Schuttevaer-team brengt kerstspecial langs bij lezers

Door de nieuwe lockdown moesten winkels de deuren sluiten en werd de fysieke verkoop van de Schuttevaer stilgelegd. Daarnaast werd de bezorging van de krant gehinderd door de drukte rondom de feestdagen. Veel lezers kregen daarom jammer genoeg geen krant op de mat. Extra teleurstellend, omdat het gaat om het driedubbeldikke kerstnummer. Om die redenen besloot het team van Schuttevaer om woensdag 30 december een roadtrip te maken langs een groot aantal havens in een straal rond Rotterdam. We konden een groot aantal schippers blij maken met de kerstspecial van onze krant.

Een groot aantal schippers was blij om weer dichtbij het centrum van Rotterdam te kunnen liggen.
Een groot aantal schippers was blij om weer dichtbij het centrum van Rotterdam te kunnen liggen.

10:30 uur: Rotterdam, Maashaven

Door de nieuwe lockdown moesten winkels de deuren sluiten en werd de fysieke verkoop van de Schuttevaer stilgelegd. (Foto's Robin van den Bovenkamp)
Door de nieuwe lockdown moesten winkels de deuren sluiten en werd de fysieke verkoop van de Schuttevaer stilgelegd. (Foto’s Robin van den Bovenkamp)

Het regent pijpenstelen als we aankomen in de Maashaven, onze eerste stop op deze roadtrip en de grootste binnenvaarthaven van Rotterdam. Langs de splinternieuwe pontons lagen schepen drie breed. We stappen de steiger op, die gemaakt is van materiaal dat zelfs in deze regen niet glad wordt. Gezellige kerstlichtjes brandden achter de ramen. Bij elk schip staan we even stil en roepen we. ‘Goedemorgen! Wij komen de Schuttevaer brengen!’, roept hoofdredacteur René Quist.

Bij sommige schepen blijft het stil, maar een groot aantal schippers komt naar buiten, zich totaal niet druk makend om de kou en de regen.
Bij sommige schepen blijft het stil, maar een groot aantal schippers komt naar buiten, zich totaal niet druk makend om de kou en de regen.

Bij sommige schepen blijft het stil, maar een groot aantal schippers komt naar buiten, zich totaal niet druk makend om de kou en de regen. ‘Wij hebben jaren aan de overkant gelegen, maar zijn blij dat we nu hier een vast plekje hebben,’ vertelt een schipperse over haar ligplek. De Maashaven is afgelopen jaar pas weer beschikbaar gesteld voor de binnenschippers. Een groot aantal schippers was blij om weer dichtbij het centrum van Rotterdam te kunnen liggen. ‘Het is fijn om hier te liggen met de feestdagen.’

En ze betalen een stuk minder dan de bewoners van de nog in niet afgemaakte appartementengebouwen recht aan de kade. ‘Wij betalen zo’n 5000 euro per jaar, terwijl zij 4 ton moeten neerleggen voor zo’n flat,’ lacht een schipper. En dan krijg je op zo’n schip ook nog eens de vrijheid en het uitzicht mee. En dat is gratis.

11:30 uur: Rotterdam Zuid, Evides

Van een van de schippers kregen we de tip om de krant langs te brengen bij de Evides-waterboot. In de stromende regen staan de jongens van de waterbootjes zich te verkleumen. Als we hen vertellen wat we komen brengen, schieten ze meteen op om de grote stapels kranten op hun boot te laden. De boot brengt drinkwater bij zo’n 100 tot 120 schepen per dag en doet dat vanaf de Brienenoordbrug tot aan zee. Een perfecte kans dus om nog meer lezers onze krant gratis uit te kunnen delen.

 In de stromende regen staan de jongens van de waterbootjes zich te verkleumen.
In de stromende regen staan de jongens van de waterbootjes zich te verkleumen.

11:45 uur: Rotterdam, Waalhaven

Ook bij de kades in de buurt van het STC komen we langs een groep schippers die net staat uit te laden. ‘Jullie hebben niet echt het beste weer uitgekozen om dit te doen!’ lacht een van hen.

12:30 uur: Sliedrecht

Het weer lijkt niet te verbeteren. In de haven van Sliedrecht is het stil. De plezierjachtjes liggen er verlaten bij. Bij de binnenvaartschepen zijn ook veel lichten uit en luiken gesloten. Toch vinden we aan de Schuttevaerkade nog een aantal schippers in hun stuurhut. Als een hinde klimmen zij over de schepen om de krant aan te komen nemen. Twee hardwerkende mannen komen vanuit het ruim naar boven geklommen in reflecterende jassen. Ook zij pakken de krant aan en gaan snel weer door met hun werkzaamheden.

In de haven van Sliedrecht is het stil. De plezierjachtjes liggen er verlaten bij.
In de haven van Sliedrecht is het stil. De plezierjachtjes liggen er verlaten bij.

Daarna is het tijd voor koffie. De heer Quist, vader van hoofdredacteur, woont aan het Van Houten Willemsplein en kijkt recht de haven in. Bij hem wordt een stapel kranten neergelegd, die schippers mogen ophalen.

Bij het Van Houten Willemsplein wordt een stapel kranten neergelegd, die schippers mogen ophalen.
Bij het Van Houten Willemsplein wordt een stapel kranten neergelegd, die schippers mogen ophalen.

Ook werd de krant neergelegd bij de Waterbus, lijn 23 van Dordrecht, Merwekade naar Sliedrecht, Middeldiep.

Ook bij Waterbus lijn 23 worden kranten afgeleverd.
Ook bij Waterbus lijn 23 worden kranten afgeleverd.

13:30 uur: Werkendam

Daarna rijden we door naar Werkendam, het binnenvaarthart van Noord-Brabant. De regen klaart op en het zonnetje breekt door. We worden hartelijk ontvangen door een aantal vriendelijke schippers, die ons een heerlijke Zeeuwse bolus geven voor de moeite. ‘Zet ons wel samen op de foto hè,’ lacht de schipper als ik een foto maak en haalt zijn vrouw snel erbij. ‘Wij zijn een!’.

‘Zet ons wel samen op de foto hè?'
‘Zet ons wel samen op de foto hè?’

Iets verder op de kade staat een aantal jongens een peuk te roken. Als we ze vragen of ze wel eens de krant lezen, knikken ze enthousiast ‘ja’. ‘Mijn vader heeft een abonnement, dus ik lees graag de website,’ zegt een van hen. Een buurman komt aangereden in zijn auto. Ook die neemt graag een krant in handen.

Een schipperse, die even de plantjes water komt geven bij haar buurvrouw, is ook blij met de gratis krant.

Bij de mannen van Kieboom-Werkendam, groothandel in scheepsonderdelen, mogen we ook een paar stapels kranten neerleggen.

Bij de mannen van Kieboom-Werkendam, groothandel in scheepsonderdelen, mogen we ook een paar stapels kranten neerleggen.
Bij de mannen van Kieboom-Werkendam, groothandel in scheepsonderdelen, mogen we ook een paar stapels kranten neerleggen.

14:30 uur: Dordrecht

Door naar Dordrecht, waar we de regen weer met ons meebrachten. We komen aan op de Kalkhaven, waar we meteen worden herkend door een schipperse. ‘Ja, ik las al op de website dat jullie de krant kwamen brengen!’. Aan de kades in het historische centrum van Dordt liggen vrolijk verlichte schepen. Bij de meeste zijn geen mensen thuis.

Aan de kades in het historische centrum van Dordt liggen vrolijk verlichte schepen.
Aan de kades in het historische centrum van Dordt liggen vrolijk verlichte schepen.

Op onze terugweg komen we de mannen van Slurink Bunkerstations tegen. Zij staan op dat moment wat spullen uit te laden voor een schippersechtpaar. Zij vragen ons of ook zij een aantal stapels mee mogen krijgen.

‘Is toch leuk om uit te delen, hè?’
‘Is toch leuk om uit te delen, hè?’

15:15 uur: Zwijndrecht

In Zwijndrecht rijden we natuurlijk langs de kantoren van EOC Scheepsverzekeringen en Koninklijke BLN-Schuttevaer. ‘Het is de laatste tijd natuurlijk wel stil hier op kantoor, er mag niemand meer langskomen vanwege corona,’ zegt een medewerkster van EOC die ons binnenlaat.

We rijden een klein stukje door naar Reinplus Fiwado aan de Maasboulevard. We worden binnengelaten door een van de winkelmedewerkers. Opnieuw krijgen we een kopje koffie en mogen we de Schuttevaer neerleggen naast de Binnenvaartkrant en Scheepvaartkrant. ‘We krijgen tegenwoordig zo’n 20 binnenlopers per dag en we bedienen ook nog eens 20 schepen met onze bunkerbootjes,’ vertelt de medewerker. ‘We brengen van alles: een pot verf, een stuk touw, olie. Maar we hebben ook pizza, brood, chips en cola.’

‘We krijgen tegenwoordig zo’n 20 binnenlopers per dag.'
‘We krijgen tegenwoordig zo’n 20 binnenlopers per dag.’

Buiten op het dek staan mannen te werken. Als we hen vragen of ze een krant willen, zegt een van hen: ‘Nee, ik lees liever niet!’.

16:30 uur: Krimpen aan den IJssel

In Krimpen aan den IJssel konden we aankloppen bij Oliehandel Terlouw, een bunkerstation aan de Hollandsche IJssel. Na wat gesteggel met parkeren, konden we een aantal stapels naar binnen zeulen.

Daarna rijden we nog even door naar de haven. De schemering zet al aardig in, maar de regen is opgehouden. In het halfduister speelt een groepje schipperskinderen op het smalle weggetje. ‘Mogen wij een paar kranten hebben? Onze papa en mama lezen dat!’, zegt een van de kinderen. Een paar schippers komen naar buiten om even een praatje te maken.

17:30 uur: Terug naar Rotterdam

Na een drukke dag rijden we weer terug af op Rotterdam. Moe, maar voldaan. Vooral omdat we overal werden verwelkomd door de binnenschippers. Allen stonden klaar met een praatje, een kopje koffie en advies.

Vandaag worden ook nog kranten langs gebracht in Scheveningen en op Noordereiland. Als we ze nog naar andere locaties rondbrengen, dan houden wij u daarover op de hoogte.

Het Schuttevaer-team wenst u voor nu een hele fijne jaarwisseling en een gezond 2021.

Schuttevaer-team brengt kerstspecial langs bij lezers | Schuttevaer.nl

Schuttevaer-team brengt kerstspecial langs bij lezers

Door de nieuwe lockdown moesten winkels de deuren sluiten en werd de fysieke verkoop van de Schuttevaer stilgelegd. Daarnaast werd de bezorging van de krant gehinderd door de drukte rondom de feestdagen. Veel lezers kregen daarom jammer genoeg geen krant op de mat. Extra teleurstellend, omdat het gaat om het driedubbeldikke kerstnummer. Om die redenen besloot het team van Schuttevaer om woensdag 30 december een roadtrip te maken langs een groot aantal havens in een straal rond Rotterdam. We konden een groot aantal schippers blij maken met de kerstspecial van onze krant.

Een groot aantal schippers was blij om weer dichtbij het centrum van Rotterdam te kunnen liggen.
Een groot aantal schippers was blij om weer dichtbij het centrum van Rotterdam te kunnen liggen.

10:30 uur: Rotterdam, Maashaven

Door de nieuwe lockdown moesten winkels de deuren sluiten en werd de fysieke verkoop van de Schuttevaer stilgelegd. (Foto's Robin van den Bovenkamp)
Door de nieuwe lockdown moesten winkels de deuren sluiten en werd de fysieke verkoop van de Schuttevaer stilgelegd. (Foto’s Robin van den Bovenkamp)

Het regent pijpenstelen als we aankomen in de Maashaven, onze eerste stop op deze roadtrip en de grootste binnenvaarthaven van Rotterdam. Langs de splinternieuwe pontons lagen schepen drie breed. We stappen de steiger op, die gemaakt is van materiaal dat zelfs in deze regen niet glad wordt. Gezellige kerstlichtjes brandden achter de ramen. Bij elk schip staan we even stil en roepen we. ‘Goedemorgen! Wij komen de Schuttevaer brengen!’, roept hoofdredacteur René Quist.

Bij sommige schepen blijft het stil, maar een groot aantal schippers komt naar buiten, zich totaal niet druk makend om de kou en de regen.
Bij sommige schepen blijft het stil, maar een groot aantal schippers komt naar buiten, zich totaal niet druk makend om de kou en de regen.

Bij sommige schepen blijft het stil, maar een groot aantal schippers komt naar buiten, zich totaal niet druk makend om de kou en de regen. ‘Wij hebben jaren aan de overkant gelegen, maar zijn blij dat we nu hier een vast plekje hebben,’ vertelt een schipperse over haar ligplek. De Maashaven is afgelopen jaar pas weer beschikbaar gesteld voor de binnenschippers. Een groot aantal schippers was blij om weer dichtbij het centrum van Rotterdam te kunnen liggen. ‘Het is fijn om hier te liggen met de feestdagen.’

En ze betalen een stuk minder dan de bewoners van de nog in niet afgemaakte appartementengebouwen recht aan de kade. ‘Wij betalen zo’n 5000 euro per jaar, terwijl zij 4 ton moeten neerleggen voor zo’n flat,’ lacht een schipper. En dan krijg je op zo’n schip ook nog eens de vrijheid en het uitzicht mee. En dat is gratis.

11:30 uur: Rotterdam Zuid, Evides

Van een van de schippers kregen we de tip om de krant langs te brengen bij de Evides-waterboot. In de stromende regen staan de jongens van de waterbootjes zich te verkleumen. Als we hen vertellen wat we komen brengen, schieten ze meteen op om de grote stapels kranten op hun boot te laden. De boot brengt drinkwater bij zo’n 100 tot 120 schepen per dag en doet dat vanaf de Brienenoordbrug tot aan zee. Een perfecte kans dus om nog meer lezers onze krant gratis uit te kunnen delen.

 In de stromende regen staan de jongens van de waterbootjes zich te verkleumen.
In de stromende regen staan de jongens van de waterbootjes zich te verkleumen.

11:45 uur: Rotterdam, Waalhaven

Ook bij de kades in de buurt van het STC komen we langs een groep schippers die net staat uit te laden. ‘Jullie hebben niet echt het beste weer uitgekozen om dit te doen!’ lacht een van hen.

12:30 uur: Sliedrecht

Het weer lijkt niet te verbeteren. In de haven van Sliedrecht is het stil. De plezierjachtjes liggen er verlaten bij. Bij de binnenvaartschepen zijn ook veel lichten uit en luiken gesloten. Toch vinden we aan de Schuttevaerkade nog een aantal schippers in hun stuurhut. Als een hinde klimmen zij over de schepen om de krant aan te komen nemen. Twee hardwerkende mannen komen vanuit het ruim naar boven geklommen in reflecterende jassen. Ook zij pakken de krant aan en gaan snel weer door met hun werkzaamheden.

In de haven van Sliedrecht is het stil. De plezierjachtjes liggen er verlaten bij.
In de haven van Sliedrecht is het stil. De plezierjachtjes liggen er verlaten bij.

Daarna is het tijd voor koffie. De heer Quist, vader van hoofdredacteur, woont aan het Van Houten Willemsplein en kijkt recht de haven in. Bij hem wordt een stapel kranten neergelegd, die schippers mogen ophalen.

Bij het Van Houten Willemsplein wordt een stapel kranten neergelegd, die schippers mogen ophalen.
Bij het Van Houten Willemsplein wordt een stapel kranten neergelegd, die schippers mogen ophalen.

Ook werd de krant neergelegd bij de Waterbus, lijn 23 van Dordrecht, Merwekade naar Sliedrecht, Middeldiep.

Ook bij Waterbus lijn 23 worden kranten afgeleverd.
Ook bij Waterbus lijn 23 worden kranten afgeleverd.

13:30 uur: Werkendam

Daarna rijden we door naar Werkendam, het binnenvaarthart van Noord-Brabant. De regen klaart op en het zonnetje breekt door. We worden hartelijk ontvangen door een aantal vriendelijke schippers, die ons een heerlijke Zeeuwse bolus geven voor de moeite. ‘Zet ons wel samen op de foto hè,’ lacht de schipper als ik een foto maak en haalt zijn vrouw snel erbij. ‘Wij zijn een!’.

‘Zet ons wel samen op de foto hè?'
‘Zet ons wel samen op de foto hè?’

Iets verder op de kade staat een aantal jongens een peuk te roken. Als we ze vragen of ze wel eens de krant lezen, knikken ze enthousiast ‘ja’. ‘Mijn vader heeft een abonnement, dus ik lees graag de website,’ zegt een van hen. Een buurman komt aangereden in zijn auto. Ook die neemt graag een krant in handen.

Een schipperse, die even de plantjes water komt geven bij haar buurvrouw, is ook blij met de gratis krant.

Bij de mannen van Kieboom-Werkendam, groothandel in scheepsonderdelen, mogen we ook een paar stapels kranten neerleggen.

Bij de mannen van Kieboom-Werkendam, groothandel in scheepsonderdelen, mogen we ook een paar stapels kranten neerleggen.
Bij de mannen van Kieboom-Werkendam, groothandel in scheepsonderdelen, mogen we ook een paar stapels kranten neerleggen.

14:30 uur: Dordrecht

Door naar Dordrecht, waar we de regen weer met ons meebrachten. We komen aan op de Kalkhaven, waar we meteen worden herkend door een schipperse. ‘Ja, ik las al op de website dat jullie de krant kwamen brengen!’. Aan de kades in het historische centrum van Dordt liggen vrolijk verlichte schepen. Bij de meeste zijn geen mensen thuis.

Aan de kades in het historische centrum van Dordt liggen vrolijk verlichte schepen.
Aan de kades in het historische centrum van Dordt liggen vrolijk verlichte schepen.

Op onze terugweg komen we de mannen van Slurink Bunkerstations tegen. Zij staan op dat moment wat spullen uit te laden voor een schippersechtpaar. Zij vragen ons of ook zij een aantal stapels mee mogen krijgen.

‘Is toch leuk om uit te delen, hè?’
‘Is toch leuk om uit te delen, hè?’

15:15 uur: Zwijndrecht

In Zwijndrecht rijden we natuurlijk langs de kantoren van EOC Scheepsverzekeringen en Koninklijke BLN-Schuttevaer. ‘Het is de laatste tijd natuurlijk wel stil hier op kantoor, er mag niemand meer langskomen vanwege corona,’ zegt een medewerkster van EOC die ons binnenlaat.

We rijden een klein stukje door naar Reinplus Fiwado aan de Maasboulevard. We worden binnengelaten door een van de winkelmedewerkers. Opnieuw krijgen we een kopje koffie en mogen we de Schuttevaer neerleggen naast de Binnenvaartkrant en Scheepvaartkrant. ‘We krijgen tegenwoordig zo’n 20 binnenlopers per dag en we bedienen ook nog eens 20 schepen met onze bunkerbootjes,’ vertelt de medewerker. ‘We brengen van alles: een pot verf, een stuk touw, olie. Maar we hebben ook pizza, brood, chips en cola.’

‘We krijgen tegenwoordig zo’n 20 binnenlopers per dag.'
‘We krijgen tegenwoordig zo’n 20 binnenlopers per dag.’

Buiten op het dek staan mannen te werken. Als we hen vragen of ze een krant willen, zegt een van hen: ‘Nee, ik lees liever niet!’.

16:30 uur: Krimpen aan den IJssel

In Krimpen aan den IJssel konden we aankloppen bij Oliehandel Terlouw, een bunkerstation aan de Hollandsche IJssel. Na wat gesteggel met parkeren, konden we een aantal stapels naar binnen zeulen.

Daarna rijden we nog even door naar de haven. De schemering zet al aardig in, maar de regen is opgehouden. In het halfduister speelt een groepje schipperskinderen op het smalle weggetje. ‘Mogen wij een paar kranten hebben? Onze papa en mama lezen dat!’, zegt een van de kinderen. Een paar schippers komen naar buiten om even een praatje te maken.

17:30 uur: Terug naar Rotterdam

Na een drukke dag rijden we weer terug af op Rotterdam. Moe, maar voldaan. Vooral omdat we overal werden verwelkomd door de binnenschippers. Allen stonden klaar met een praatje, een kopje koffie en advies.

Vandaag worden ook nog kranten langs gebracht in Scheveningen en op Noordereiland. Als we ze nog naar andere locaties rondbrengen, dan houden wij u daarover op de hoogte.

Het Schuttevaer-team wenst u voor nu een hele fijne jaarwisseling en een gezond 2021.