Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

Studio Schuttevaer: Hoe slecht is biodiesel voor scheepsmotoren?

ROTTERDAM

Vanaf volgend jaar moeten binnenvaartschippers eraan geloven. Ze moeten hun brandstof gaan mengen met biodiesel. De bunkerbranche en de ASV spraken hier onlangs grote zorgen over uit. We praten er vandaag over in de nieuwe aflevering van Studio Schuttevaer.

1 / 1
Een Slurink-bunkerstation. (Foto NOVE)

Een Slurink-bunkerstation. (Foto NOVE)

NOVE stuurde begin december een brandbrief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De bijmengverplichting zou leiden tot hogere brandstofprijzen in Nederland, waardoor schippers de voorkeur zouden gaan geven aan bunkeren in België of Duitsland. Dat ‘bunkertoerisme’ zorgt er dan voor dat de bunkerbranche in Nederland op omvallen komt te staan. Erik de Vries van NOVE schuift vandaag aan bij Studio Schuttevaer.

De ASV deed er nog een schepje bovenop en schreef dat de bijmengverplichting zou leiden tot verslechterde scheepsmotoren. Daar praten we over met technisch secretaris Henk Arntz van de IVR en Jan-Willem Vissers, vice-voorzitter van de Vereniging voor Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV).

Kijk en luister vandaag om 16:00 live mee met de nieuwe uitzending via ons YouTube-kanaal. (REDACTIE)

Reacties (3)
  • J.Teunisse

    De bacteriengroei bestrijden we dan met een anti mycelium ( schimmel) detergent.

  • Melvin

    Ik mis de zuren die in Fame schade aan injectoren en het brandstof systeem veroorzaken

  • bakker1

    Alle schepen krijgen straks veel sneller vervuilde gasoliefilters en de kans op algen en bacteriegroei, kortom een aanslag op het milieu.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Indien u nog geen account heeft kunt u zich hier registreren om te kunnen reageren op Schuttevaer.nl. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook