Boskalis-consortium bouwt nieuwe Royerssluis Antwerpen

Het consortium Rinkoniên, waar onder meer Boskalis en de Artes Group deel van uitmaken, gaat de Antwerpse Royerssluis vervangen. De sluis stamt uit 1907 en is aan vervanging toe. Eind 2026 moet de nieuwe sluis worden opgeleverd. De sluis maakt deel uit van het Oosterweel-project, de uitbreiding van het snelwegstelsel rondom Antwerpen.

De nieuwe sluis wordt 230 meter lang en 36 meter breed en is daarmee geschikt voor vierbaksduwvaart. De bouw wordt uitgevoerd in opdracht van het Havenbedrijf Antwerpen.  De huidige sluis wordt gesloopt, waarna de sluiskolk wordt vergroot. Bedrijven uit de regio leveren de twee sluisdeuren, de twee bruggen en de elektromechanische aansturing van de sluis. ]

Medio 2021 zullen de werkzaamheden rondom de sluis beginnen. De Royerssluis is een belangrijke verbinding voor de binnenvaart tussen de Schelde en het Albertkanaal.

Oosterweelknooppunt

Het totale budget voor de Oosterweel-verbinding is 4,5 miljard euro, dat daarmee het grootste infrastructuurproject van België is.

Het consortium legt, naast de nieuwe sluis, het Oosterweelknooppunt aan. Deze moet de Scheldetunnel van de Linkeroever verbinden met de Kanaaltunnel en oostelijke Ring. Dit deel van het project moet in 2030 zijn afgerond. In totaal is meer dan 500 miljoen euro gemoeid met de verschillende projecten.

Het Oosterweelknooppunt wordt over een afstand van 1.700 meter verzonken in het landschap aangelegd en krijgt acht rijbanen met op- en afritten naar de haven en het noorden van de stad Antwerpen. De tunnelbak wordt op een diepte van vijftien tot dertig meter aangelegd, waarvoor ruim drie miljoen kubieke meter grond moet worden verzet. Wanneer de bouw begint, is nog niet helemaal duidelijk. De geplande opleverdatum is 2030.

De eerste plannen voor ‘het sluiten van de ring’, zoals het project in de volksmond bekend staat, dateren van 1996.

Lees ook: Boskalis neemt Brits Rever Offshore (Bibby) over

Boskalis-consortium bouwt nieuwe Royerssluis Antwerpen | Schuttevaer.nl

Boskalis-consortium bouwt nieuwe Royerssluis Antwerpen

Het consortium Rinkoniên, waar onder meer Boskalis en de Artes Group deel van uitmaken, gaat de Antwerpse Royerssluis vervangen. De sluis stamt uit 1907 en is aan vervanging toe. Eind 2026 moet de nieuwe sluis worden opgeleverd. De sluis maakt deel uit van het Oosterweel-project, de uitbreiding van het snelwegstelsel rondom Antwerpen.

De nieuwe sluis wordt 230 meter lang en 36 meter breed en is daarmee geschikt voor vierbaksduwvaart. De bouw wordt uitgevoerd in opdracht van het Havenbedrijf Antwerpen.  De huidige sluis wordt gesloopt, waarna de sluiskolk wordt vergroot. Bedrijven uit de regio leveren de twee sluisdeuren, de twee bruggen en de elektromechanische aansturing van de sluis. ]

Medio 2021 zullen de werkzaamheden rondom de sluis beginnen. De Royerssluis is een belangrijke verbinding voor de binnenvaart tussen de Schelde en het Albertkanaal.

Oosterweelknooppunt

Het totale budget voor de Oosterweel-verbinding is 4,5 miljard euro, dat daarmee het grootste infrastructuurproject van België is.

Het consortium legt, naast de nieuwe sluis, het Oosterweelknooppunt aan. Deze moet de Scheldetunnel van de Linkeroever verbinden met de Kanaaltunnel en oostelijke Ring. Dit deel van het project moet in 2030 zijn afgerond. In totaal is meer dan 500 miljoen euro gemoeid met de verschillende projecten.

Het Oosterweelknooppunt wordt over een afstand van 1.700 meter verzonken in het landschap aangelegd en krijgt acht rijbanen met op- en afritten naar de haven en het noorden van de stad Antwerpen. De tunnelbak wordt op een diepte van vijftien tot dertig meter aangelegd, waarvoor ruim drie miljoen kubieke meter grond moet worden verzet. Wanneer de bouw begint, is nog niet helemaal duidelijk. De geplande opleverdatum is 2030.

De eerste plannen voor ‘het sluiten van de ring’, zoals het project in de volksmond bekend staat, dateren van 1996.

Lees ook: Boskalis neemt Brits Rever Offshore (Bibby) over