Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Duwstel vaart door sterke stroming lek op strekdam

KROTZENBURG

Op de Main aan de bovenkant van sluis Krotzenburg (Main-km 64,50) is vrijdagmiddag een duwstel op een strekdam gevaren, meldt de Wasserschutzpolizei.

1 / 1
De stuw bij sluis Krotzenburg (Foto Wikipedia)

De stuw bij sluis Krotzenburg (Foto Wikipedia)

Door een stuurfout van de 63-jarige schipper kwam de duwbak te dicht bij de strekdam en werd door de sterke onderstroom naar de oever gezogen. Daarbij raakten twee van de zeven compartimenten aan bakboord lek. Ook brak een van de koppeldraden. De schipper zag zelf kans los te komen uit de gevaarlijke situatie en kon het koppelverband bij de sluis vastmaken. Ondanks het lek bleef de met 3200 ton schroot geladen bak wel drijven. De combinatie kreeg een vaarverbod opgelegd tot het moment dat het lek gerepareerd is. Het duwstel was op weg van Aschaffenburg naar Kehl. (Bart Oosterveld)

Lees ook:

Duwboot vaart tegen krib in de Waal en maakt water

Schipper vaart door na ongeval

Reacties (2)
  • Hanna van Buren

    Weer zo’n 63 jarige schipper die een fout maakt volgens het artikel. We hebben er weer één boven de zestig, denk ik dan. Wat niet vermeld wordt is de waterstand en de stroomsnelheid. Stond de sluis groen of moest de man wachten in de voorhaven. Ik heb jaren op de Main gevaren met alle waterstanden en alle weersomstandigheden, eerst met 80 meter en later met 110 m, naar Eggolsheim, Volkach en Würzburg. Heb de proefvaart gezien van de “Fransman” met 2 bakken in fles op de Main. De “Fransman” heeft zich toentertijd teruggetrokken, omdat ze het niet verantwoord vonden. Heb de opkomst en de ondergang van Knikkie/Knakkie van Dettmer, dat waren 2 gekoppelde August Victoria motoren, meegemaakt. Door Knikkie/Knakkie was de Main regelmatig gesperd. Heb zelf een aanvaring gehad met koppelverband Hochrhein in de bocht van Langenprozelten. Oorzaak: de Hochrhein vond het niet nodig om te wachten beneden de bocht. Ik weet waar ik over praat en kan niet anders stellen, dat de Main niet geschikt is voor schepen langer dan 110 m. Er was maar één koppelverband wat, voor zover ik weet, nooit een probleem heeft veroorzaakt en dat was van Bavaria die tussen Karlstadt en Bamberg heen en weer voer met cement. Daar zaten oudere Main schippers aan boord met veel ervaring en een grote plaatselijke bekendheid. Jammer dat de schipper met zijn koppelverband in de stenen is gekomen, maar ik neem de man niets kwalijk.
    Hens van Buren

  • J.Teunisse

    Situatie boven voorhaven Krotzenburg is tricky. Direct boven de voorhaven is weinig waterdiepte en bij geheven stuw nog slechter.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook