NPRC zet waterstofschepen in voor zouttransport Covestro

Binnenvaartcoöperatie NPRC  gaat samen met de Duitse polymerenproducent Covestro een deel van hun vloot op de Rijn ombouwen naar waterstofschepen. Het is de bedoeling dat de eerste twee nul- emissieschepen al in 2024 gaan varen.

Binnenvaartcoöperatie NPRC  gaat samen met de Duitse polymerenproducent Covestro een deel van hun vloot op de Rijn ombouwen naar waterstofschepen. Foto Covestro
BBinnenvaartcoöperatie NPRC  gaat samen met de Duitse polymerenproducent Covestro een deel van hun vloot op de Rijn ombouwen naar waterstofschepen. Foto Covestro

• Eerste schepen op waterstof gepland voor 2024
• Verdere stap naar klimaat neutrale productie

In termen van transportvolume is zout de belangrijkste grondstof voor de Covestro-vestigingen in Noordrijn-Westfalen. Schepen van de NPRC vervoeren jaarlijks zo’n anderhalf miljoen ton zout naar de Covestro-fabrieken. In verband met de diepgang van het Twentekanaal kunnen ze maximaal 1700 ton laden. Er wordt gewerkt aan verdieping van het kanaal, zodat de schepen zo’n 500 ton meer kunnen laden. Het ontwerp van het watersstofchip wordt gebaseerd op die grotere capaciteit.

In het kader van RH2INE willen Covestro en NPRC het vervoer van deze grondstof stap voor stap emissievrij maken. Daartoe willen de partners in eerste instantie twee waterstofschepen in de vaart brengen vanaf 2024.

Het internationale project maakt deel uit van het RH2INE-Initiatief van het Duitse Ministerie van Economische Zaken van Noordrijn-Westfalen en de Nederlandse provincie Zuid-Holland. Doel is een klimaat neutrale transportroute op de Rijn-Alpencorridor en zo invulling geven aan de Europese “Green Deal”. Covestro en NPRC steunen de ontwikkeling van een waterstofinfrastructuur voor de zouttransportvlootin havens en laadstations langs de Rijn.

‘We willen ons bedrijf volledig in lijn brengen met de circulaire economie en op lange termijn broeikasgasneutraal produceren. Dit omvat ook het continu verminderen van indirecte emissies, waarbij we innovatieve oplossingen willen implementeren samen met sterke partners zoals NPRC, verklaart Dr. Klaus Schäfer, Chief Technology Officer van Covestro AG.

NPRC

‘Deze samenwerking is een geweldig voorbeeld van de kansen die zich voordoen als alle stakeholders in de logistieke keten zich verbinden tot duurzaamheid. Dit partnerschap met Covestro biedt een solide en betrouwbare basis voor onze coöperatie van individuele binnenvaartondernemers om de enorme investering aan te gaan die nodig is om om te schakelen naar zero-emissie vervoer. Deze vorm van gezamenlijke ketenverantwoordelijkheid is naar mijn idee de toekomst van innovaties in de logistiek’  aldus CEO van NPRC Femke Brenninkmeijer.

Laagwater

In eerste instantie zal gekeken worden naar de technische en economische haalbaarheid van het project. Daarbij zal ook het technisch ontwerp van de romp worden geoptimaliseerd, zodat de schepen zelfs bij laagwater kunnen worden ingezet. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht om groene waterstof uit Covestro’s eigen chloorelektrolyse te gebruiken om de binnenschepen te bunkeren.

Grensoverschrijdend RH2INE

Het grensoverschrijdende RH2INE streeft ernaar om ook met andere partners uit het consortium, tussen Rotterdam en Keulen meerdere waterstofschepen in de vaart te hebben. Het doel op lange termijn is een klimaat neutrale “Rijn-Alpen”-vervoerscorridor tot
stand te brengen. Naast het Ministerie van Economische Zaken van Noordrijn-Westfalen en de Nederlandse provincies Zuid-Holland en Gelderland behoren ook de havens van Duisburg, Neuss/Düsseldorf, Keulen en Rotterdam, alsmede een aantal logistieke en industriële bedrijven tot de actief betrokken partijen.

NPRC is toonaangevend op het gebied van duurzaam vervoer. Met 135 leden genereert de coöperatie een omzet van 90 miljoen euro per jaar. Dagelijks zijn ongeveer 200 schepen in de vaart voor NPRC, die 12 miljoen ton bulk, containers en stukgoed vervoeren op de Europese binnenwateren. Daarmee is NPRC de grootste Nederlandse aanbieder van vervoer over de binnenwateren en de op twee na grootste in Europa. De coöperatie vervoert goederen voor grote Europese industriële klanten uit diverse sectoren en heeft vestigingen in Rotterdam, Mannheim, Duisburg, Antwerpen en Parijs.

Lees ook:

Femke Brenninkmeijer volgt per 1 juni Stefan Meeusen op als CEO van binnenvaartcoöperatie NPRC, de op twee na grootste binnenvaartorganisatie op de Europese wateren. Zij werkt nu nog bij Port of Amsterdam.

Zeventien partijen hebben een eerste stap gezet richting een klimaatneutrale transportcorridor tussen Rotterdam en Genua. In Arnhem tekenden instanties en bedrijven een intentieverklaring om transport per water, weg en trein via de zogeheten Rijn-Alpen corridor in de toekomst op basis van waterstof te laten plaatsvinden.Ook Havenbedrijf Rotterdam is deelnemer aan dit initiatief onder de naam RH2INE (Rhine Hydrogen Integration Network of Excellence).

Met zijn 76 jaar is Jan Verweij zeker niet de oudste schipper in de binnenvaart. Maar dat hij al 56 jaar verbonden is aan de coöperatie van particuliere schippers NPRC mag gerust een unicum worden genoemd.

NPRC zet waterstofschepen in voor zouttransport Covestro | Schuttevaer.nl

NPRC zet waterstofschepen in voor zouttransport Covestro

Binnenvaartcoöperatie NPRC  gaat samen met de Duitse polymerenproducent Covestro een deel van hun vloot op de Rijn ombouwen naar waterstofschepen. Het is de bedoeling dat de eerste twee nul- emissieschepen al in 2024 gaan varen.

Binnenvaartcoöperatie NPRC  gaat samen met de Duitse polymerenproducent Covestro een deel van hun vloot op de Rijn ombouwen naar waterstofschepen. Foto Covestro
BBinnenvaartcoöperatie NPRC  gaat samen met de Duitse polymerenproducent Covestro een deel van hun vloot op de Rijn ombouwen naar waterstofschepen. Foto Covestro

• Eerste schepen op waterstof gepland voor 2024
• Verdere stap naar klimaat neutrale productie

In termen van transportvolume is zout de belangrijkste grondstof voor de Covestro-vestigingen in Noordrijn-Westfalen. Schepen van de NPRC vervoeren jaarlijks zo’n anderhalf miljoen ton zout naar de Covestro-fabrieken. In verband met de diepgang van het Twentekanaal kunnen ze maximaal 1700 ton laden. Er wordt gewerkt aan verdieping van het kanaal, zodat de schepen zo’n 500 ton meer kunnen laden. Het ontwerp van het watersstofchip wordt gebaseerd op die grotere capaciteit.

In het kader van RH2INE willen Covestro en NPRC het vervoer van deze grondstof stap voor stap emissievrij maken. Daartoe willen de partners in eerste instantie twee waterstofschepen in de vaart brengen vanaf 2024.

Het internationale project maakt deel uit van het RH2INE-Initiatief van het Duitse Ministerie van Economische Zaken van Noordrijn-Westfalen en de Nederlandse provincie Zuid-Holland. Doel is een klimaat neutrale transportroute op de Rijn-Alpencorridor en zo invulling geven aan de Europese “Green Deal”. Covestro en NPRC steunen de ontwikkeling van een waterstofinfrastructuur voor de zouttransportvlootin havens en laadstations langs de Rijn.

‘We willen ons bedrijf volledig in lijn brengen met de circulaire economie en op lange termijn broeikasgasneutraal produceren. Dit omvat ook het continu verminderen van indirecte emissies, waarbij we innovatieve oplossingen willen implementeren samen met sterke partners zoals NPRC, verklaart Dr. Klaus Schäfer, Chief Technology Officer van Covestro AG.

NPRC

‘Deze samenwerking is een geweldig voorbeeld van de kansen die zich voordoen als alle stakeholders in de logistieke keten zich verbinden tot duurzaamheid. Dit partnerschap met Covestro biedt een solide en betrouwbare basis voor onze coöperatie van individuele binnenvaartondernemers om de enorme investering aan te gaan die nodig is om om te schakelen naar zero-emissie vervoer. Deze vorm van gezamenlijke ketenverantwoordelijkheid is naar mijn idee de toekomst van innovaties in de logistiek’  aldus CEO van NPRC Femke Brenninkmeijer.

Laagwater

In eerste instantie zal gekeken worden naar de technische en economische haalbaarheid van het project. Daarbij zal ook het technisch ontwerp van de romp worden geoptimaliseerd, zodat de schepen zelfs bij laagwater kunnen worden ingezet. Ook wordt de mogelijkheid onderzocht om groene waterstof uit Covestro’s eigen chloorelektrolyse te gebruiken om de binnenschepen te bunkeren.

Grensoverschrijdend RH2INE

Het grensoverschrijdende RH2INE streeft ernaar om ook met andere partners uit het consortium, tussen Rotterdam en Keulen meerdere waterstofschepen in de vaart te hebben. Het doel op lange termijn is een klimaat neutrale “Rijn-Alpen”-vervoerscorridor tot
stand te brengen. Naast het Ministerie van Economische Zaken van Noordrijn-Westfalen en de Nederlandse provincies Zuid-Holland en Gelderland behoren ook de havens van Duisburg, Neuss/Düsseldorf, Keulen en Rotterdam, alsmede een aantal logistieke en industriële bedrijven tot de actief betrokken partijen.

NPRC is toonaangevend op het gebied van duurzaam vervoer. Met 135 leden genereert de coöperatie een omzet van 90 miljoen euro per jaar. Dagelijks zijn ongeveer 200 schepen in de vaart voor NPRC, die 12 miljoen ton bulk, containers en stukgoed vervoeren op de Europese binnenwateren. Daarmee is NPRC de grootste Nederlandse aanbieder van vervoer over de binnenwateren en de op twee na grootste in Europa. De coöperatie vervoert goederen voor grote Europese industriële klanten uit diverse sectoren en heeft vestigingen in Rotterdam, Mannheim, Duisburg, Antwerpen en Parijs.

Lees ook:

Femke Brenninkmeijer volgt per 1 juni Stefan Meeusen op als CEO van binnenvaartcoöperatie NPRC, de op twee na grootste binnenvaartorganisatie op de Europese wateren. Zij werkt nu nog bij Port of Amsterdam.

Zeventien partijen hebben een eerste stap gezet richting een klimaatneutrale transportcorridor tussen Rotterdam en Genua. In Arnhem tekenden instanties en bedrijven een intentieverklaring om transport per water, weg en trein via de zogeheten Rijn-Alpen corridor in de toekomst op basis van waterstof te laten plaatsvinden.Ook Havenbedrijf Rotterdam is deelnemer aan dit initiatief onder de naam RH2INE (Rhine Hydrogen Integration Network of Excellence).

Met zijn 76 jaar is Jan Verweij zeker niet de oudste schipper in de binnenvaart. Maar dat hij al 56 jaar verbonden is aan de coöperatie van particuliere schippers NPRC mag gerust een unicum worden genoemd.