Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk
Schuttevaer Premium

BASF bestelt chemicaliëntanker voor extreme omstandigheden

LUDWIGSHAFEN

Mercurius Shipping Group in Hendrik-Ido-Ambacht bouwt in opdracht van chemiereus BASF een nieuw type binnenvaarttanker dat ook bij laagwater op de Rijn de fabrieken van het concern in Ludwigshafen economisch kan blijven bevoorraden.

1 / 1
Het ontwerp van de nieuwe tanker is speciaal bedoeld voor laagwater. (Beeld Technolog)

Het ontwerp van de nieuwe tanker is speciaal bedoeld voor laagwater. (Beeld Technolog)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Reacties (6)
  • Hanna van Buren

    Met laag water, kan je beter in de lengte proberen draagvermogen te winnen, dan in de breedte. Dan kom je al gauw uit op een verband. Dan is 12/13 m de max. breedte om zonder al teveel schroef en schroefasproblemen te varen. Ook is het belangrijk, dat de ingang van de haven op je eind bestemming ook aangepast is op de afmetingen en laagwater. Dat kan je van de Nord-hafen niet echt zeggen. Ik liep 20 jaar geleden al met plannen rond om met een tanker met over breedte en lengte nafta naar Ludwigshafen te varen. Uitgebreid met Lehnkering en de BASF besproken. Ook de voordelen van het draagvermogen. Er was geen enkel interesse. Somers heeft het ook geprobeerd. Alleen de heer de Jonge heeft een time charter gehad (zie zijn reactie).Alle grote tankers die er nu zijn, zijn niet geschikt om met laagwater te gaan varen op de Rijn. Er zal waarschijnlijk nieuw management zijn bij BASF, die het wiel weer uit gaan vinden. Uiteindelijk resultaat, weer een nieuwbouw golfje voor de BASF en de markt met nog meer capaciteit in de problemen.

  • Boerman

    de Europese subsidiepot kan weer dokken aan het zoveelste project, en dan achteraf zeggen dat het eigenlijk niet voldoet aan de verwachtingen

  • elzinga

    dit nieuwsbericht zit idd op het randje van fake news. want is hier nou nieuw aan dit schip behalve dat het door arme mensen in china gebouwd wordt ? de redactie van de schuttevaer mag wel eens wat kritisch doorvragen ipv te acteren als reclame folder van grote bedrijven.

  • daisy

    Zal ook wel flink uit de klimaat ruif gegeten worden, voor die waanzin is er paar duizend miljard beschikbaar ( alles op basis van NOOIT uitgekomen voorspellingen en zeer discutabele wetenschap) maar een loonsverhoging in de zorg is uit den boze.

    By the way, Die arme zielige BASF heeft het honderd miljoen gekost het lage water in 2018, Ik heb ze nooit gehoord toen ze honderden miljoen MEER winst gemaakt hebben toen hun gif voor ” drie kwartjes,95 ” voor de wal gevaren werd.

    G.M. Noldes

  • mtsjohanna1

    Peter,
    dat noemen ze het wiel opnieuw uitvinden.
    Gaat nergens over.

  • PeterdeJonge

    Het plaatje ziet er wel prachtig uit.
    Kan het toch niet nalaten een kleine opmerking te maken.
    Het is even geleden toen de BASF de beschikking had over een charterschip
    die:
    Op een diepgang van 150 cm — 1160 ton naar Mannheim bracht
    Op een diepgang van 220 cm — 2500 ton naar Mannheim bracht
    Over een volgend charter vond de BASF het niet nodig om te onderhandelen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook