9,75 10,55
Karlsruhe 10,25 11,05
Straatsburg 10,75 11,55
Bazel in CHF 12,00 13,50
Bazel in € 11,07 12,46

Olieprijzen hebben zichzelf sterk hersteld in de afgelopen dagen. Brent crude nadert de $60 per vat, waarbij steun komt uit sterke aandelenmarkten en de lagere productie van Saudi Arabië. Ook de lagere crudevoorraden in de VS, waarbij de voorraden al enkele weken sterk dalen, zorgen voor genoeg steun in de markt. Meer landen tonen herstel van de economie of maken flinke vorderingen in de vaccinatie tegen Covid-19, wat leidt tot meer optimisme. Daarentegen blijven er nog wel zorgen over vertragingen met leveringen van deze vaccins en met name ontwikkelingslanden zullen mogelijk lang moeten wachten op deze vaccins. Het herstel is daardoor nog wat fragiel en zou weer snel om kunnen slaan naar ‘bearish’. Amerikaanse olieproductie neemt namelijk ook weer toe, hoewel mondjesmaat, gesteund door de hogere olieprijzen.

Rijn en ARA

Op de Rijn is het afwachten tot de markt terug kan naar normaal. Het zeer hoge water van de afgelopen week leidde tot sluiting van verschillende delen op de rivier, tot aan Keulen aan toe. De zogenoemde Marke II werd in het weekend weer neerwaarts doorbroken bij pegel Maxau, maar meer stroomafwaarts is er nog altijd sprake van een vaarverbod waardoor veel schepen liggen te wachten. Mogelijk zal morgen 9 februari ook bij Koblenz en Keulen de Marke II opgeheven worden. Ook leidde dit tot het uitstellen van nieuw te laden volumes, met meerdere lege schepen in de ARA tot gevolg. Vrachttarieven hebben ook nog geen mogelijkheid gehad te herstellen door de gebrekkige vraag naar scheepscapaciteit. Mogelijk kan dit gedurende de week, hoewel het grote aanbod aan schepen in combinatie met de goede afladingen geen druk op de markt geeft. Wel kan de vraag toenemen nu er in de afgelopen week ingeteerd moest worden op de voorraden. Ook in de ARA valt de vraag nog altijd tegen waardoor vrachttarieven maar niet kunnen stijgen. Export van benzine uit de ARA ligt lager dan in de voorgaande maanden, waardoor blenden minder noodzakelijk is. Daarnaast hebben andere Noordwest Europese landen ook te kampen met een lagere vraag naar benzine, waardoor er al meer geïmporteerd wordt vanuit die landen en dit verder druk geeft op de blendingmarkt. Het expireren van het gasoliecontract later deze week zou de markt weer een klein duwtje in de rug kunnen geven.

Aan de Reis: Stilte op de vaarwegen | Schuttevaer.nl

Aan de Reis: Stilte op de vaarwegen

Het is stil op de vaarwegen. Er worden weinig reizen gevaren, door het hoogwater en door de winterse kou. Van Terneuzen naar Peruwelz werd ureum vervoerd voor 3,75 euro per ton. Frankrijk en Duitsland Van Schweringen naar Neuss werd raapzaad vervoerd voor 10 euro per ton. Peterson Tot en met 6 februari lag de Konstantinos…

Het is stil op de vaarwegen. Er worden weinig reizen gevaren, door het hoogwater en door de winterse kou.

Van Terneuzen naar Peruwelz werd ureum vervoerd voor 3,75 euro per ton.

Frankrijk en Duitsland

Van Schweringen naar Neuss werd raapzaad vervoerd voor 10 euro per ton.

Peterson

Tot en met 6 februari lag de Konstantinos M aangemeerd bij Peterson Amsterdam. Op 14 februari wordt de Medi Newport verwacht. De Santa Carolina komt op 17 februari aan. Een dag later komt de Qing Quan Shan aan. De KN Fortune komt op 1 maart aan.

Van 4 tot en met 11 februari lag in Rotterdam de Sarita. Op 7 februari werd de Szczecin verwacht. De Crimson Queen wordt op 1 maart bij Europoort verwacht.

EMO

Van 7 tot en met 9 februari lost de Yangzhou kolen. Op 8 februari loste ook de Golden Opportunity kolen. Van 8 tot en met 10 februari werd erts gelost door de Despina V. Op 9 en 10 februari loste de Atlantic Spirit kolen. De Fabulous lost van 9 tot en met 13 februari erts. De Zeus lost van 10 tot en met 13 februari kolen. Op 13 en 14 februari lost de Nord Everest kolen. Op dezelfde dagen lost de KSL San Francisco erts. De Navios Sphera lost kolen van 14 tot en met 16 februari.

Waterstanden

De waterstanden zijn weer dalende. Bij de Pegel van Pfelling stond de waterstand aan het begin van de week op 5,66 meter.

Ook op de Rijn staat het water weer lager dan vorige week. Bij Maxau was de waterstand 7,17 meter aan het begin van de week. Bij Mannheim was het water gezakt naar 6,17 meter.

Bij Kaub stond het water aan het begin van de week op 6,28 meter, en zakt door naar tussen de 5,13 en 5,52 merter. Bij Koblenz is er nog wel sprake van hoogwater, met een waterstand van 7,09 meter. Later deze week daalt de stand naar 5,57 meter tot 6,07 meter.

Ook bij Keulen is er nog hoogwater, met een stand van 8,62 meter. Deze zakt door naar tussen de 7,16 meter en 7,59 meter. Bij Duisburg-Ruhrort zakt het water van 9,61 meter naar 8,65 tot 8,96 meter.

Tankvaart

PJK-Rijnvrachttarieven per 8 februari 2021 © PJK International b.v. / www.insights-global.com

Basis 2000mton partijen of op waterstand geladen (voor Dortmund: incl. 1000-1200mton) van Amsterdam/Rotterdam in EURO/mton en voor Bazel in CHF/mton

Euro/pmton Gasolie benzine
Duisburg 5,50 6,05
Dortmund 6,50 7,05
Keulen 7,50 8,05
Frankfurt 9,75 10,55
Karlsruhe 10,25 11,05
Straatsburg 10,75 11,55
Bazel in CHF 12,00 13,50
Bazel in € 11,07 12,46

Olieprijzen hebben zichzelf sterk hersteld in de afgelopen dagen. Brent crude nadert de $60 per vat, waarbij steun komt uit sterke aandelenmarkten en de lagere productie van Saudi Arabië. Ook de lagere crudevoorraden in de VS, waarbij de voorraden al enkele weken sterk dalen, zorgen voor genoeg steun in de markt. Meer landen tonen herstel van de economie of maken flinke vorderingen in de vaccinatie tegen Covid-19, wat leidt tot meer optimisme. Daarentegen blijven er nog wel zorgen over vertragingen met leveringen van deze vaccins en met name ontwikkelingslanden zullen mogelijk lang moeten wachten op deze vaccins. Het herstel is daardoor nog wat fragiel en zou weer snel om kunnen slaan naar ‘bearish’. Amerikaanse olieproductie neemt namelijk ook weer toe, hoewel mondjesmaat, gesteund door de hogere olieprijzen.

Rijn en ARA

Op de Rijn is het afwachten tot de markt terug kan naar normaal. Het zeer hoge water van de afgelopen week leidde tot sluiting van verschillende delen op de rivier, tot aan Keulen aan toe. De zogenoemde Marke II werd in het weekend weer neerwaarts doorbroken bij pegel Maxau, maar meer stroomafwaarts is er nog altijd sprake van een vaarverbod waardoor veel schepen liggen te wachten. Mogelijk zal morgen 9 februari ook bij Koblenz en Keulen de Marke II opgeheven worden. Ook leidde dit tot het uitstellen van nieuw te laden volumes, met meerdere lege schepen in de ARA tot gevolg. Vrachttarieven hebben ook nog geen mogelijkheid gehad te herstellen door de gebrekkige vraag naar scheepscapaciteit. Mogelijk kan dit gedurende de week, hoewel het grote aanbod aan schepen in combinatie met de goede afladingen geen druk op de markt geeft. Wel kan de vraag toenemen nu er in de afgelopen week ingeteerd moest worden op de voorraden. Ook in de ARA valt de vraag nog altijd tegen waardoor vrachttarieven maar niet kunnen stijgen. Export van benzine uit de ARA ligt lager dan in de voorgaande maanden, waardoor blenden minder noodzakelijk is. Daarnaast hebben andere Noordwest Europese landen ook te kampen met een lagere vraag naar benzine, waardoor er al meer geïmporteerd wordt vanuit die landen en dit verder druk geeft op de blendingmarkt. Het expireren van het gasoliecontract later deze week zou de markt weer een klein duwtje in de rug kunnen geven.