Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

OM wil 150.000 euro boete voor Friese werf na sloop jacht Heineken

ZWOLLE

Tegen De Vries Scheepsbouw Makkum is donderdag een boete van 150.000 euro geëist. Het bedrijf wordt verdacht van het in gevaar brengen van werknemers door het voormalige jacht van Freddy Heineken te laten slopen. Het schip bleek vol asbest te zitten.

1 / 1
De Something Cool in zonnige wateren. (Foto Feadship)

De Something Cool in zonnige wateren. (Foto Feadship)

Tegen de directeur en een voormalig werknemer zijn werkstraffen van 240 en 180 uur geëist. Ook het bedrijf dat het jacht begin 2017 sloopte, stond voor de rechter in Zwolle. Het Openbaar Ministerie wil dat SimmereN Schroot een boete van een ton wordt opgelegd. Tegen de directeur en een medewerker werden taakstraffen van respectievelijk 40 en 120 uur geëist.

Nietsvermoedend vervoerden een schipper en een matroos met een duwbak in december 2016 een schip vol asbest van Friesland naar Groningen. Dit bleek de ooit roemruchte Something Cool van biermagnaat Freddy Heineken. Na de dood van Heineken lag het dertig meter lange jacht uit 1964 in Zuid-Frankrijk te koop voor ruim 9 ton. De Vries Makkum had interesse en liet een asbestrapport opmaken. Er werd asbesthoudend materiaal in de machinekamer ontdekt. Maar hoe grondig was dat rapport? De werf wilde het schip in originele stijl opknappen en verkopen, zo liet de projectleider in 2015 in een interview weten. Maar bij nieuwe onderzoeken werd er almaar meer asbest aan boord gevonden. Bij een derde inventarisatie bleek achter de wanden spuitasbest verwerkt. De Vries had al tonnen uitgegeven aan de Something Cool, maar sanering bleek onhaalbaar.

Vandaar dat werd besloten het schip te laten slopen. Maar hoe kwam het koninklijke bedrijf bij het kleine SimmereN Schroot in Groningen terecht? Zij gaven aan met asbest ervaring te hebben, zo zei de directeur van De Vries. De inkoper van SimmereN zag het schip eind 2016 op het droge. Het schip was volledig in plastic verpakt en er zat een sticker op met de ‘A’ van asbest. ‘Die waren ze vergeten te verwijderen’, zei hij hierover. Volgens de Friese werf is dat onzin. Juist het Groningse bedrijf wilde dat alle stickers verwijderd werden, ‘want dat zou maar onrust bij het sloopbedrijf veroorzaken’, aldus de directeur. Tijdens het vervoer naar Groningen zat er geen sticker meer op. In januari 2017 kreeg Inspectie SZW een anonieme tip dat in Groningen een schip vol asbest werd gesloopt. Het werk werd stilgelegd.

Lees ook: Scheepswerf voor de rechter na sloop jacht Heineken

Het OM vervolgt beide bedrijven voor het in gevaar brengen van werknemers. De Vries had ook de schipper en matroos die onwetend van de asbest aan boord het schip naar Groningen voeren, in gevaar gebracht, aldus de officier van justitie. Advocaat Hans Jan Bussink benadrukte dat De Vries nooit heeft aangegeven dat het schip asbestvrij was. De directeur van de werf in Makkum betreurde de hele gang van zaken. ‘Dit gun ik niemand.’ Advocaat Niek Heidanus betoogde dat het koninklijke De Vries het kleine SimmereN erin had geluisd. Dat is ook wat de directeur van dat bedrijf zei. ‘Ik voel me genaaid. Wij wisten niets van die asbest.’

Het vonnis volgt op 25 februari. (Michiel Satink)

Reacties (1)
  • Corné Vooys

    Wat zijn dat voor ondeskundige amateurs. Weten ze niet dat asbest volkomen onschuldig is zolang je het met rust laat, geen bewerkingen eraan, is ook geen risico eraan. Er liggen op boeren schuren en stallen nog wel een paar miljoen m2 Eternit asbest cement golfplaten waar van alles nog onder gebeurd zonder enig gevaar….!!!
    Deel nog maar een paar duizend boetes uit O.M…!
    Als je het gaat verwijderen met niet gecertificeerde mensen, dan pas ben je strafbaar. Heel hoog paranoïde gedrag dit, sorry.
    Mvg. corvooys@hotmail.com

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook