Het Rijk heeft MSC na het ongeval aansprakelijk gesteld voor de schade die is ontstaan. De minister is nu met de rederij overeengekomen dat de laatste bijna 3,5 miljoen euro betaalt als vergoeding van de kosten die het Rijk en andere partijen hebben gemaakt bij bestrijding van de containerramp. Ook zit in de vergoeding een bedrag (‘lump sum’) voor eventuele kosten die zich in de toekomst nog kunnen voordoen. Daarbij gaat het om het bergen van verloren lading die later nog opduikt.
Schadeclaims
In de 3,5 miljoen is een 855.473 euro opgenomen voor de schadeclaims die zijn ingediend. Het Rijk besloot na de ramp ook de claims van onder meer de Waddengemeenten over te nemen in de juridische strijd de tegen de Zwitsers/Italiaanse rederij. MSC vergoedt ook de kosten (754.816 euro) die het Rijk heeft gemaakt voor het charteren van vissersschepen om rommel uit het water te vissen. Deze kosten komen bovenop de circa 35 miljoen die MSC zelf al aan de bergingsoperatie heeft uitgegeven. Overheadkosten van het Rijk en andere partijen worden niet vergoed.
Onderzoek
Bij de bergingsoperaties is niet alle verloren lading teruggevonden. Nog resterende ladingresten zullen onder meer worden aangepakt door het ‘Fishing for Litter’-project. Daarbij wordt afval dat in de netten van vissers belandt aan land gebracht en verwerkt. MSC draagt 268.000 euro bij aan dit project. Verder is er een post van 217.800 euro opgenomen voor het geval dat vermiste containers die nog opduiken en 800.000 euro voor eventuele toekomstige schoonmaakactiviteiten op de stranden. MSC draagt verder voor de helft bij (525.479 euro) aan de kosten van een onderzoek naar milieuschade in het gebied. De verzekeraar van de rederij staat garant tot een bedrag van zeven miljoen euro als blijkt dat er inderdaad schade is ontstaan en MSC daarvoor aansprakelijk kan worden gehouden.
De minister meldt dat MSC het totale bedrag (3.421.568 euro) inmiddels heeft betaald.