Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Rijk betaalt 40% mee aan vergroening binnenvaart

DEN HAAG

Voor vergroening van draaiende binnenvaartmotoren – een vervangende elektrische motor of een SCR-katalysator – betaalt het Rijk maximaal 40% mee aan de investeringskosten, tot hooguit 200.000 euro. Dat blijkt uit de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaart (TSVB), die vrijdag 29 januari werd gepubliceerd.

1 / 1
‘De binnenvaart moet schoner gaan opereren,' aldus Cora van Nieuwenhuizen.

‘De binnenvaart moet schoner gaan opereren,' aldus Cora van Nieuwenhuizen.

‘De binnenvaart moet schoner gaan opereren om in de toekomst duurzaam te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften op mondiale, Europese en nationale schaal’, schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) bij de toelichting in de Staatscourant.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Dirk van der Meulen)

Reacties (6)
  • mscharisma

    Ik heb altijd een nasmaak, na het woord vergroening. 🙂 Doe je een oude goed onderhouden motor vervangen, voor een nieuwe, Ben je goed bezig. Doe je achter een oude motor een goedgekeurde nabehandeling systeem, krijg je NIET het juiste certificaat — schoon aan de uitlaat– De meeste schippers bunkeren goede schone brandstof : gasolie of GTL en dat gaan ze nu even verzieken met E toevoegingen. Omdat het op papier dan klopt. Want die E toevoegingen, hebben aan de uitlaat ook gewoon hun uitstoot CO2 etc.

  • g.vlies

    Daar gaan we weer, de buitenlanders komen onze subsidie weghalen. Daar gaan onze belastingeuro’s weer. Wanneer gaan de ogen van de overheid eens open? Ik heb nog nooit gehoord dat wij in Duitsland subsidie kunnen krijgen.

  • lianevof@gmail.com

    Ik heb de 2 alinea’s onder het kopje “Stage V” wel 5 keer gelezen, maar vertel me nu eens als ik momenteel vrijwillig mijn motor vervang voor een stage v motor, hetgeen ik verplicht ben een ccr2 mag ik immers niet meer plaatsen, kom ik dan wel of niet in aanmerking voor subsidie.
    Ik vind het een nogal verwarrend verhaal.

  • gerrit250

    Ik zag al een brief van het Duitse BDB dat buitenlandse schepen er ook aan mee kunnen doen, mits ze kunnen aantonen dat ze 60 dagen per jaar in Nederland zijn.
    Dus dan is haast zeker geboden.

  • hcvisserviscotransdemonnl

    Het zou een goede zaak zijn als daar een beperkte verdeelsleutel in wordt aangehouden.

  • Lezeres

    Schipper/eigenaar van het “kleine” schip, snel aanvragen, anders gaan er de rederijen er weer mee aan de haal en is de pot zó leeg!

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook