Schuttevaer

Maritiem nieuws: zoet, zout & zakelijk

[UPDATE] ASV slaat alarm over biobrandstoffen binnenvaart

ROTTERDAM

Binnenvaartschippers kunnen ernstige motorproblemen krijgen wanneer biobrandstoffen worden gemengd met fossiele gasolie. Vanaf 2022 is dat, in het kader van de Green Deal, verplicht. De Algemeene Schippers Vereeniging (ASV), NOVE, de brancheorganisatie van brandstofleveranciers, en Slurink Bunkerstations maken zich om uiteenlopende redenen zorgen over deze kwestie.(Nu ook met met reactie VIV)

1 / 1
Binnenvaartschippers kunnen ernstige motorproblemen krijgen wanneer biobrandstoffen worden gemengd met fossiele gasolie. (Foto REINPLUS FIWADO)

Binnenvaartschippers kunnen ernstige motorproblemen krijgen wanneer biobrandstoffen worden gemengd met fossiele gasolie. (Foto REINPLUS FIWADO)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

(Robin van den Bovenkamp)

Reacties (12)
  • Haran

    Gtl met Fame mag het wel maar we zijn dan vuiler dus terug bij af.

  • Haran

    Gtl is buiten het boekje gevallen Hagens. De wet staat op het standpunt geen grondstoffen in de brandstof mag zitten ongeacht hoe vuil de uitstoot dan mag zijn. Ook is de echte co uitstoot niet van belang alleen die op papier.

  • leSage

    Beste Elzinga dit komt niet door die milieu rakkers. Dit komt doordat de BLN en de CBRB dit wilden en vastgelegd hebbben in dr Green deal. Dan moeten de aangesloten schippers het maar gaan gebruiken. Alle anderen moeten de keus krijgen om het niet te gebruiken want die hebben het niet getekend.

  • elzinga

    We hebben ons zelf flink in de nesten gewerkt door te luisteren naar die milieu rukkers. De milieu rukkers willen hier alles kapot maken en bestellen zelf hun spulletjes in china, gemaakt door kindertje in overvolle vieze steden.

  • j.hagens

    Ik lees hier niets over GTL, mogen we dit als alternatief gebruiken, of kleven hier ook nadelen aan, en zo ja zijn deze net zo erg als Bio Diesel gemengd met Fame.

  • leSage

    Zomaar even op google zoeken.

    Bijmenging in diesel legt motoren stil | Cumela

    Biodiesel leidt tot verstopte brandstofleidingen – Anwb

    Bio is niet altijd beter: vaker problemen met gasolie

    Haperende motor door bio-aandeel in brandstof – Boerderij.nl

    Miljoenen schade loonwerkers door biodiesel • TTM.nl

    Weer verdenking fraude bij biodieselproducent Kampen …

    Weer grootschalige biodieselfraude in beeld bij ILT …
    http://www.ilent.nl › actueel › nieuws › 2020/11/03 › biodiesel

    1.
    3 nov. 2020 — Certificering nog steeds fraudegevoelig. Ook in het voorjaar van 2019 bracht de ILT fraude met certificering van duurzame biodiesel aan het licht.

  • leSage

    update 14-01-2021.
    Conclusie TNO
    TNO stelt dat onder het Parijsakkoord en de European Green Deal ook de binnenvaartsector stappen moet zetten en dat het mogelijk is dat zij transportvolume zullen verliezen als het niet meegaat in de ontwikkeling van duurzaamheid.

    ‘Deze uitdaging kost geld en moeite maar niet investeren in duurzaamheid en voortgaan op de fossiele weg kan de samenleving op termijn veel meer kosten.’

    Ik denk dat TNO het niet correct ziet. De Binnenvaart zet wel stappen maar wil geen FAME in de gasolie. Dat is iets heel anders en als het de samenleving anders teveel gaat kosten is het dan eerlijk om die kosten bij de binnenvaart te leggen ?Nederlandse wegen slibben dicht ,dus het is een maatschappelijk probleem.

    Volgens Tachi varen veel schepen al jaren probleemloos op biobrandstoffen.
    Deze stelling vinden wij niet in de verklaring van de bunkerbedrijven terug. Die zeggen ongeveer 80% normale gasolie in 2020 te hebben verkocht dus maar 20 % anders .

    TNO onderschrijft de stelling van het EICB. ‘Oude schepen kunnen wellicht wat meer problemen opleveren dan bij wegtransport.
    Het gaat hier niet om oude of nieuwe schepen maar om de FAME in de gasolie, niet om het bouwjaar heel de vloot heeft of kan problemen krijgen.

    Scheepsverzekeraar EOC neemt een wisselend beeld waar van schippers die gebruik maken van biobrandstoffen. ‘Er was een periode dat we veel problemen gemeld kregen. Wij denken dat dat lag aan bepaalde partijen die op de markt kwamen die problemen veroorzaakten. Wij vermoeden namelijk dat de hoeveelheid biobrandstof die gemengd wordt in de normale brandstof niet altijd dezelfde samenstelling heeft,’ aldus een woordvoerder. ‘De ene partij veroorzaakt problemen en de andere niet.’ Volgens hem heeft ook het soort schip en het jaargetijde invloed op de problematiek rondom biobrandstoffen.

    Alleen hierom is het al een goede reden om geen FAME toe te voegen, want de verzekering gooit het op slijtage bij de ontstane problemen. Of staat de EOC hier anders in?

    In het rapport van TNO staat een max van FAME bijmenging van 7% . Wil men meer moet dit HVO zijn.

    Ik sluit mij bij de reactie van het VIV aan, als er wat moet gebeuren dit dan HVO moet zijn.

    We moeten kunnen vertrouwen op een veilige brandstof. En dit zou nooit ondergeschikt mogen zijn aan de belangen die er kunnen spelen bij bijmenging van FAME.

  • michelv

    Het bijmengen van biobrandstof om een lagere CO2 voetafdruk te krijgen is een wettelijk gegeven. Dat dit met FAME gebeurt is echter geen gegeven maar een financiële afweging.

    FAME is een sluipmoordenaar voor de binnenvaart. Voor de binnenvaart zijn namelijk een aantal specifieke omstandigheden te noemen. Allereerst water, dat moge duidelijk zijn. FAME is sterk hygroscopisch is (onttrekt water aan zijn omgeving) en dus krijgt FAME alle kansen vocht te onttrekken aan zijn omgeving. Ook zijn bunkers van binnenvaartschepen erg groot om niet vaak te hoeven bunkeren en om ver te kunnen varen.

    Dat is mooi natuurlijk maar brengt ook met zich mee dat met het gebruik van FAME er alle gelegenheid en tijd is bacteriën te laten groeien samen met het opgenomen water in de bunkerruimtes. Dat leidt uiteraard tot verstopping van de filters ver voordat deze volgens het onderhoudsschema verwisseld moeten worden. Door het verstoppen van de filters is het al een paar maal voorgekomen dat een schipper zijn motorvermogen onaangekondigd zag teruglopen of zelfs helemaal zag wegvallen. Er kunnen hierdoor levensgevaarlijke toestanden ontstaan.

    Kan dat bijmengen ook anders? Jazeker! Dat er voortaan HVO in plaats van FAME gebruikt wordt. Het iets duurdere HVO zorgt namelijk ook voor verlaging van de CO2 voetafdruk en kan, in tegenstelling tot FAME, wel tot 50% worden bijgemengd! Daarnaast is HVO een 3e generatie hernieuwbare brandstof die alle negatieve eigenschappen van biobrandstof FAME niet bezit. Sterker nog, de motor gaat van HVO schoner draaien wat bij FAME ook niet het geval is. Brancheorganisatie VIV is er daarom een groot voorstander van om direct te stoppen met het bijmengen van FAME en voortaan met HVO bij te mengen voordat het een keertje enorm mis gaat en we achteraf staan te kijken hoe dit heeft kunnen gebeuren!

  • mscharisma

    Er staat >>NL moet CO2 uitstoot reduceren<<<. Maar biobrandstof of toevoegingen stoten toch ook gewoon CO 2 uit. Dus vaar je met je schip, door een woongebied?? Het lijkt wel weer een papieren tijger. 🙁 zucht.

  • nosceorbis

    “Uit het statistisch onderzoek is gebleken dat er sinds de invoering van biodiesel (2007) versnelde aantasting optreedt ingenoemde tanks. Hoofdoorzaak hiervan is zeer waarschijnlijk dat door het bijmengenvan biodiesel aan fossiele diesel de brandstofsamenstellingin de tanks dermate is gewijzigd dat er microbiologische beïnvloede corrosie (MIC) optreedt,met als gevolg een versnelde aantasting van de tank in de vorm van putcorrosie.”

    bron: https://www.sikb.nl/doc/bodembescherming/PRJ%20288%20Eindrapport%20Fase1%2020191217.pdf

    Een serieus gevaar voor de binnenvaart!

  • J.G. Smeding

    Als je in Duitsland of België nog wel kunt bunkeren zonder die toevoeging, dan bunkeren we daar maar. En het gaat me niet om een paar euro meer of minder. Onbelangrijk. Maar ik heb meerdere keren een motoruitval meegemaakt en dat had niets met brandstof te doen. Het is telkens nog wonderwel goed afgelopen, maar dat gaat natuurlijk een keer goed fout. En het voelt aan of je op zo’n dag een jaar ouder wordt, kan ik u melden. Veiligheid gaat boven milieu. Maar hoe leg je dat uit aan de klimaatfreaks.

  • azolla

    Een goed voorbeeld van de zogenaamde klimaat doelstellingen waar het mis gaat is de situatie in Rotterdam, waar het autoverkeer in 2016 aangepakt werd om de uitstoot te verminderen op voorstel van Groenlinks dit grapje heeft 20 miljoen gekost en bleek geen vermindering van de uitstoot teweeg te brengen wat resulteerde in opheffing van de maatregelen.

  • Om te reageren op dit bericht moet u ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen. Uw reacties worden altijd ondertekend met uw volledige persoonsnaam.

    Lees ook