Studio Schuttevaer: Hoe slecht is biodiesel voor scheepsmotoren?

Vanaf volgend jaar moeten binnenvaartschippers eraan geloven. Ze moeten hun brandstof gaan mengen met biodiesel. De bunkerbranche en de ASV spraken hier onlangs grote zorgen over uit. We praten er vandaag over in de nieuwe aflevering van Studio Schuttevaer.

Een Slurink-bunkerstation. (Foto NOVE)
Een Slurink-bunkerstation. (Foto NOVE)

NOVE stuurde begin december een brandbrief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De bijmengverplichting zou leiden tot hogere brandstofprijzen in Nederland, waardoor schippers de voorkeur zouden gaan geven aan bunkeren in België of Duitsland. Dat ‘bunkertoerisme’ zorgt er dan voor dat de bunkerbranche in Nederland op omvallen komt te staan. Erik de Vries van NOVE schuift vandaag aan bij Studio Schuttevaer.

De ASV deed er nog een schepje bovenop en schreef dat de bijmengverplichting zou leiden tot verslechterde scheepsmotoren. Daar praten we over met technisch secretaris Henk Arntz van de IVR en Jan-Willem Vissers, vice-voorzitter van de Vereniging voor Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV).

Kijk en luister vandaag om 16:00 live mee met de nieuwe uitzending via ons YouTube-kanaal.

Studio Schuttevaer: Hoe slecht is biodiesel voor scheepsmotoren? | Schuttevaer.nl

Studio Schuttevaer: Hoe slecht is biodiesel voor scheepsmotoren?

Vanaf volgend jaar moeten binnenvaartschippers eraan geloven. Ze moeten hun brandstof gaan mengen met biodiesel. De bunkerbranche en de ASV spraken hier onlangs grote zorgen over uit. We praten er vandaag over in de nieuwe aflevering van Studio Schuttevaer.

Een Slurink-bunkerstation. (Foto NOVE)
Een Slurink-bunkerstation. (Foto NOVE)

NOVE stuurde begin december een brandbrief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De bijmengverplichting zou leiden tot hogere brandstofprijzen in Nederland, waardoor schippers de voorkeur zouden gaan geven aan bunkeren in België of Duitsland. Dat ‘bunkertoerisme’ zorgt er dan voor dat de bunkerbranche in Nederland op omvallen komt te staan. Erik de Vries van NOVE schuift vandaag aan bij Studio Schuttevaer.

De ASV deed er nog een schepje bovenop en schreef dat de bijmengverplichting zou leiden tot verslechterde scheepsmotoren. Daar praten we over met technisch secretaris Henk Arntz van de IVR en Jan-Willem Vissers, vice-voorzitter van de Vereniging voor Importeurs van Verbrandingsmotoren (VIV).

Kijk en luister vandaag om 16:00 live mee met de nieuwe uitzending via ons YouTube-kanaal.